Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: halløjii  (Læst 1401 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline sisse72

• Passiv bruger
halløjii
« Dato: 07 August , 2015, 15:52 »
Hej alle I  :D

Jeg er ny her på DFF. og har store drømme om fugle hold i min have <P <P !n !s /o....
Jeg er klar over at jeg nok bliver nød til at begrænse mig, men kunne godt tænke mig et lille hygge hold, og selv lave nogen gode suppe/grill kyllinger og selv hygge om juleanden !cs- dog skal siges at de nok aldrig ville ende på blokken, da jeg Ææææælsker at hygge om mine dyr (kaniner, fugle, katte og hunde) men jeg kunne godt tænke mig at "prøve"- Også fordi jeg så ved, at de har hygget i haven og skoven og levet frit inden de gør godt i maven :D :D :D
Nu starter jeg her, og vil følge med i div.s indlæg og få fornemmelse af om spisehyggehøns/ænder er noget for mig, eller om jeg skal holde mig til hyggelæggeæghøns :D :D :D

Rigtig god dag til jer alle !o

Offline Helle K.

• Administrator
Sv: halløjii
« Svar #1 Dato: 07 August , 2015, 15:56 »
Velkommen Selina og rigtig god fornøjelse  /o
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Hans-Kurt

• Global Moderator
« Svar #2 Dato: 07 August , 2015, 16:04 »
Hej med dig, det bliver hyggeligt at følge med her på DFF. Det lover jeg dig. Jeg har haft mange gode stunder i selskab med hønsenørder. Jeg har ikke andet end høns, ikke ænder osv.  :)

Du skal bemærke, at du ikke må holde høns og ænder sammen. Det er pga fugleinfluenzaen  :'(

Der er rigtig MANGE indlæg her på DFF, som du kan følge og læse, det kan tage flere timer af gangen, hvis ikke du passer på  :o., men de er lærerige., Så god læselyst  /2

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #3 Dato: 08 August , 2015, 07:29 »
Velkommen til forum. Det lyder som et godt projekt du vil kaste dig ud i. Husk at hold os opdateret /o.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline sisse72

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 10 August , 2015, 10:47 »
 /o den med høns og ænder sammen er jo i den grad nyttig viden  :)
Jeg har taget den første beslutning- høns og kaniner skal ikke gå sammen så Jeg er begyndt at kigge hønsehus/gård, OG så tror jeg at jeg vil ha både en der lægger gode æg (ikke nødvendigvis mange) den skal være en god mor og så skal de smage godt OG OG OG jeg har tjekket kommunes hjemmeside, sørme om ik jeg må holde mig en hane, den skal bare være stille til kl. 06 i hverdagen og 07 i weekenden *y *y *y *y *y *y *y.

SÅ et nyt spørgsmål- Haner af anden race end høns kan vel godt ;) ;) ;) ;) BEFRUGTE så jeg får nogen kyllinger?? Jeg er enig med mig selv om, at skal der være en hane så skal den være FLOT ;D ;D Endnu et! er det bedst med kyllinger fra samme kuld eller er kyllinger der bliver sat sammen som små ok- har læst flere steder at <isa er en skrap kone i forhold til en evt. perlehøne som så bliver hakket og jagtet!! Stakkels pus. JO- lige et mere :) Kan høns lugte?? altså med "næsen"??  <P

Det må være nok for idag, så jeg ønsker alle en dejlig mandag og lad mig bare være ærlig..... Jeg glæder mig allerede lidt til jul !cw !cw *o Så glædelig 4 jul!!

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
« Svar #5 Dato: 10 August , 2015, 12:24 »
Haner af en anden race kan sagtens befrugte, men det er nemmest at komme af med racerene kyllinger, så det kan være en fordel med en hane af samme race. Du skal også tænke over at hanen ikke må være at en meget større race end hønerne, for så kan han ødelægge deres ryg, når han træder dem.

Hvis du starter med helt små daggamle kyllinger, så ved du ikke om du får haner eller høner, så der skal du være klar til at slagte overskudet. Men til gengæld kan du præge dem, så de bliver meget tamme.

