Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Angreb af fluelarver/maddiker  (Læst 6740 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Helle K.

• Administrator
Angreb af fluelarver/maddiker
« Dato: 23 ſeptember , 2015, 14:50 »
Uf - så blev blev min hjemmearbejdseftermiddag uventet lavet om til hønseredningseftermiddag
Da jeg kom hjem 11.30 gik jeg en runde i haven for at sikre mig, at alle fjer havde det godt, hvilket de selv syntes var en fin anledning til at der blev serveret en ordentlig røvfuld levende melorme  :D Min fine araucana Sif blev dog stående midt på græsplænen og så ud, som om hun var ved at lægge et æg - det mente jeg ikke rigtig kunne passe, da Sif har valgt et æggefrit år i år. Hun har dog været en anelse passiv i et par dage, så jeg valgte at tage hende med ind til en grundig undersøgelse. Sif er også i kraftig fæld og stikker som et pindsvin, så jeg måtte røre varsomt og forsigtigt ved hende, da man er meget øm i kroppen, når de nye fjerhystre vokser ud. Alt ved Sif virkede normalt, men jeg syntes, hun lugtede lidt af gær og valgte derfor at gøre et numsebad klar - Sif er ikke en af mine numseskidtere og der sad da heller ikke noget synligt at betydning. Da jeg så begynder at vaske bagdelen, sidder der lidt friskt blod på vaskekluden - det får jo mine alarmklokker til at ringe, så jeg fik hovedet helt ned til den haleløse ende, og hvad opdager jeg så ???!!!!! ................Sif er fuldstændig levende af fluelarver, som nu ..for at komme væk fra sæbevandet ....vælter ud af en lomme ca 1 cm under numsehullet. Ved at føle på vævet kan jeg mærke en valnød stor hård knude omkring stedet. Sif blev hurtigt placeret i kyllingernes natkasse, mens jeg fik arrangeret friskt sæbevand, sprøjter og saltvand, sterile klude osv, osv. Godt en halv time tog det at tømme den lomme, som larverne havde gnavet sig ind i stakkels Sif - lommen var i rengjort stand så stor, at jeg kunne få min pegefingerspids ind i hullet.
Sif tog hele 'operationen' med ophøjet ro og jeg tror næsten hun var klar over, at jeg var i gang med at befri hende for det ubehag og den smerte, hun må have haft ved stedet. Næsten 2 liter saltvand fik jeg brugt, inden såret var sprøjtet rent og fri for de vridende larver. Sif blev duppet tør, fik Ivermectin og for en sikkerheds skyld, så startede vi en penicillinkur.
Allerede nu en god time senere ser Sif meget friskere og gladere ud, end hun har gjort i noget tid - og jeg er gud hjælpe mig lykkelig og lettet over, at jeg opdagede, at min elskede pige var ved at blive ædt op at maddiker.
Jeg har adskillige gange opfordret folk til at holde skarpt øje med beskidte hønsenumser, fordi det er et yndet klækkested for spyfluernes æg - og sådan et angreb er fatalt for hønen, hvis det ikke opdages og behandles. Her står jeg så selv med et meget slemt tilfælde, hvor Sif blev befriet for ca så mange maddiker/laver som kan ligge i en spiseske - og Sif har jeg ikke holdt øje med, for Sif har IKKE haft synligt lort siddende ved måsen.
Jeg har nu haft yderligere 3 høner til numsevask og undersøgelse og inden dagen er omme, har alle 13 voksne fjer været en tur forbi sæbevandet.
Vil I ikke godt være obs derude. Jeg synes selv, jeg har et ret drevent og skarpt øje for, at mine fjer er sunde, raske og rene og holder meget øje med skidt og møg og krible krable og mente egentlig, at risikoen for det skete..var ikke eksisterende i min hønseflok - men alligevel..så  :-[
« Senest Redigeret: 23 ſeptember , 2015, 16:04 Fra Helle K. »
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Angreb af fluelarver/maddiker
« Svar #1 Dato: 23 ſeptember , 2015, 15:21 »
Det lyder godt nok voldsomt. Godt du fik det opdaget i tide!
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Lene Skelmose

• Gæst
« Svar #2 Dato: 23 ſeptember , 2015, 18:13 »
Pu-ha. Sikke en omgang! Tror jeg også vil give mine et eftersyn - vi har haft usædvanligt mange fluer i år.

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #3 Dato: 23 ſeptember , 2015, 18:43 »
Efter jeg havde slået mit opslag op i vores gruppe på facebook, har et par stykker allerede skrevet til mig, at de nu har fundet maddikeangreb på et par af deres høns - det ene tilfælde synes jeg, ser meget grelt ud  :(

Jeg håber ikke, der er for mange tilfælde derude. Jeg har nu gennemgået alle mine 13 voksne høns og det er heldigvis kun Sif, som var blevet brugt til maddikerede
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Offline Veteranen

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 23 ſeptember , 2015, 19:04 »
Tak for advarslen og et lærerigt indlæg /o
Maddiker angriber vel kun hvis der er et sår med infektion.
Jeg tror at det er en vigtig forebyggelse at hønsene bor tørt og har gode muligheder for støvbad.
Hilsner
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.

Offline William

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 23 ſeptember , 2015, 19:11 »
Nu er mine to også lige blevet tjekket.
Bare for en sikkerhedsskyld, gudskelov var der ikke tegn på noget overhovedet.
Venlig hilsen
William

En flok isa'er

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #6 Dato: 23 ſeptember , 2015, 19:30 »
Godt William  /o
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Offline nimrod

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 24 ſeptember , 2015, 08:41 »
Jeg fornemmer lidt misforståelser omkring maddiker her :)

Maddiker kommer fordi der er et betændt sår, de lægger ikke æg i "røde pletter", med mindre den røde plet dækker over en ordentlig omgang betændelse neden under. Maddiker er geniale til at rense sår og bruges jo til mennesker med vanskelige sår. De tager kun det betændte og laver ikke såret større eller gør skade, tværtimod kan de bruges som behandling.

Problemet er altså ikke maddikerne, men selve såret som har lokket dem til og det kan jo så nemt skyldes at der har siddet en klump ætsende gødning der har lavet hul efterfulgt af en grim infektion.

Prøv at google "sår maddiker", så kommer der et hav af mere eller mindre videnskabelige artikler op om sårbehandling i det danske sygehusvæsen vha. maddiker :)

Helle, godt at du gav antibiotika for ellers ser man netop tit at dyret dør kort efter man fjerner maddikerne pga. voldsom opblomstring af infektionen
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #8 Dato: 24 ſeptember , 2015, 09:13 »
Tak for opklaringen, Charlotte  /o
Med venlig hilsen
Helle Kjelst