Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Lovbekendtgørelse af salg af æg til kendt vennekreds  (Læst 830 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lene71

• Bruger
Lovbekendtgørelse af salg af æg til kendt vennekreds
« Dato: 06 ſeptember , 2015, 14:30 »
Nu har jeg søgt og søgt i flere timer, både i dette forum, på retsinformation og på google. Det er ikke lykkedes mig at finde selve bekendtgørelsen som fra 2013 har gjort det muligt at sælge æg til venner og bekendte, hvis din hønsebesætning er på under 30 dyr. (jeg er åbenbart ikke særlig god til at søge)
Jeg har fundet flere artikler, har også fundet essensen af reglerne, har også fundet ud af at dette forum har lagt gode kræfter i at få indført reglerne.
Men jeg kunne godt tænke mig at læse selve lovbekendtgørelsen, er der nogen som har et link til den gældende lovbekendtgørelse, eller nummeret på den?
Mvh. Lene
Nu uden fjer i haven
(billedet er en dværgwayndotter)

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Lovbekendtgørelse af salg af æg til kendt vennekreds
« Svar #1 Dato: 06 ſeptember , 2015, 16:01 »
Her er den :) https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=158424

§ 8. Enhver hønseholder med op til 30 høns over 16 uger kan frit omsætte æg, som ikke er underlagt salmonellakontrol, til en kendt aftagerkreds, såfremt hønseholderen:
1) oplyser modtageren om, at æggene ikke er omfattet af salmonellakontrol, og
2) ikke annoncerer eller reklamerer med salg af æg.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Lene71

• Bruger
« Svar #2 Dato: 08 ſeptember , 2015, 18:19 »
Tak Tanja. /o
Mvh. Lene
Nu uden fjer i haven
(billedet er en dværgwayndotter)

Offline Maria2aaen

• Bruger
« Svar #3 Dato: 09 ſeptember , 2015, 07:03 »
Hhmm gad vide hvad der ligger i annocering....

Er et skilt ved vejen mon annocering? Eller mund-til-mund at man sælger æg, eller at man skriver det på ens facebook eller herinde.... Og hvad er en kendt aftagerkreds? Venner, naboer, arbejdskolleger. Men hvad med eks. Forum på nettet, hvor man føler man kender hinanden lidt, men aldrig har mødt fysisk...
Og så må man jo gerne annoncere rugeæg til salg eks på den blå avis. Hvad så hvis køber vælger at spise af dem, hvem er så ansvarlig i fht. Sygdom?

Jeg hader regler, som ikke er entydige.... Så bliver det regler for reglens skyld!
Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #4 Dato: 09 ſeptember , 2015, 08:15 »
Annoncering er bla. et skilt ved vejen.

Kendt kundekreds må være dem, som jævnligt køber æg af en (familie, venner evt. arbejdskollegaer). Har man så mange æg, så man også kan sælge til alle andre, så må det vel være at betragtes som en forretning eller?.  ;)

Jeg tror nu ikke at der er folk, som køber rugeæg for at æde dem, for dertil er prisen nok for "høj". Men der menes måske at loven skal omgås og æggene sælges som rugeæg i stedet for konsum....
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub