Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Skæve tæer  (Læst 6824 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Brian Jensen

• Passiv bruger
Skæve tæer
« Dato: 05 Maj , 2009, 20:51 »

Jeg har fået et kuld kyllinger på 11 stk her i Tirsdags.

Jeg er så uheldig at der er et par stykker der er med skæve tæer.

Er det noget man behandle mod for at rette dem op igen.

Jeg har hørt at man kan gi dem mælk, men hvordant. Skal hele kuldet så ha mælk.

Eller ville det bedste være at aflive disse 2 kyllinger.

Problemet er bare, at det er knægtens kyllinger og han bliver knust hvis de 2 kyllinger skal aflives.

Er det ikke synd for kyllingerne, eller kan de ikke mærke noget.

Alternativet ville jo være at fodre dem op og så slagte dem til vores weber.
Det er knægten nemlig helt indforstået med, og ved godt at vi kun kan ha 1 kok..

Hvad ville i gøre.

Hvor lang tid syntes I at de skal gå under varmelampen i denne årstid, huset er isoleret..
Brian S Jensen

1.10  lys sussex, 0.1 Dansk Svensk gårdhund, 0.2 huskatte, plus masser af akvariefisk, 0.1 hustru og 1.2 dejlige børn

Offline Lene Kongstad

• Bruger
Sv: Skæve tæer
« Svar #1 Dato: 05 Maj , 2009, 21:16 »
Hej Brian
Hvis de ikke er påvirkede af det syntes jeg da at du skal lade dem leve indtil vidre.
Kan de gå upåvirket af de skæve tæer ?
Ifølge fejlrugnings skemaet kan det tyde på riboflamin mangel hos hønsene eller forkert temp.
det med mælk har jeg aldrig hørt om, måske har en anden

Offline Lisbeth Kristine

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 05 Maj , 2009, 21:15 »
Grunden til at de får skæve tæer er for høj varme under rugningen, jeg har også haft et par stykker af dem. Jeg har ladet dem allesammen vokse op, og nogle bor hos mine søster andre er havnet i gryden. Jeg synes fint man kan lade dem vokse op så længe man ikke avler på dem, nogen mener at det også kan være arveligt.
Jeg fik en som havde skæve tæer som jeg valgte at udføre et lille forsøg på. Jeg tog noget karton og klippede til i form så det passede til hvordan tæerne skal rigtigt skal sidde. Det tapede jeg så på den lille kyllings fødder med englehud. Det har virket fint og man kan næste ikke se at den har haft skæve tæer nu. Det er en hanekylling så den skal alligevel slagtes. Dog skal pappet skiftes hver dag, højest hver anden dag da kyllingen vokser stærkt. Og der kan også samle sig alverdens skidt og lort under tapen. Det tog lige en times tid før kyllingen havde vænnet sig til kartonnet, og da det kom af igen skulle den også lige vænne sig til det. Desuden gik den ikke i en stor flok, men kun sammen med en anden kylling, der kom kun 2 i den rugning.
Hvis du vi forsøge kan du nok finde tråden om det herinde, kan ikke huske hvad den hedder. Men jeg synes kun du skal forsøge hvis der ikke skal avles videre på dem.
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #3 Dato: 05 Maj , 2009, 21:25 »
Det var da træls, jeg har altid fået manden til at aflive dem de få jeg har haft pga at de ikke kan gå som de andre og tror at de vil blive de svage i flokken.
 Har du ikke en knap som du kan skrue ned for din varmelampe på? hvis du kan kan du skrue ned for den når de er de ca 4-5 uger og jeg giver dem kun 6 uger under varmelampen da de derefter ikke bruger den alligevel. <D
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 06 Maj , 2009, 07:26 »
Jeg tror, jeg ville se tiden an. Alt efter graden af skævtå vil de jo kunne gå - eller få problemer.
Hvis de får problemer med de andre høns, så er de jo to, der måske kan gå sammen for sig om nødvendigt.

Det er jo altid en vurderings sag, hvornår det er synd for et dyr at være handicappet. Min holdning er, at hvis de  trives på værdig vis, så behøver de ikke dø bare pga. et handicap. (Og derfor har vi så indtil flere blinde marsvin...)

Har knægten mod på at gå i gang med benskinner efter Lisbeth Kristines design?
Det må da være den ideelle behandling, men et stort arbejde. Det vil vel også medføre, at din søn (og du) bliver nært knyttet til kyllingerne, som man jo så har meget i hænder... og så er spørgsmålet, om man kan nænne at lave den til Weberfyld  <S

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 06 Maj , 2009, 07:50 »
Fik jo en særling med deform fod (hane) forærende sidste sommer. Han trivedes lystigt....fuld mobil ,accepteret af flokken osv. Han hyggede sig indtil han ramte gryden. Så hvis de trives så lad dem leve. Du kan se et billede af ham i min tråd under tilbydes. "en særling falder udenfor" eller hvad den nu hedder *ss*

Knus Søs
Med venlig hilsen Søs