Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Lyserøde æg?  (Læst 8711 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline bonderøven

• Bruger
Lyserøde æg?
« Dato: 27 Oktober , 2015, 11:10 »
Hej alle  :)

Jeg har læst mig til at racen le fleche ligger svagt lyserøde æg. Men kan ikke finde et billede af hvordan ægget ser ud. Så hvis der er nogle der har racen eller ved hvor man kan finde et billede af det så ville det være fint hvis i kunne linke det til mig da jeg er meget nysgerrig af hvordan det sidder ud  :)
0.2 maran
1.2 grünlegger
0.3 sussex
0.1 Italiener/sølvhals
0.9 Isa Warren
0.2 Dværg Welsumer

Offline Hans-Kurt

• Global Moderator
Sv: Lyserøde æg?
« Svar #1 Dato: 27 Oktober , 2015, 12:30 »

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #2 Dato: 27 Oktober , 2015, 12:40 »
Jeg vil nu sætte ? ved om det er brahma,  som lægger de æg. Men måske er de lige så "ægte" som alle industriens andre såkaldte "racehøns"
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Bente E.

• Bruger
« Svar #3 Dato: 27 Oktober , 2015, 14:49 »
Jeg har haft ISAer der lagde rosa æg.
Nogle maraner, nogle araucana.

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #4 Dato: 27 Oktober , 2015, 15:12 »
Jeg vil tillade mig at tvivle på at farven på det lyserøde æg i linket er ægte. Har haft barneveldere der lagde lyserøde æg, men de var da ikke tilnærmelsesvis så pink i det.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Hans-Kurt

• Global Moderator
« Svar #5 Dato: 27 Oktober , 2015, 17:09 »
Ja, de er godtnok lyserøde, så det gør noget. Men billeder er jo taknemmelige  <:

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #6 Dato: 27 Oktober , 2015, 19:45 »
Måske dette er noget for dig:

https://sites.google.com/site/luxeggs/nyheder/lyseroedeaeg

vhhks

Hmmm ikke et eneste billede af selve hønsene på den hjemmeside.

Jeg har for øvrigt også af og til fået et rosa æg hos mine racer, som ellers lægger brune/beige farvede æg.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Alice

• Bruger
« Svar #7 Dato: 27 Oktober , 2015, 22:01 »
Queen Silvia lægger efter sigende rosa/beige æg.
Racen er beskrevet indgående på hjemmesiden
Guldtuppen.se
Gå ind på billeder af racer. Der er også billede af lefleche (var det rigtigt stavet?)
For øvrigt er der gode adfærdsbeskrivelser.

Offline MOK

• Passiv bruger
    • Odahesten.dk
« Svar #8 Dato: 28 Oktober , 2015, 14:56 »
Hmmm ikke et eneste billede af selve hønsene på den hjemmeside.

Jeg har for øvrigt også af og til fået et rosa æg hos mine racer, som ellers lægger brune/beige farvede æg.

Og når man checker kontaktoplysningerne ser det nu heller ikke helt seriøst ud  /d
Mvh.

Morten

Startet med høns igen i 2013 og nu:
3,6 sølv brakel
Kyllinger fra 8. marts, 6. april og 4 maj

Samt
1,3 islænder

Offline Maria2aaen

• Bruger
« Svar #9 Dato: 28 Oktober , 2015, 20:08 »
Sååå ingen racer der lægger lyserøde æg? Andet end en afart engang imellem...
Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #10 Dato: 28 Oktober , 2015, 21:59 »
Det er en fejl ved de fleste racer. Når det sker hos barnevelderne er det et ligesom et tyndt lag farve uden på den brune. Det forsvinder med det samme hvis man vasker æggene. Det er i det hele taget lidt af et tåbeligt modefænomen at gå mere op i æggeskallernes farve end i dyrenes sundhed, opførsel og type. Hvis man ønsker rolige høns og så anskaffer sig flyvske høns der lægger en sjov æggefarve, så bliver hønseholdet da ikke nær så rart som det kunne være. Og æggene smager jo fuldstændig ens lige meget hvordan de ser ud.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Maria2aaen

• Bruger
« Svar #11 Dato: 29 Oktober , 2015, 07:31 »
Og æggene smager jo fuldstændig ens lige meget hvordan de ser ud.

Ja det har du helt ret i  /o men hvis nu man kan få begge dele... Høns som passer til ens hønsehold, er søde og rare, sunde osv... Og aom lægger sjove æg - tja, så er det vel meget fint. Det behøver vel ikke nødvendigvis at være sjove æg på bekostning af alt det andet  ??? Men du har selvfølgelig ret. Når der går for meget modefænomen i noget, så er der altid nogen mennesker som siger ej, hvor fint. Det vil jeg også have. Også tænker de ikke mere over konsekvenserne. Ligesom med de små taske- hunderacer. Der var altså også en periode hvor alt for mange af dem endte på internaterne. Men så steg prisen jo heldigvis og det er jo ikke alle som så alligevel ville give 20.000 for en chihuahua.
Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #12 Dato: 29 Oktober , 2015, 07:51 »
Lige netop, når der går mode i noget, så bliver der masse produceret  en masse mindre godt. Og bliver det et stort hit, så kommer industrien sørme også med look a like forklædt hybrid, som sælges med et racenavn. Men som ligger langt fra racens standard.
Der er rigtigt mange, som vælger høns ud fra ægfarven og ikke ud fra om de f.eks. er lette eller svære (livlige/flyvende eller rolige/ikke flyvende).
Det er lidt ligesom når folk vælge hundehvalp ud fra vor sød den ser ud på et billede i en bog, og ender med meget aktiv hyrdehunde race, som skal være alene i en lille lejlighed på 5. sal i byen, det meste af døgnet..... men den ser sød ud....

Forøvrigt er det ikke en i øvrigt en selvfølgelig at høns skal være sunde og raske?
Jeg ved godt at i industrien/ forhandlerne fremhæver dette meget i deres annoncer.
« Senest Redigeret: 29 Oktober , 2015, 07:58 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #13 Dato: 29 Oktober , 2015, 08:11 »
Men selvfølgelig skal man da vælge høns, man kan holde ud at se på også. Men man må jo også tage højde for om de passer ind i de forhold, man kan tilbyde.
Især med pladsen, for ikke alle trives ligegodt på et frimærke i en parcel, eller kan blive bag et hegn på 50 cm. Og om de søde og rare, det kommer nok meget på hvordan de er opdrættet (været i hænder) og ikke mindst hvordan temperamentet er, for ingen gider vel at have urolige/hysteriske eller aggressive høns, og dog så findes de jo, hvis der f.eks. kun er lagt vægt på at avle f.eks. sjove ægfarver og alt andet er lige meget.

Mvh Lene
Seriøst opdræt af: