Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Moskus ællinger  (Læst 3663 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline kiboje

• Passiv bruger
Moskus ællinger
« Dato: 20 August , 2015, 22:36 »
hej alle.
Jeg har fået 7 ællinger, den ene druknede. Så der er 6 tilbage. Jeg glemte at lægge trædestene, i deres badekar, og det kostede en ælling." Fjols" .
De er nu 2,5 uge gamle. De når at blive 4,5 måned gamle inden jul. Kan de slagtes, og bruges som jule andestege?😍😍
Hvad vil en and ca veje, i den alder. Og hvad vil en andrik ca veje, i samme alder. Det var mange spørgsmål, som jeg håber dette dejlige forum kan hjælpe mig med.😀😀

Mvh Stig

Med venlig hilsen

kiboje

Offline Hans-Kurt

• Global Moderator
Sv: Moskus ællinger
« Svar #1 Dato: 20 August , 2015, 22:49 »
4½ måned er 135 dage, mon ikke det skulle kunne nås - juleslagtning altså  :o. Hvis de får foder ád libitum. Min gamle onkel sagde altid, "fodring 2 x daglig og der skal spises op", så vokser de som de skal.   :angel:

Offline nimrod

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 21 August , 2015, 20:17 »
Det kan du sagtens nå, og så kan du time slagtningen så du kan tilberede fersk ufrossen and til juleaften:)

Der er jo stor forskel på and og andrik ved moskus, ved 4½ md er mine ca. 4 kg for andrikker og lige over 2 kg for ænder.
Da moskus jo også brillerer ved at være en af de racer der er ret arbejdsintensive at plukke, så har vi nogle gange parteret ænderne og kun finplukket og lavet andrikkerne som hele juleænder, men med 6 stk skulle det være til at overskue :)
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline maja1981

• Bruger
« Svar #3 Dato: 23 August , 2015, 00:20 »
Jeg slagter normalt ved ca 6 måneders alderen og her ligger de i vægt på:

1,6-2 kg for ænder og 2,5-3,5 for andrikker ( langt de fleste i den høje ende) Nogle andrikker bliver større, men så er de også lige en måned ældre eller lign.

Slagtet vægt, klar til fryser eller tilberedning.

Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet

Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.