Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Spørgsmål til jer med drivhus  (Læst 2448 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
Spørgsmål til jer med drivhus
« Dato: 05 Maj , 2009, 23:44 »
Jeg har simpelthen så meget ukrudt i haven! Så de fleste bede har fået ukrudtsdug og bark *r og andre er blevet lavet til hønsegård!  *e :D

Nå, men jeg har altså slet ikke tid eller tålmodighed til at luge ukrudt væk, og vil derfor spørge om der er nogen af jer andre, som udelukkende bruger plantesække og potter i drivhuset? Altså hvor bunden i jeres drivhus f.eks. er fliser eller sådan noget? Og hvordan fungerer det for jer?

Mange hilsner herfra! ;D

Offline Lene Kongstad

• Bruger
Sv: Spørgsmål til jer med drivhus
« Svar #1 Dato: 05 Maj , 2009, 23:53 »
Hej Christina
Mit drivhus er sat i et inferno af ukrudt og den mest elendige jord. Så er det sagt og derfor bruger jeg kun kapilær kasser og krukker derinde. Lige så snart at der kommer den mindste smule vand på jorden, myldrer det op med ukrudt. Men jorden er jo knastør og støver vildt når de små vagtler støvbader.
Jeg kunne ha lagt fliser men det koster og "nogen" skal jo gøre det.
Kapilærer er en god ide også for at jorden ikke udpines, idet man jo ofte dyrker det samme i sit drivhus.
Du sætter dit drivhus op og så lukker du nogle høns derind så skal de nok luge for dig !

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #2 Dato: 06 Maj , 2009, 06:54 »
Jeg tager jorden ud af drivhuset ca. hvert andet år og fylder op med jord fra hønsegården. Der er ingen ukrudt (eller snegle) i. Det sted hvor drivhuset er ligger temmelig lavt, så der er hævet med 20 cm over det omliggende niveau. Så kan vi selv styre hvor fugtigt der i drivhuset
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #3 Dato: 06 Maj , 2009, 07:17 »
Jeg bruger kapillærkasser, og plantesække, fordi jeg ikke kan overskue at skulle udskifte jorden.
Der er mange fordele, dels det med jorden, og vandingen er også nem, fordi man bare sørger for at kasserne er fyldt med vand, kan man f.eks. tage på weekend.
En ulempe er dog at der kan ske en ophobning af næringssalte (gødning) omkring rødderne, i Helge Petersens bog om drivhuset, er han meget imod brugen af kapillærkasser, netop på grund af dette.
Jeg har nu brugt dem i årevis med stort held, også i mit tidligere drivhus, og jeg imødegår denne ophobning, ved sommetider at vande sækkene godt igennem ovenfra, her vil vandet jo løbe ned i kassen, hvis man bare gør det i et lidt sindigt tempo, så vandet ikke løber oven af.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Berit

• Passiv bruger
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
« Svar #4 Dato: 06 Maj , 2009, 08:11 »
Ja jeg har også plantesække, og jeg gør som Marianne, jeg har ingen ukrudt i drivhuset, mit drivhus er heller ikke ret stort ca 5 m2 og derfor let at holde.  :D
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Louise S.

• Passiv bruger
  • Multi-kulti hønsegård med plads til hybrider
« Svar #5 Dato: 06 Maj , 2009, 08:42 »
Jeg har fliser i hele drivhuset, så her dyrkes i krukker og gamle tønder - det er jeg godt tilfreds med. Jeg har tidligere dyrket i kapilærkasser, og det giver også et fornuftigt resultat, især med agurkerne. Tomater foretrækker jeg at dyrke i krukker, for de bliver bedst hvis man holder igen med vandingen - og den mulighed har man ikke med kapilærkasser (det er rent nørderi - man får også glimrende tomater fra kapilærkasser).

Christina, hvis du kan bruge nogle kapilærkasser er du velkommen til at komme og få et par af mine aflagte - de står vist bare og fylder i brændeskuret. Til vinter så giver du bare hønsene adgang til drivhuset, så vil jeg tro det er 100% ukrudtsfri næste år - hurra for vores små havehjælpere  ;D

Da jeg helst ikke misser en anledning til at spamme forum med lidt billeder, får I lige et billede af udsigten fra min arbejdsplads i drivhuset:

De bedste hilsner fra Louise

0.3 Skånske Blomsterhøns
2.1 Kobberfarvet Maran
0.2 Isa Warren
1.1 Bullmastiffer  <.  <.

Offline Stinne

• Passiv bruger
  • Sidste skud på stammen
« Svar #6 Dato: 06 Maj , 2009, 09:34 »
Vores gamle men rigtig fine drivhus er belagt med fliser og små "pyntesten". Jeg har derfor tomateplanter og andet grønt i potter i zinkbakker og i krukker. Det fungeret rigtig godt og så kan man flytte planterne udenfor - hvis man altså gider ;) for der er ved at være mange. Ovre i det ene hjørne har vi en vin, som er plantet ned i jorden. Den er blevet kæmpestor, men er også gammel. Det var dem der havde huset før os, der satte den og byggede drivhuset.
Nå, men pointen er at jeg synes fliser i drivhuset fungerer rigtig godt.
Mange hilsner
Stinne

0.5 stor silke (sort, hvid og vildtfarvet)

hoejberg

• Gæst
« Svar #7 Dato: 06 Maj , 2009, 09:56 »
Sådan er vores drivhus indrettet med fliser og kapilærkasser

Offline Lisbeth Kristine

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 06 Maj , 2009, 09:56 »
Hvad med myer under fliserne?
Der er desværre masser af brændenælder i mit drivhus, så det nytter ikke at lukke hønsene derind for dem gider de jo ikke æde. Hvad gør i andre ved brændenælder, også dem der er i hønsegården?
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Stinne

• Passiv bruger
  • Sidste skud på stammen
« Svar #9 Dato: 06 Maj , 2009, 09:59 »
Dem synes jeg faktisk ikke vi døjer med. Heldigvis. ::)
Mange hilsner
Stinne

0.5 stor silke (sort, hvid og vildtfarvet)

Offline Berit

• Passiv bruger
    • teckels-punch
« Svar #10 Dato: 06 Maj , 2009, 10:00 »
Ja der ville jeg jo foreslå vagtler  *g *f
Hilsen

hoejberg

• Gæst
« Svar #11 Dato: 06 Maj , 2009, 10:01 »
Vi har faktisk ikke haft mange myrer i drivhuset, men måske en lokkedåse kan klare det?

Offline Linda Andreasen

• Global Moderator
  • ÅH at være en høne.Ingen kan finde hvor er...
« Svar #12 Dato: 06 Maj , 2009, 10:16 »
Berit
 *d Er du lidt frisk igen  *b *f
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok
Medlem af www.maranklub.dk

Offline Berit

• Passiv bruger
    • teckels-punch
« Svar #13 Dato: 06 Maj , 2009, 10:26 »
 *d Ja det bliver bedre for hver dag, håber jeg  ;)  *b
Hilsen

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 09 Maj , 2009, 10:52 »
Lisbeth: I hønsegården lader jeg dem stå, for der er i forvejen bar jord, så brændenælder får lov at stå for også at skabe lidt hvad skal man sige.. Indretnign? Ved ikke havd man kan bruge af ord her, men det ser nu meget nydeligt ud (på trods af at det er en ikke særlig køn plante) I drivhuset luger vi dem bare væk ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.