Når du sammensætter din flok sp skal du ganske rigtigt tænke på deres temperament. De store rolige høns passe ikke så godt med de livlige lette høns.

Der er mange racer der både lægger fint med æg og er gode slagtedyr. Vil du gerne ha nogen der kan ruge kyllinger ud for dig, så skal du finde en stamme der ruger.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #6 Dato: 10 August , 2015, 13:13 »
Perlehøns og høns er slet ikke samme fugl. Isa´erne ruger sjældent og er derfor ikke gode mødre. Tag og vælg en rolig stor høne, hvis du vil have høns der både lægger æg og kan bruges til slagt. Kyllinger af nogenlunde samme alder kan sagtens gå sammen selv om de ikke er af samme race, men man kan ikke bare sætte daggamle ind til en flok større kyllinger.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Hans-Kurt

• Global Moderator
« Svar #7 Dato: 10 August , 2015, 15:50 »
Om høns kan lugte ?. Det ved jeg ikke om de kan. Men når jeg sidder og følger mine høns, især hvis de har fået køkkenaffald (skrækkeligt ord  ::)), så når de finder noget de ikke kender, tager de det i næbbet  - slipper det igen - løfter atter på det de undersøger - dette kan godt gentages  - tage/slippe proceduren .  flere gange, inden de beslutter at spise det eller ej.
Nogle gange sker det, at de tager et eller andet i næbbet og straks slipper det igen. Uden at spise det. Her må de jo foretage et kvalificeret valg - vil jeg tro, om det er spiseligt eller ej. Om vurderingen sket ved en lugte sans elle ej -  <A

Jeg har en fornemmelse af, at det er deres måde at lugte, til det de evt skal spise, på. For de har jo to - ligesom næsebor i øverste næb del. De har godt nok ikke en særskilt forbindelse til resten af munden, som vores næse har  ;D, så måske de kun er til ud-/indåndingsluften. Og ikke snuse-huller  <T

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #8 Dato: 10 August , 2015, 17:00 »
Høns har en ringe udviklet smagssans og lugtesans - kun 2-4% af de 360 smagløg sidder på tungen, og resten sidder i mundhulen nær spiserøret. Da lugtesansen også er meget ringere end hos f. eks. os mennesker, er det hønsenes meget veludviklede synssans, som er den vigtigste sans, når der skal findes føde. Vi oplever alle, at hønsene kan være meget skeptiske over for nye fødeemner og står på afstand og betragter maden - det er fordi maden skal godkendes af øjnene og ikke lugtesansen, inden noget bliver puttet i næbbet ...når det så ind imellem bliver spyttet ud igen, er det primært fordi konsistensen ikke lige er et hit....eller hvad hønen havde regnet med
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline sisse72

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 10 August , 2015, 21:51 »
 :o :o sikken en dag- datter med brækket håndled og søn med halsbetændelse- det skulle være så sundt at bo på landet ;D ;D ;D

Nåh- men jeg har brugt rigtig meget tid på min stakkels com. har kigget, læst, læst lidt mere og kigget igen - og jeg tror nu nok at orpington passer fint ind her- tæt, mad glad, stille og rolig og ikke den store flyver /o Fuldstændig som os her i huset :) eller mig ::)ungerne er hele tiden på farten :) :)

Så nu er jeg (næsten) sikker på racen, nu skal jeg i gang med at tegne hønsehus/gård- og extra hegn udenom gården, for så kan de gå i skoven uden de løber hjemmefra, når jeg ikke er hjemme og så kan de være lukket i hus/gård om natten og være i haven og skoven som det passer dem når jeg er hjemme og der er hunde ude hvis nu ræven skulle komme forbi. og så tænker jeg om det evt kunne være en ide at have "enkelt høne hus" stående i skoven inden for det extra hegn jeg påtænker der skal op! og skal der være sidde/sove pladser i træerne eller er det for dumt- igen hvis ræven skulle komme forbi i natten. :o :o Jeg vil lukke ned for idag (tror jeg nok) godnat alle og tak for jeres /o svar..