Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Høne forsvinder om natten  (Læst 3494 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Svensk hønemor

• Passiv bruger
Høne forsvinder om natten
« Dato: 23 ſeptember , 2015, 17:49 »
Jeg har tre høns (Tykke Berta, Thin Lizzy og fru Carlsen),som går frit i haven. Om aftenen går de selv ind i deres hus, hvorefter lugen bliver lukket.
Vi har nu TO gange oplevet, at den ene høne ikke er gået ind i huset, ikke er at finde nogle steder og så dukker glad og fornøjet op næste morgen.
Vi har en stor grund, der er indhegnet (har hunde), vi bor lige op ad en skov. Ingen "rigtig store" træer inde på grunden, men masser af bede, buske og gemmesteder....

HVOR SØREN ER DEN HØNE HENNE OM NATTEN OG HVORFOR?
Kan hun flyve over hegnet og op i et træ i skoven og så flyve ind i haven igen om morgenen?

Lidt bonusinfo: Den høne, der forsvinder er Tykke Berta, der er nederst i deres (lille) hierarki. Især Lizzy er efter hende. Fru Carlsen og Lizzy er altid sammen, men Berta er ikke altid med dem.

Under alle omstændigheder overvejer jeg at købe en høne til, i håb om, at Berta kan få en høne at gå sammen med, når nu de to andre har nok i sig selv.
Er det en god idé? Hønsene er så vidt jeg ved, lige under et år gamle og købt samtidig.

Gode råd modtages med glæde og forslag til hvor Tykke Berta er om natten ligeledes.

De bedste hilsner herfra Skåne

Offline Veteranen

• Passiv bruger
Sv: Høne forsvinder om natten
« Svar #1 Dato: 23 ſeptember , 2015, 18:53 »
Det er mit gæt at din høne putter under en busk. Det er slet ikke usædvanligt. Især hvis hønsehuset er for trangt kan en høne som er lavt i hierakiet vælge at blive udenfor for at få fred. Uden en god hane i flokken kan nogle høner blive ondskabsfulde. De værste af den slags bør blive til suppe.
Når det blive koldere og dårligere vejr holder hun nok op med at sove ude, hvis ikke en ræv napper hende inden.
Vil du udvide bestanden, så køb mindst to og helst tre nye høns. Hvis du kun køber en vil denne helt oplagt blive et alt for udsat mobbeoffer.
Hilsner
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
« Svar #2 Dato: 23 ſeptember , 2015, 19:04 »
Stort set enig. Men jeg tænker ikke det vil løse problemet med at Berta er alene. Hvis du køber 2 eller 3 nye, så vil de jo holde sammen.  Høns holder rigtig meget sammen med dem de kender fra små. Måske hvis dem du køber ikke kender hinanden på forhånd, men jeg tvivler.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Svensk hønemor

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 24 ſeptember , 2015, 10:13 »
Tak for kloge tilbagemeldinger! Det lyder som om mit bedste forsøg er at anskaffe mindst to høns mere.
MEN har kun et lille hønsehus. Er det nok at tilbygge bare en ekstra redekasse som natlogi?

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
« Svar #4 Dato: 24 ſeptember , 2015, 10:34 »
Hvor stort er dit hønsehus? De skal jo helst ikke sove i redekassen om natten, der skal de helst sidde på en pind. Det er træls at de klatter hvor æggene skal være.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.