Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Kan det passe?  (Læst 3206 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

hoejberg

• Gæst
Kan det passe?
« Dato: 07 Maj , 2009, 09:20 »
Bliver anden ved med at lægge æg efter hun har lagt sig til at ruge ???
Der er nu 22 æg i den ene rede og 6 i den anden. Kan hun klare så mange, eller skal jeg flytte nogle fra den ene rede til den anden ??? Vil and nr 2 godkende æg fra den anden rede, eller bliver hun bare ved med at lægge æg til hun selv har lagt 15-20 stk?
Håber nogen kan hjælpe med et svar :)

Offline Bjørn Nielsen.

• Passiv bruger
Sv: Kan det passe?
« Svar #1 Dato: 07 Maj , 2009, 19:25 »
Efter at anden har lagt sig til at ruge for alvor lægger den ikke flere æg, du kan sagtens flytte æg fra den ene rede til den anden rede så længe der ikke bliver ruget på dem, ofte lægger flere ænder æg i den samme rede så de kan ikke kende deres egne æg, mere end 14-16 æg i en rede giver sjældent et godt resultat.

hoejberg

• Gæst
« Svar #2 Dato: 07 Maj , 2009, 20:13 »
kan jeg nå at flytte nogle æg nu? Hun har lagt hele dagen i går og i dag.

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #3 Dato: 07 Maj , 2009, 20:20 »
Vi har haft en moskusand, der to år i træk udrugede 24 ællinger. MEN: hver gang var der nogle skæve imellem. Det tyder på at hun ikke har fået vendt dem alle regelmæssigt. Så det var altså for mange (selv om de smagte udmærket).
Hvis der først er ruget på dem, så kan du ikke flytte dem (medmindre den anden and også ruger nu?) fra en and til en anden. I øvrigt bør du skille dem ad så der ikke lægges friske æg i den rugende ands rede - så bliver nogle kolde og går til. Faktisk er vores erfaringer at et par ænder er det, der ender med at give flest ællinger - så er der ikke nogen til at forstyrre.
Held og lykke med dem!

2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

hoejberg

• Gæst
« Svar #4 Dato: 07 Maj , 2009, 22:28 »
Hvis jeg nu mærker de æg der er i reden med blyant, så kan jes se om der kommer nye til. Kan jeg så ikke flytte dem? jeg tror hun lægger æg om formiddagen.