Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Det der med LYS  (Læst 5928 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Maria2aaen

• Bruger
Det der med LYS
« Dato: 28 Oktober , 2015, 20:20 »
Jeg kan se at flere anbefaler lys fra ca kl. 4-5 om morgenen. Men kan man ikke istedet forlænge dagen, så lyset er tændt om eftermiddagen til ud først på aftenen? Eller skal man så nærmest lyse hele haven op før det er lys nok til at hønsene stadig vil være aktive? Det er bare fordi at eftermiddagslys fungerer meget bedre med at vi kommer hjem fra arbejde ved 16-17 tiden, og hvis så hønsene var aktive til omkring kl 20.00, så kan vi nå at se til dem, give dem rester og ordne vand/mad/hus sidst på dagen.
Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster

Offline Carsten Blohm

• Bruger
Sv: Det der med LYS
« Svar #1 Dato: 28 Oktober , 2015, 21:12 »
Hvis det er bedst for dig at give dem lys når du kommer hjem kl. 16 og til kl. 20 - 21 så gør det, det der er det vigtige er at du forlænger dagen, således at hønsene har den tid de skal have for at producere æg, ellers spiser de sig i gennem vinteren kun for at overleve. Du kan også sætte et tænd og sluk ur på fra 07 til 09 og igen fra 15/16 til 20/ 21 så vil det kører fint
mvh
Carsten  
Opdrætter af
Sorte Nøgenhals dv.
Blå kochin dv.
www.silkeborg-fjerkraeklub.dk
www.racefjerkrae.dk
www.dommerringen.dk
www.italienerklubben.dk

Offline Hans-Kurt

• Global Moderator
« Svar #2 Dato: 28 Oktober , 2015, 21:22 »
Grunden til at de fleste tænder lys om morgenen er, at så vågner dyrene med lyset og går i gang med dagens gøremål. Forlænger du lyset om eftermiddagen, så slukker du jo pludselig lyset og måske er ikke alle klar til natten. Måske slet ikke gået på pind.

Husk for øvrigt, at kunstlyset ikke må være for stærkt. Er det det stresser dyrene. Hos min ægpuscher har han smurt noget rødt noget på neonrørene, for at dæmpe belysningen. Hvor meget lyset skal være - det ved jeg ikke, med det er der garanteret andre der ved.

Offline Tante Brun

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 28 Oktober , 2015, 23:00 »
Det gamle råd lyder, lige lyst nok til at man kan læse en avis. Bemærk det er vigtigt at det er en avis, og ikke en bog eller et dameblad :-D
Med venlig hilsen Charlotte

1,0 husbond
2,1 børn
1,0 berner sennen blanding
1,3 maran
0,2 kochin
0,1 orpington
0,05 RIR

Offline Maria2aaen

• Bruger
« Svar #4 Dato: 29 Oktober , 2015, 07:05 »

Det gamle råd lyder, lige lyst nok til at man kan læse en avis. Bemærk det er vigtigt at det er en avis, og ikke en bog eller et dameblad :-D
ha ha  :laugh: godt tip.

Men jeg kan selvfølgelig godt se det med at de så måske ikke går i seng. Men vi har belysning i haven som alligevel er tændt, så mangler vi bare det nede ved hønsene. Jeg tror at hvis det tænder/slukker fra 6-8 og igen fra 16-20, og så kun have lyset er tændt derefter. Så burde de opfatte det som en dæmpning af lyset og kunne finde på pind derefter. Det kan i hvert fald komme an på en prøve...
Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
« Svar #5 Dato: 29 Oktober , 2015, 09:14 »
Mine høns har en ret mørk stald som deres indendørs bo, så de har 12 timers lys hver dag året rundt. Har overhovedet ikke rørt timeren siden den tid hvor jeg havde eksotiske fugle i stalden. Jeg stiller heller ikke om fra sommertid til vintertid. Lyset er tændt fra 7-19 ca og de finder fint ud af at gå i seng. De går efter lyset udenfor og går ind og putter sig, når det er tusmørke.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline mgs

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 29 Oktober , 2015, 10:58 »
Jeg har også lyset tændt om eftermiddagen/aftenen. Mine høns kan sagtens fornemme når dagen er slut. Ca kl 20 går de på pind og så går jeg ud og siger godnat og slukker lyset. Her i den mørke tid tænder jeg kl 7 inden jeg tager på arbejde. Ellers gider de, på en overskyet dag, slet ikke stå op. ::)

Lene Skelmose

• Gæst
« Svar #7 Dato: 29 Oktober , 2015, 12:52 »
Jeg har ikke lys om morgenen når jeg har hane!!! Kan godt lide at der er lys når jeg skal ud og natte dem, så jeg kan tjekke at de har det godt. Jeg har ingen kontakt i hønsehuset så lyset er sat til en timer i carporten og tænder når det er ved at være gå-ind tid og brænder indtil ved 21-tiden. Jeg har ikke oplevet at de ikke er kommet på pind til tiden. Faktisk tror jeg ikke de bevæger sig meget rundt når først de er kommet ind - hopper på pind og bliver der, men hvis de ikke har fået nok at æde har de da chancen.

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #8 Dato: 29 Oktober , 2015, 13:00 »

Husk for øvrigt, at kunstlyset ikke må være for stærkt. Er det det stresser dyrene. Hos min ægpuscher har han smurt noget rødt noget på neonrørene, for at dæmpe belysningen. Hvor meget lyset skal være - det ved jeg ikke, med det er der garanteret andre der ved.

Mon ikke den dæmpede belysning også er med til at dæmpe lysten til kannibalisme. Dæmpet belysning bruges jo også i skrabehønse anlæg.

Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Carsten Blohm

• Bruger
« Svar #9 Dato: 29 Oktober , 2015, 22:21 »
Det med at gå pind inden lyset bliver slukket er kun de første par dage det kan været problem, så når timeren har slået fra de første dage, så se efter om der sidder nogle på gulvet, gør der det så løft dem op,  når først de har lært hvornår lyset slukker så er de på pinden til lukke tid
mvh
Carsten  
Opdrætter af
Sorte Nøgenhals dv.
Blå kochin dv.
www.silkeborg-fjerkraeklub.dk
www.racefjerkrae.dk
www.dommerringen.dk
www.italienerklubben.dk