Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Livets gang i kyllingegården  (Læst 864 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tante Brun

• Passiv bruger
Livets gang i kyllingegården
« Dato: 28 August , 2015, 23:57 »
Mine 15 kyllinger er vist omkring 8 uger nu, og er begyndt at vise personligheder. Jeg troede nok ikke helt på hønsetosserne da jeg læste om det, men nu er jeg selv en, og det bliver sjovere og sjovere ;D.
Jeg synes de er meget kloge, nu de selv kan finde ud af at gå ind om aftenen, og jeg bare skal lukke døren efter dem. De har dog ikke helt set lyset i at bruge pindene. Jeg har indimellem sat en op af gangen, men den var nede igen inden jeg nåede til den næste
De plejer at have halmstrøelse. I dag havde jeg muget ud og brugt nogle spåner vi alligevel havde for at få dem brugt.
De ville ikke ind i huset, overhovedet. Jeg måtte tage hver enkelt og bære ind, men de nåede at løbe ud igen inden jeg havde fået fat i den næste, så jeg måtte hidkalde assistance, så den ene smed kyller ind og den anden holdt døren lukket indtil den næste var klar.

Vel inde i huset stod de alle i et hjørne, og piskede en stemning op over de farlige spåner de ikke ville gå på.
Jeg tænkte at de var så meget oppe at køre at vi ligeså godt kunne tage en pindesidningsseance igen. En efter en bar jeg dem ned i den anden ende og satte dem på pind, og de blev siddende :o Næsten. De hoppede lidt op og ned på de tre pinde. Tilsidst da jeg kun manglede 3 begyndte to at toppes og der blev en værre palaver. Så skyndte jeg mig at slukke lyset og luske af. 12 ud af 15 er også en slags succes.
Tænk at man kan holde så meget af de små kræ, og at de er så tamme allerede at de lader sig løfte og gøre ved.
Jeg er spændt på at se skidebrættet i morgen, om de har siddet der hele natten.
Med venlig hilsen Charlotte

1,0 husbond
2,1 børn
1,0 berner sennen blanding
1,3 maran
0,2 kochin
0,1 orpington
0,05 RIR

Offline Dorthe S.

• Passiv bruger
Sv: Livets gang i kyllingegården
« Svar #1 Dato: 29 August , 2015, 09:09 »
 :)
Med venlig Dorthe

0,7 silkehøns stor
1 kleinermünsterlænder

Offline Hans-Kurt

• Global Moderator
« Svar #2 Dato: 02 ſeptember , 2015, 00:44 »
Ja, man skal lære at læse sine høns. De skal ikke have pludselige forandringer. Skal noget ændres, skal det helst ske stille og roligt.
Ikke at jeg har den helt store erfaring i slige sager, men min omgang med dyr både som barn og som voksen, har lært mig, at det vigtigste er tålmodighed. En svær ting at holde i hævd, når noget skal gå stærkt, efter ens egen mening.

Men hvis man foretager en ændring, feks skal sprede halm i huset, fylde rederne op med store mængder frisk halm. Lidt halm spredes forsigtigt, og lægges i bunker, så står de selv for spredningen. Skal der benyttes en boremaskine til at skrue noget op, så forsøger jeg at gøre det enten når huset er helt tomt, ellers prøver jeg at vise, hvad det er der skal gøres, ved at bore først meget kort tid, så de kan blive fortrolig med lyden - det syntes jeg er en god måde at arbejde på. Det er mit indtryk, at mine dyr så tager det roligt.

Men en flytning op på en nattepind, kan godt give en vis uro fra sig. Men sker det, når det er næsten mørkt, syntes jeg der hurtigt falder ro over gemytterne. Det er helt klart, at høns kræver lys for at kunne orientere sig. Så de farer ikke rundt, ved lille lysmængde.

Og så gør det også meget, hvis man har tid til at sidde ved dem - mens de går rundt om en. Jeg er meget privilegeret, da jeg har meget tid til rådighed. Det har helt klart indgydt tillid til mig, så de ikke flygter til alle sider, når jeg kommer.

Du har også ret i, at der er tale om forskellige personligheder de enkelte individer imellem. Nogen gør mere opmærksom på sig end andre. Jeg har en Stor Brahma hanekylling, som hele tiden "snakker", når han går rundt, en anden - Barnevelderhanekylling - kan jeg tale med, for når jeg giver ham godbider eller møder ham i haven, så svarer han mig  ::)

Lene Skelmose

• Gæst
« Svar #3 Dato: 02 ſeptember , 2015, 10:40 »
Jeg fik skabt et problem for mig selv da jeg ville lære kyllerne selv at gå ind i kyllingeafdelingen i hønsehuset om aftenen. I starten tog jeg dem een ad gangen, satte ind gennem lemmen og lukkede - og så den næste osv. For at gøre det nemmere tænkte jeg at en stribe dåsemajs lagt på lemmen-der tjener som trappe når den er åben- nok skulle få dem til at overvinde frygten for det ukendte. Det gjorde det aldeles straks - så langt så godt. Problemet er bare at nu hvor de selv går ind, fiser de ud igen og kvidrer: MAJS MAJS MAJS. Mor gi' os MAJS!!!!!når de hører mig komme ud for at lukke af for natten. Så seancen fortsætter. Jeg kan ikke komme til at sætte majs indenfor i deres kyllingeafdeling uden at skulle flytte rundt på de ældre høner der er gået til ro. Måske majshalløjet kommer til at fortsætte indtil de kan sluses sammen med de voksne :-\ - eller indtil jeg ikke mere har varmelampen tændt om aftenen og natten og vintermørket sænker sig.

Offline Canarche

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 04 ſeptember , 2015, 18:28 »
Jah. Man skal passe på med puttemajs <G Sagt af en med et indgående kendskab til problematikken.
0.2 SK Marans Tykben og Tyndben
1.0 Handicappet Sumatra hane Muks