Ja det er også noget mærkeligt noget, det med ovnen. Men jeg har ikke en kunstig rugemaskine, så hvad gør man, når man pludselig står med 3 æg i hånden og det ene har en stjerne i skallen, de to andre giver lyd fra sig ??.

Så skal der handles hurtigt, hvis ikke de små ufødte kræ skal dø. En alm lyspærer er ikke til at styre, så skal man hele tiden være over den og bare nogle få minutters uopmærksomhed og kyllingerne dør af overophedning. De stresses måske også af det tænden og slukken hele tiden.
Så fik jeg øje på min ovn i komfuret, som er med termostat. Første temperaturstreg er sat ved 50C
o. Men jeg kan mærke, at termostaten kan flyttes fra 0C
o og frem til 50, så måske den også kan sættes på en laver grad end de 50. Det prøvede jeg og kunne - forholdsvis hurtigt - få temp op på 38C
o. Jeg overvågede ovnen en times tid og den holdte temp. Efter 1½ time kom kyllingen ud af det æg, der havde en stjerne.
I aftes var det næste æg med en stjerne og jeg pillede hullet noget større. Det sidste æg pillede jeg hul på og fjernede noget af skallen. Nu kunne begge kyllinger ånde frit og pippede.
Kl ca 19 lagde jeg begge æg retur til skrukken, som lå stille for natten. Her til morgen - Kl 9:45

- da jeg tilså skrukken, havde hun flyttet sig tætter på foderet og vandet og der lå to tomme æggeskaller og ingen døde kyllinger, så jeg forventer de lever, og glæder mig til at se dem.
Det er altså kun en nødløsning, jeg foretog, da ovnen blev tændt. Men skulle jeg komme ud for det samme en anden gang, ja så ved jeg, hvordan jeg måske kan rede ikke klækkede kyllinger

.
Det er mig stadig en gåde, hvordan det i det hele taget er lykkedes, at få 5 kyllinger ud af 6 mulige igennem til en levende flok. De blev forladt 2 gange, æg næsten kolde hver gang. De sidste æg i en ovn og retur og det lykkedes. Utroligt

Kyllingerne skulle have været klækket i onsdags, men det skete altså først torsdag, fredag og de sidste natten til søndag, altså de sidste kom på 25. dagen !!