Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Er det for sent til kyllinger?  (Læst 4513 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Seitzberg

• Passiv bruger
Er det for sent til kyllinger?
« Dato: 14 ſeptember , 2015, 14:18 »
Jeg har to høns (en sussex og en tværstribet skovhøne) som ser ud til at være blevet skruk. Er det for sent at få kyllinger? Vi har ingen hane, så vi skal i så fals skaffe enten befrugtede æg, eller daggamle kyllinger. Jeg havde egentlig ikke tænkt mig at skulle have kyllinger, men nu er det anden gang inden for et par måneder, at den ene bliver skruk. Så måske skal den/de have lov.
Mine 4 høns har et rimelig stort, men uisoleret hønsehus, så jeg ved ikke om det er ved at være for koldt til kyllinger. Og skal de i så fald flyttes fra de andre høns, og kan de ligge sammen og ruge?
Sikken en masse spørgsmål, men jeg har kun haft høns ganske kort tid, så ved ikke lige hvordan vi bedst griber det an.
Håber I kan hjælpe... 
0,2 lys sussex
0,1 tværstribet skovhøne
0,2 mørk sussex
0,2 mørkleger

Glatnak

• Gæst
Sv: Er det for sent til kyllinger?
« Svar #1 Dato: 14 ſeptember , 2015, 14:45 »
Jeg vil helt fraråde nye kyllinger på denne årstid.
1. De bliver for det meste mindre af vækst end kyllinger klækket om foråret
2. Hvis du ikke vil have dem gående indendørs
3. Der har før været sne/snestorm i november - og kyllingerne bør være kønsmodne og have skiftet fra kyllingedun, før de udsættes for kulde, træk og fugt

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
« Svar #2 Dato: 14 ſeptember , 2015, 15:14 »
Enig :-) det er ikke en optimal årstid til kyllinger.  Der er desuden heller ikke mange der sælger rugeæg og slet ikke daggamle på denne årstid.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Seitzberg

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 14 ſeptember , 2015, 15:39 »
Tak for svar. Jeg tænkte nok at det var ved at være for sent. Så må jeg jo i gang med at vippe dem af redden;)
0,2 lys sussex
0,1 tværstribet skovhøne
0,2 mørk sussex
0,2 mørkleger

Offline Egon

• Bruger
    • Egonnyt
« Svar #4 Dato: 14 ſeptember , 2015, 17:43 »
Du kan jo også lade dem ligge  :) De bliver selv træt af at ligge der med tiden.
med venlig hilsen Egon Jensen - 0,2 dværg sussex i 2 farver - og en guldfasan hane.  www.egonnyt.dk

Offline kaj

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 15 ſeptember , 2015, 21:08 »
Jeg har Barnevelder- og New Hampshire kyllinger som er 3 uger gamle...jeg håber og tror de nok skal klare sig. De er udruget i rugemaskinen, som står inde i vores hus på loftet, og, når de så er ca 1 uge gamle, flytter de over i vores udhus, hvor der er frostfrit. De har selvfølgelig en "kyllingemor" ... varmeplade, så de skal nok holde varmen. De får både undulatblanding, havre, býg, hvede, majsflager, insekter, grønt osv., så de får alsidig kost...håber de bliver sunde og raske... :)
Venlig hilsen
Kaj

New Hampshire, Barnevelder, Sorte Skovhøns, Tværstribede høns, Grünleger, Sølvhals

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #6 Dato: 15 ſeptember , 2015, 21:18 »
New Hampshire får hurtigt fjer og vokser hurtigt. Barnevelderne ville jeg aldrig ruge ud på den har tid af året. De er skrækkeligt lang tid om at blive vandtætte. ;)
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Jens S

• Passiv bruger
    • Jens Stolt photography
« Svar #7 Dato: 17 ſeptember , 2015, 04:01 »
Jeg ville sige.... at det kan du da godt, altså få et kuld kyllinger nu.

Moderen kan varme dem til de bliver store nok til at klare sig. I princippet.
De skal jo have noget mere ly og beskyttelse og opsyn end dem, der kommer på det bedre tidspunkt. Så det afhænger af omgivelserne og din opsynsindsats.

I dette tilfælde vil kyllingerne have oktober og november til at vokse op i, og oktober og november er vel egentlig varmere end marts og april.