Hjælp. Jeg har lige opdaget, at én af mine høner er fjerplukker. Jeg har mange forskellige racer i forskellig alder, og den plukkende høne er den ledende høne. Hun er 2 år gammel, hvilken race ved jeg ikke (både fjer og top). Problemet opstod i foråret, da en welsumer blev helt skaldet på ryggen. Jeg troede, hun selv plukkede sig, og hun fik hønsedækken på. Det har hun endnu, for hun har ikke fældet og er stadig bar på ryggen. Senere manglede en maranhøne fjer i rumpen og på håndroden. Nu har hun fældet og er fin igen, men jeg undrede mig over, at en anden høne, som fælder, ikke snart fik flere fjer over haleroden. Der var lidt blod på hende i går, så hun blev behandlet med klorhexedin.
I dag så jeg "førerhønen" plukke en fjer af hende, og det fandt hun sig bare i.
Der har aldrig været den slags unoder før. Mine høns bor i en stor boks i stalden, der er pinde, afvekslende foder ad libitum, redekasser osv. Deres hønsegård er stor, og der er bevoksning, men de er for det meste i udegården på 3-400 m2. Her er græs og bevoksning og et lille læ. De har lige for nylig også fået adgang til 100 m2 græs og gravet bed i haven, så de har ingen grund til at kede sig.
Jeg har isoleret synderen, men hvad gør jeg videre?
Jeg har ikke mod på hønsebrillerne, og jeg vil bestemt ikke smøre resten af flokken med hjortetakolie.