Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Gode hønseracer til kødproduktion? og den bedste rugemaskine?  (Læst 19775 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Gode hønseracer til kødproduktion? og den bedste rugemaskine?
« Svar #15 Dato: 16 December , 2015, 10:35 »
Nu skal man ikke forventer at hjemmeavlede dyr får lige store og brede bryster, som slagtehybriderne.
Men en del bryst kan de nu kan sætte. Og ja de skal have en del protein for at kunne sætte kød og ikke bare blive ranglede med en masse fedt indvendigt.

Og så husk, hvis I vil avle dem selv, så vælg forældre dyr, som har brystfylde og fravælge smalle, kleine, skravlede dyr med trekantede kroppe, og det gælder både for haner og hønerne.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
« Svar #16 Dato: 16 December , 2015, 11:51 »
Som Lene siger, så ser hjemmeavlede dyr noget anderledes ud, end slagtehybriderne, men husk at tænke på, at hybridernes form faktisk er meget unaturligt for høns, og skyldes at de jo er opdrættet til at lave mere bryst og lårkød. Til gengæld er der mere smag i det hjemmeavlede, og det mætter også meget mere.

Hvordan lå vægtene på dine slagtede dyr?

Jeg tænker at du nok skal overveje om ikke du skal bruge voksefoder til dine slagtedyr. Alle mine aldersblandede flokke får altid foder efter yngste dyr, altså hvis der går ungdyr i flokken, så er der fri adgang til voksefoder.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Frank H. Kristensen

• Bruger
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
« Svar #17 Dato: 16 December , 2015, 17:35 »
De hvide Wyandotter jeg har set i Danmark har manglet ikke bare lidt, men rigtig meget brystfylde og et problem i øjeblikket der arbejdes på at få iorden. Så hvis dine er af samme type kan man godt blive noget skuffet over resultatet i forhold til slagt.

Så der skal måske hjælpes til med andre farvevarieteter eller nyt blod for udlandet for at få dette på plads hvilket kan tage tid. Ellers prøv nogle andre racer eller Wyandotfarver der ikke har dette problem for tiden.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Anneline Fynbo

• Passiv bruger
  • Med stor interesse for selvforsyning
« Svar #18 Dato: 17 December , 2015, 16:38 »
Tak for input. Den hvide wyandotte med den bedste slagtevægt lå på ca. 1,2 kg, de andre turde jeg slet ikke veje, det var bare fjer, skind og ben  :-[ God ide at blande voksefoder i hveden. De er opfostret på kyllingestarter og herefter hvede/æglægning. Men tilgodeser jeg så æglæggerne, hvis de får voksefoder i stedet? Jeg har både store guld - og sølvwyandotter, så dem er jeg selvfølgelig spændte på, når de bliver slagteklar.

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
« Svar #19 Dato: 17 December , 2015, 17:43 »
Mine voksne høns trives og lægger fint med æg på voksefoderet. Plejer at fodre med voksefoder til alle ungdyr er over 5 mdr. Jeg tror også det er godt for alle i fældningsperioden, da de har lidt større behov for protein der.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline jni

• Passiv bruger
« Svar #20 Dato: 21 December , 2015, 17:11 »
Jeg udrugede nogen La Bresse sammen med Plymount Rock æg, Senere udrugede jeg Sussex æg sammen med Plymount Rock. Jeg var overasket over at Sussex var klart den mest hurtigstvoksende race af de 3, Og La Bresse var den langsomst voksende. Samtidigt bliver La Bresse ikke så tunge som de 2 andre. Jeg har kun spist Sussex, så jeg kan ikke sammenligne kødkvaliteten. Men hvis man skal have mest kød, hurtigst. Så er Sussex efter min mening de bedste at de 3 racer, samtidigt bliver Sussex relativt nemt skruk, og lægger relativt mange æg, hele året rundt.
Jeg har endnu ingen erfaring med hvor mange æg/skrug egenskaber på de andre 2 racer

