Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Ene og alene kylling.  (Læst 5156 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Dorthe S.

• Passiv bruger
Ene og alene kylling.
« Dato: 18 August , 2015, 17:37 »
Hej.
Desværre var vores tilkøbte rugeæg ikke så befrugtede, som vi kunne have håbet, og ud af de to befrugtede æg døde kylling nr. to på vej ud. Den lå bare halvvejs igennem ægget og var kold. Øv.
Så nu ligger skrukmor med kun en kylling (klækket i søndags) og jeg har desværre ikke kunne opdrive nogle daggamle silkekyllinger endnu.
Så nu kommer mit spørgsmål, som jeg håber en af jer kan besvare. Hvornår er det værst for kyllingen at være alene? Er det når skrukmor afviser eller er det ligeså slemt at være ene og alene kylling nu?
Spørgsmålet er nemlig, hvor travlt jeg har med at finde "søskende".
Og hvor længe vil skrukmor tage imod nye kyllinger?
Og hvis søskende først findes, når skrukmor afviser, skal kyllingerne så gå alene? Mit sidste hold kyllinger gik med mor i flokken fra de var tre uger (de havde gået med et hegn imellem dem og flokken, så alle kunne se hinanden), og da hun afviste dem, da de var fire uger, overtog en anden skruk, som simpelthen stod af reden.
Åh jeg synes bare, at det er så synd for den lille fine kylling, at den er så alene, selvom den pt. har sin mor.
Med venlig Dorthe

0,7 silkehøns stor
1 kleinermünsterlænder

Offline Hans-Kurt

• Global Moderator
Sv: Ene og alene kylling.
« Svar #1 Dato: 18 August , 2015, 20:34 »
Har læst et sted her på DFF, at du kan være heldig med at sætte kyllinger til en skruk op til en uge fra den selv har fået kyllinger.
Du skal sætte den/dem til om aftenen, så de har hele natten til at vende sig til hinanden.
Jeg vil tro, at du også skal sikre dig, at de kyllinger du sætter til er jævnaldrende med den ene du allerede har. Daggamle kyllinger har jo mere brug for varme end dem der allerede er en uge gammel.

Det er helt sikkert godt for enebarnet at få nogle søskende. Jeg kan se i min flok, hvor glade de er for hinanden og hvor de holder sammen hele tiden. Du kan også se de råd der er omkring anskaffelse af høns, at man helst skal købe 2 gerne 3 - netop for at de er flokdyr, og har brug for hinanden.

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
« Svar #2 Dato: 18 August , 2015, 21:46 »
Jeg vil lige indskyde at jeg har dårlige erfaringer med at sætte ekstra kyllinger ind til et eksisterende kuld når moren først er gået af reden. Men dermed ikke sagt at det ikke kan lade sig gøre. Man skal bare huske altid at ha en varmelampe i reserve.

Jeg tror egentlig det mange gange drejer sig om at prøve sig frem. Høns er individualister og hvad den ene flipper ud over, finder den anden sig i. Man må bare holde godt øje, når man laver sammensætninger, og være klar med en plan b og nogen gange også c.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Lene Skelmose

• Gæst
« Svar #3 Dato: 19 August , 2015, 08:04 »
Jeg har lige været igennem turen med et enebarn og vil bare tilføje at min Kylle-Rylle blev enorm glad for at få legekammerater - selvom de var yngre .Det var megt tydeligt at der var ting den ikke havde lært. F.eks. at man skal gå til fadet i en flok. Det nytter ikke noget at stå og vente på at mor serverer  :). Den har haft godt af at lære at leve i flok og er blevet meget mere livlig.
Min hønemor ville ikke acceptere de fremmede kyllinger.

Offline Dorthe S.

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 19 August , 2015, 17:07 »
Tak for jeres svar :)
Jeg leder stadig med lys og lygte efter nogle søskende. Det er desværre ikke så let som jeg troede.
Skrukmor er temmelig skrap, så jeg kan godt have mine tvivl, om hun vil acceptere nogle kyllinger, som hun ikke selv har ruget ud, men man skal selvfølgelig aldrig sige aldrig.
Hun er på sin vis ikke gået af reden endnu, men jeg har flyttet hende og kylling over i et skrukhus for sig selv. Hun har nemlig ruget æg ud i hønsehuset.
Lene hvor gammel var din Kylle Rylle, da den fik søskende, og hvor gamle var dens søskende? Var de varmefri? Og gik de for sig selv efter de blev sat sammen?
Med venlig Dorthe

0,7 silkehøns stor
1 kleinermünsterlænder

Lene Skelmose

• Gæst
« Svar #5 Dato: 19 August , 2015, 17:44 »
Kylle-Rylle gik med sin mor til den var 3 1/2 uge. De nye kyllinger var 14 dage yngre - så ingen af dem var varmefrie. Vejret har dog været så godt at de har kunnet være ude om dagen  i lille indhegning med 'læskur'- en hundetransportkasse med et hundetæppe over- så de kunne finde læ, ly og varme. Om natten har de haft varmelampe på halvt blus - stod i vores gang hvor der ikke var koldt.
Der var ingen problemer med at føre dem sammen - accepterede straks hinanden.

Jeg ville have foretrukket at få nye kyllinger tidligere, men vi skulle på ferie og kunne ikke overlade til hønsepasseren at skulle varte sådan en flok op. Der er jo også hensynet til hønemoren. Min var begyndt at frustrere over at gå i indhegningen alene med kyllingen og pga spurvehøg kunne jeg ikke lukke dem ud til flokken sammen. Jeg måtte bare tage en hurtig beslutning.De andre høns var begyndt at lave angreb op mod hegnet hvor Kylle og mor gik så situationen var uholdbar - og jeg havde brug for hanen ( mens jeg stadig har ham) til at hjælpe hønemor tilbage i flokken. Så alt i alt - flere overvejelser at gøre sig.
« Senest Redigeret: 19 August , 2015, 17:46 Fra Lene Skelmose »