Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Skruk spørgsmål  (Læst 2651 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
Skruk spørgsmål
« Dato: 29 Oktober , 2015, 16:10 »
Når man nu har de racer, som kun skrukker af og til, som maran og sussex for mit tilfælde, kan man så gå ud fra at det er de samme individer der lægger sig skruk år for år? Eller kan de godt pludselig lægge sig skruk når de er nogle år gamle uden at ha gjort det før?
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Alice

• Bruger
Sv: Skruk spørgsmål
« Svar #1 Dato: 29 Oktober , 2015, 23:07 »
Jeg har kun haft skrukhøner sidste år og i år, men skrukhønerne fordelte sig således:

Sidste år: 8 mdr. gl. høne (ukendt race) 1 gang, 10 mdr. gl. høne (ligner silke) skrukkede 2 gange
I år: Silken fra sidste år skruk 2 gange, ukendt race, samme høne som sidste år 1 gang, en anden 2 år gl. silke 1 gang,                1 år gl. isbar 1 gang.

Den ene silke var altså 2 år, før hun skrukkede, og hønen af ukendt race skrukkede først meget sent i år.

Jeg tror, at de høner, som næste forår er næsten 3 år gamle, ikke skrukker for første gang. Til gengæld tror jeg, at en anden isbar fra i fjor måske skrukker til foråret, og skrukhønerne fra i år fortsætter sikkert.

Isbaren var for øvrigt den kærligste og længst udholdende mor, da hun først havde fundet ud af hvordan. Silken, som skrukkede allerede sidste år var bedst til at forsvare kyllingerne; hun bankede alle høns og haner, så de ikke turde komme i nærheden af en kylle.

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Skruk spørgsmål
« Svar #2 Dato: 30 Oktober , 2015, 15:49 »
Tak for svar :)

Jeg er spændt på at se hvem der skrukker her til næste år. Silkerne og brahmaerne ef meget sikre skrukker. Især silkerne.

Jeg har haft maranet og sussex første gang i år. Ud af 7 maranhøner var der 2 der skrukkede. I hvert fald til jeg ved af, for de 4 af dem blev solgt i sommers, så de kunne måske godt ha nået det senere.

Ud af mine 2 sussex, var det kun den ene der skrukkede og ud af 2 engelske araucanaer var der også kun en der skrukkede. Spøjst nok ift at hun aldrig har lagt et eneste æg. Den anden som er en flittig æglægger har ikke skrukket, men har til gengæld overtaget en flok 6 uger gamle kyllinger fra en silke, der ikke gad dem mere.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.