Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Fyld i redekasser  (Læst 3668 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Mette L

• Bruger
Fyld i redekasser
« Dato: 11 Oktober , 2015, 10:52 »
Jeg har haft mine høns fra kyllinger, de er nu ca. 5 måneder. De skulle gerne snart begynde at lægge æg, men måske bliver det først til foråret? Under alle omstændigheder så har de fået den vane at skrabe halmen væk fra bunden af redekasserne. Har I nogen råd til at undgå dette? Måske skal jeg prøve med savsmuld?

Offline ulla

• Passiv bruger
Sv: Fyld i redekasser
« Svar #1 Dato: 11 Oktober , 2015, 11:49 »
Jeg har også haft problemet , men fandt så en gammel rest gulv tæppe , som jeg klippede ud dryssede det med stalOsan og loppe pulver og så lagde jeg halm over igen , nu har jeg ikke længere problemet med knuste æg, selv om alle 14 høner bruger den samme redekasse , de har ellers 5 at vælge imellem , men de 4 andre kan der åbentbart kun soves i .
0,2 dorking
0.1 kæmpe jersey
1,5 amrock
16 grunlaegere
1,0 land kanin
1.1.skotsk terrier
1,0 irsk terrier
0,2 ,5 staldkat
3.1 heste og ponyer
1.2,19 moskusænder
mand og to piger (de nægter at blive kataloggiseret som dyrene ;-)

Offline Hans-Kurt

• Global Moderator
« Svar #2 Dato: 11 Oktober , 2015, 12:51 »
Når du skriver, at de skraber i redehalmen, er det så fordi rederne er i gulvnivau ?. For har du placeret dem der, så forstår jeg godt de skraber. For så er rederne jo en del, af det område der skal undersøges for spiselige ting.

Som du, venter jeg også spændt - hver dag - på, om mine hønniker snart går i æglægning. Jeg har fået det råd, at holde øje med kam og hageflapperne. Når de øges i med den røde farve, så kan man vente æg.  <+

Mine reder, se evt her:
http://fjerkrae.dk/cpg1416/displayimage.php?pid=23968#top_display_media

De er hæver 50cm over gulv. De nederste er til de store Brahmaèr de øverste til mine Barnevelder (de er 21 uger og 1 dag gamle dd, Brahmaerne 24 uger). Mine ene æglæggere, lægger troligt sit daglige æg i reden nederst til H.
Det har været et problem at få Brahmakyllingerne til at forstå, at reder ikke er sovepladser.  :P Men efter en uges tid, hvor jeg hver aften flyttede dem på pind - lærte de det.

Om rederne så bliver benyttet, når æglægningen starter hos hønnikerne - ja hvem ved - om de også fordeler sig efter race, det vil kun tiden vise.  ::)

Mine reder er ikke blevet endevendt af hønsene, de har godt vist, det er til æglægning og ikke et spisekammer  <H

Offline Mette L

• Bruger
« Svar #3 Dato: 12 Oktober , 2015, 08:40 »
Ja mine redekasser er i gulvniveau, under hønsepindene og møgbrættet. Jeg har haft en del høns og alle har de forstået hvad de redekasser er til, men de her høns er åbenbart ikke alt for kvikke. Jeg prøver at hæve redekasserne lidt.

Offline Hans-Kurt

• Global Moderator
« Svar #4 Dato: 12 Oktober , 2015, 20:35 »
et par snyde æg, ville måske også hjælpe  <D