Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Stor kylling med lus og dårligt øje  (Læst 3861 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Kris2

• Bruger
Stor kylling med lus og dårligt øje
« Dato: 05 ſeptember , 2015, 16:56 »
Hej. Håber på lidt hjælp 😊 jeg har en amrock på 5 mdr - sandsynligvis en hane. Den har altid været lidt langsom, og er heller ikke så udviklet af en hane være. Til sammenligning er dens maranbror allerede igang med at betræde hønerne og galer lystigt 😊 i dag opdager jeg så, at den ligger en del  med lukkede øjne.  Jeg tjekker den,  og den har lus 😔  men dens ene øje   Er lukket og pupillen er helt udspilet. Eller øjet er sort - dens raske øje er gult. Øjenlåget er Hvidt og ikke rødt, som det andet. Jeg gav den fluechock og hemexide i huset. Alle andre høns og hane er ok. Er øjet en del af luseproblemet eller har den lus, fordi den er svækket. Har faktisk prøvet før (sidste år) at en høne var meget syg med lus, den endte med aflivning. What to do?

Offline Veteranen

• Passiv bruger
Sv: Stor kylling med lus og dårligt øje
« Svar #1 Dato: 08 ſeptember , 2015, 19:59 »
Svækkede individer er bare mere udsatte overfor parasitter. :( Behandlingen med staldchock med et godt pift i måsen og under hver vinge burde på kort sigt kunne løse luseproblemet.
Sunde høns bør, hvis de lever i et tørt og trækfrit hus og har adgang til et godt og tørt jord/støvbad, kunne holde sig selv i orden.
Kyllinger udvikler sig forskelligt, og hvis man vil have noget godt fjerkræ, så må man også være klar til at vælge nogle fra. Hvis man magter at fravælge med øksen, så får man nogle stærke og sunde dyr som giver de større fornøjelser end noget (undskyld) skravl.
Hilsner
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.

Offline Jens S

• Passiv bruger
    • Jens Stolt photography
« Svar #2 Dato: 13 ſeptember , 2015, 13:50 »
enig. Der er ingen grund til at bruge megen tid på åbne eller lukkede øjne. Høns kan være slemt indavlede, og de vigende gener kommer frem. Det er en god anledning til at udvælge noget bedre.
Så, af med knoppen og videre til noget bedre.

Offline Kris2

• Bruger
« Svar #3 Dato: 13 ſeptember , 2015, 16:30 »
 :) Tak for svar. Jeg var også kommet frem til, at den skal aflives. Den er livet lidt mere op - så luseproblemet er væk. Dog er den blind på den ene øje. Den er egentlig avlet til slagt - derfor lidt ærgeligt, at vi ikke kan spise den. Men med et dårligt øje, så vil jeg ikke spise den.

Offline Hans-Kurt

• Global Moderator
« Svar #4 Dato: 13 ſeptember , 2015, 18:17 »
Du spiser vel ikke øjet  ::), så hvorfor ikke blot glæde spiserøret med unghane  :angel:

Offline Kris2

• Bruger
« Svar #5 Dato: 15 ſeptember , 2015, 15:51 »
Du spiser vel ikke øjet  ::), så hvorfor ikke blot glæde spiserøret med unghane  :angel:

:) tænkte bare, at det mærkelige øje måske var et symptom på noget andet - altså et sygt dyr ... Jeg ser, når den slagtes 😉