Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Langvarig halten og nu bleg kam  (Læst 15937 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Lene Skelmose

• Gæst
Sv: Langvarig halten og nu bleg kam
« Svar #15 Dato: 29 Oktober , 2015, 12:37 »
Mht til at fodre med havre - så kan havre have en negativ indflydelse på kalkoptagelsen. Den indeholder ikke enzymet fytase, der skal frigive kalken fra kornet. Jeg har på et tidspunkt læst om en bekymring ift at anbefale havregryn til børn af samme grund. Så vidt jeg husker var man i tvivl om havren kunne binde kalken fra mælken. Jeg ved dog ikke hvad det endte med.

Har iøvrigt set at der forskes i at lave kornsorter med  større fytaseindhold, og at havre, ris og så vidt jeg husker majs slet ikke indeholder fytasegenet og derfor ikke kan forædles på det punkt.

Lene Skelmose

• Gæst
« Svar #16 Dato: 29 Oktober , 2015, 12:44 »
Ja man har hurtigt en høne eller to på ryggen og benene hvis man sætter sig ned hos dem :)

Den af mine haner der var hårdest ramt - så slemt at han lå ned det meste af tiden og kun kunne vralte afsted med stor besvær og som jeg måtte ud og hente i regnvejr og have ham ind og tørre med føntørreren, fordi han bare blev liggende midt i plaskregnen - har jeg beholdt. For det første fordi han blev så utrolig tam, for det andet fordi jeg syntes han skulle have et liv efter sådan en omgang, og af nysgerrighed for at se om ville få mén. Det ser det heldigvis ikke ud til! Han er total cool og så sød!!!!!!

Offline Charlotte3080

• Bruger
« Svar #17 Dato: 30 Oktober , 2015, 20:14 »
Ja det er rigtigt nok at jeg måske skal være lidt varsom med at give for meget havre. Det er bare den kornsort, der er mest populær blandt hønsene. Jeg synes ellers alle andre fortæller at deres høns foretrækker hvede, men her er det hveden, der bliver spist sidst.

Jeg håber at min hane retter sig ligeså fint som dine! I så fald kunne det meget vel være ham, der får lov til at regere flokken på sigt :) Kan du huske hvor lang tid der ca gik, før du kunne se en forbedring?
0,0,6 wyandotter
0,0,4 Skånske Blomsterhøns
0,0,4 Silkehøns
0,0,5 Cream Legbar

Lene Skelmose

• Gæst
« Svar #18 Dato: 30 Oktober , 2015, 23:16 »
Der gik ca en måned med særforplejning og derefter lidt ekstra forplejning - når der var tilbagefald- 14 dg til en mrd. Lang proces. Jeg havde dem inde en gang om dagen hvor de fik lov at æde alt hvad de kunne af hakket kød, ostetern, røræg med vitaminer , brød- og når de så var mætte dåsemajs til dessert!                 Her er det også hveden der hitter -plus fuglefrø. Har forsøgt med havre, men det var de ikke glade for. Om vinteren får de spiret byg - det sætter de meget pris på.

Lene Skelmose

• Gæst
« Svar #19 Dato: 30 Oktober , 2015, 23:16 »
Håber din hane kommer sig!

Offline Charlotte3080

• Bruger
« Svar #20 Dato: 31 Oktober , 2015, 09:26 »
Tak :) Tålmodighed må der til! Jeg henter smertestillende i dag, så han ikke skal have alt for ondt, indtil behandlingen forhåbentlig virker.
0,0,6 wyandotter
0,0,4 Silkehøns
0,0,5 Cream Legbar

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #21 Dato: 31 Oktober , 2015, 10:42 »
Tak :) Tålmodighed må der til! Jeg henter smertestillende i dag, så han ikke skal have alt for ondt, indtil behandlingen forhåbentlig virker.

Hvad smertestiller du med?
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Charlotte3080

• Bruger
« Svar #22 Dato: 31 Oktober , 2015, 15:08 »
Medicin fra dyrlægen  :) Tør ikke eksperimentere med diverse human medicin.
« Senest Redigeret: 31 Oktober , 2015, 17:02 Fra Charlotte3080 »
0,0,6 wyandotter
0,0,4 Silkehøns
0,0,5 Cream Legbar

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #23 Dato: 31 Oktober , 2015, 16:03 »
 /o
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Lene Skelmose

• Gæst
« Svar #24 Dato: 31 Oktober , 2015, 19:31 »
Det kan jo også være du kan få en professionels diagnose.

Offline Charlotte3080

• Bruger
« Svar #25 Dato: 02 November , 2015, 09:30 »
Jeg har siden de var 8-9 uger gamle fodret med hjemmelavet kornblanding (Hanne's opskrift) og der er vist ikke et særligt højt indhold af D vitamin. Så vidt jeg kan læse mig frem til er der kun D vitamin i hampfrø og de er der jo ikke i stor mængde. Så det giver egentlig fin nok mening hvis det er D vitamin mangel. Jeg er bare ærgerlig over at det betyder at jeg så har gjort noget forkert - men man kan jo ikke vide alt fra starten. Regner med at fortsætte med en hjemmelavet blanding, men så tilsætte levertran hele året :)
0,0,6 wyandotter
0,0,4 Silkehøns
0,0,5 Cream Legbar

Lene Skelmose

• Gæst
« Svar #26 Dato: 04 November , 2015, 11:46 »
Jeg havde det på samme måde. Dårlig samvittighed over at jeg ikke havde set det komme og især at jeg først fik reageret da to haner var virkelig dårlige og en tredje var på vej. Ser det dog også som noget jeg har kunnet tage ved lære af - og det er vel det det gælder om- at blive klogere og bedre til at passe dyrene.

Offline Charlotte3080

• Bruger
« Svar #27 Dato: 05 November , 2015, 08:42 »
Ja helt enig. Vi er mange som virkelig forsøger at gøre det bedste for vores dyr, men nogle gange er det godt nok ikke nemt! Pudsigt nok, så har jeg eksamen i ernæring af husdyr i dag - men fjerkræ er ikke dem, vi har lært mest om :)
0,0,6 wyandotter
0,0,4 Silkehøns
0,0,5 Cream Legbar

Lene Skelmose

• Gæst
« Svar #28 Dato: 05 November , 2015, 11:34 »
Ja helt enig. Vi er mange som virkelig forsøger at gøre det bedste for vores dyr, men nogle gange er det godt nok ikke nemt! Pudsigt nok, så har jeg eksamen i ernæring af husdyr i dag - men fjerkræ er ikke dem, vi har lært mest om :)

Min mand er også dyrlægeuddannet (for mange, mange år siden) og ved en masse om alt muligt - men sjovt nok stort set intet om høns!!! Han har arbejdet i medicinalindustrien så han har heller ikke mødt nogen før nu. Synes dog at meget af den generelle viden også gælder høns - så jeg har stor glæde af ham - også på den front ;) Om ikke andet så har vi en række nyttige opslagsværker.

Jeg er heldig at have en dyrlæge i byen som selv er hønseholder/nørd - dem er der ikke mange af - og flere herinde har også efterlyst hønseinteresserede dyrlæger! Så der er muligheder!!!!!

Lene Skelmose

• Gæst
« Svar #29 Dato: 05 November , 2015, 12:13 »
Iøvrigt så findes der en gammel fjerkræbog, som kan købes antikvarisk - også på nettet- "Fjerkræ. Håndbog for den praktiske fjerkræholder." Selvom den har en vis alder ( efterkrigstid ca), så er der mange oplysninger i den, som jeg tror stadig holder vand. Bl.a. om ernæring. Synes at kunne huske at jeg er stødt på behovstal for vitaminerne - også D-vit. Jeg kørte lidt sur i at der blev brugt både i.e. og my-gram - og jeg fik ikke undersøgt omregningsfaktoreren - hvis der er een.