Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvilken hane beholder man?  (Læst 842 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Moa

• Passiv bruger
Hvilken hane beholder man?
« Dato: 14 August , 2015, 11:16 »
Hej,

Jeg er ny hønse-mor og ny her på forum, har dog læst med i nogen tid  :D

Jeg har pt. 3 haner, hvor det er tanken at beholde den ene - både for blot at have en hane til damerne, men også så vi til foråret kan få nogle kyllinger (hvis ellers damerne er med på den ide).

Men udfra hvilke kriterier vælges den bedste/adfærdssundeste hane? De går alle i folk og er rimelig fredelige. Der er en alfahan, hvilke sådan set kun ses når det sidste af foderet i haven skal spises - så får haner som høns enten et hurtigt hak eller en lyd så de lige flytter sig lidt. Ellers er flokken meget rolig og alle kommer løbende når man komme ud i haven til dem. De to andre haner kan jeg adfærdsmæssigt ikke skelne fra hinanden.

De er i øvrigt 15 uger gamle.
« Senest Redigeret: 14 August , 2015, 11:19 Fra Moa »
3,3 Wyandot stor race

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hvilken hane beholder man?
« Svar #1 Dato: 14 August , 2015, 11:57 »
Jeg går ud fra at det er havehøns, så race og standard er uden betydning.
Så er det vel bare at beholde den man synes bedst om.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Moa

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 14 August , 2015, 12:14 »
Korrekt at det er havehøns, ingen planer om avl med henblik på udstilling eller lign.

Men er der nogen tips til at spotte en adfærdssund hane, når den ikke er kønsmoden endnu? Altså hvilken hane der vil være bedst for damerne og mest fredelig at have i haven.
3,3 Wyandot stor race

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
« Svar #3 Dato: 14 August , 2015, 12:21 »
Det tror jeg ikke du kan være sikker på før det bliver forår og hormonerne kommer op i dem.

Selvom det er havehøns... hvis de ellers er racerene, så kan det altså godt betale sig at kigge lidt på standarden. Det gør det meget nemmere at komme af med overskudshønerne.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Lone

• Bruger
« Svar #4 Dato: 15 August , 2015, 08:46 »
Jeg har selv spekuleret på, om man står sig bedst i at vælge den hane, der vokser hurtigst (når man tænker i slagtedyr) eller den hane, der udvikler tydelig hanetræk. Altså, om man skal satse på den, der bruger energien på at vokse eller den, der bruger energien på hormonerne. Nogen gode råd eller erfaringer?
Står p.t. med en stor, der mest dovner i hønsehuset, spekulerer faktisk på, om han har dårlige led, men det kommer nok i en anden tråd - og en mindre der går med hønsene i hønsegården og har mere tydelig kam.
Det, der ikke er mindst een på Dansk Fjerkræforum, der ved - er ikke værd at vide :)