Offline renepaulsen

• Bruger
« Svar #21 Dato: 21 December , 2015, 20:31 »
Kan også skrive under på at Sussex vokser hurtigt, og er hurtigt befjerede. Har en hane på 3 måneder, der vejer 1500 g. Altså et halvt kg. mere end sin mindste søster. Og de er fra samme dag. Har dog læst at La Bresse sætter kød ret hurtigt. Så selvom de ikke bliver lige så store i sidste ende, så skulle de kunne slagtes tidligere.
1.6 Sølvgrå Sussex

Offline Anneline Fynbo

• Passiv bruger
  • Med stor interesse for selvforsyning
« Svar #22 Dato: 27 December , 2015, 11:16 »
Glædelig Jul og godt Nytår!
Nu har jeg i hvert fald mange gode forslag til gode slagte racer. Vi har spist de hvide wyandotter vi slagtede for nyligt, som dog var noget magre. Vi var meget overrasket over kødets kvalitet; mørkt ligesom fasan el. vildand med samme kraftige smag, ikke et gram fedt i kødet! Skindet var meget tykt og ikke særligt velegnet til grillkylling og vi blev enig om, at en sådan kylling nok var bedre til gryderetter der skal stå længe og simre.. Meget anderledes og positiv smags oplevelse i forhold til det man kan købe i køledisken, men altså ikke  velegnet til den klassiske grillkylling. Er der nogen der er bekendt med, hvilke race/racer de økologiske hønseavlere benytter sig af?

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #23 Dato: 27 December , 2015, 11:29 »
Alle dem som laver kyllinger til kommercielt salg bruger ikke racer, men hybrider, som er lavet til at vokse op på kort tid, om det så er øko eller ikke øko.

Apropos grillkylling, så har jeg da lavet med alle mine racer, som dette og synes nu ikke at skindet bliver for tykt.
Den "ældste" hane, som blev lavet som en grill kylling var en Sumatra på knapt 2 kg. (slagtet vægt) og 9 måneder. Han blev fin lækker og fik også sprødt skind.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline kaj

• Passiv bruger
« Svar #24 Dato: 27 December , 2015, 12:06 »
Vi havde 5 Australorps hanekyllinger som blev slagtet omkring 5. december   . De var fra ca 1. juli, blev nogle værre bøller, som var for hårde ved hønerne, og det blev  til 12,5 kilo kød til fryseren. Lår og vingestykkerne blev klippet af de 3 af dem, og, i skrivende stund ligger de i min 18 liters suppegryde, med selleri, porrer, gulerødder, pastinak, løg, hvidløg, laurbærblade, hele peberkorn, en frisk timian-suppevisk og salt...duften er ubeskrivelig dejlig.. :) :) :)
Nå, men, de blev opfodret på forskellige kornprodukter og grønt...fik kun lidt kyllingestartfoder, som de lod stå for det meste.... God fornøjelse med dine kødhøns.
Venlig hilsen
Kaj

New Hampshire, Barnevelder, Sorte Skovhøns, Tværstribede høns, Grünleger, Sølvhals

Offline Peter Agger

• Passiv bruger
« Svar #25 Dato: 27 December , 2015, 16:15 »
Lår og vingestykkerne blev klippet af de 3 af dem, og, i skrivende stund ligger de i min 18 liters suppegryde, med selleri, porrer, gulerødder, pastinak, løg, hvidløg, laurbærblade, hele peberkorn, en frisk timian-suppevisk og salt...duften er ubeskrivelig dejlig.. :) :) :)
Hvornår skal vi komme !!!

Nej, men jeg har 2 stammer La-Bresse som er godt i gang med rugeægproduktionen, (lige nu har jeg 30 stk. som er samlet på 2 uger) Jeg kan godt undvære dem nu, men når jeg har samlet til mig selv, over 3 uger bliver alle hønsene slagtet og så er det slut for i år, ja selvfølgelig 2016.
Jeg har lige solgt de EA æg jeg havde, og vil gerne have de 2 racer til at følges ad.
« Senest Redigeret: 27 December , 2015, 17:25 Fra Peter Agger »
Hilsen
Peter