Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Jubbi - jeg skal have ænder, men drukner spørgsmål - HJÆLP!  (Læst 7995 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jean Hansen (Lavbo)

• Bruger
Weeee, jeg har fået overtalt min mand til at vi skal have rapper. Jeg har dog en del spørgsmål, jeg gerne lige vil have svar på, inden jeg går igang med at planlægge deres gård, hus osv.

En af mine naboer vil gerne sælge mig ællinger, dog kun 2 stk på ca 6 uger. Vil/skal jeg finde en hun mere til andrikken eller er 1 hun nok?

Overvejer at lave deres svømmebad ud af en halveret palletank, så den er nem at tømme, gøre ren osv. Ved godt der så skal trappe op til kanten osv. Bør den spærres af når der er ællinger og evt laves et alternativt lavtvandet svømmebad, eller bliver de små undervist af deres mor i, hvordan sådan noget fungere?

Nogen som har filter på svømevandet, så det ikke skal skiftes så tit?

Hvad bruger i andre som foder og vandautomater? Gerne billeder eller link :)

Skal de fodres indendørs eller udendørs?

Hvor mange ællinger plejer der ca at komme pr kuld?

Hvor højt bør hegnet være? Påtænker at klippe vingerne, så de ikke kan flyve, men de skal jo helst ikke kunne hoppe/flakse over :)

Hvor mange liter drikkevand bør de have tilrådighed pr dag ca? - mere så en vandautomat ikke bliver købt/lavet for lille :)

Påtænker at fodre med det samme som jeg give mine høns som er blanding af byg, hvede, majs og tilskudsfoder. Er det ok?

Spiser de græs? Mere om jeg kan fodre dem med græsafklippet, som jeg også giver mine høns og kaniner.

Hvis man kun vil have et kuld om året, fjerner man så bare æggene hver dag, som man gør hos hønsene?

Puuuh, sikke mange spørgsmål, men hellere være på forkant. Kommer garanteret på flere spørgsmål senere hen i processen :D
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Jubbi - jeg skal have ænder, men drukner spørgsmål - HJÆLP!
« Svar #1 Dato: 04 August , 2015, 12:33 »
Om de skal stækkes kommer an på hvilke ænder det er. For mange anderacer, samt hybrid ænderne flyver ingen steder.

Ænder sviner uhyrligt meget, så går de på lidt plads, så bliver der meget hurtigt smattet og ulækkert.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

• Bruger
« Svar #2 Dato: 04 August , 2015, 13:05 »
Det er muskusænder :)
Mand og 3 børn

Offline Alveen

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 04 August , 2015, 13:28 »
Jeg har selv muskusænder. Jeg startede med en flot nedgravet andedam, men er nu gået over til en gammel plast sandkasse, som nemt kan vendes, spules og rengøres.

Jeg har forsøgt med en drikkeautomat til høns. Det blev hurtigt mere til legetøj end en drikkeautomat. Nu får de vand i nogle store underskåle til urtepotter.

Jeg har hørt, at ænderne skal foderes under tag, så jeg har lavet et lille hus/halvtag som jeg fodrer under. Det virker, men jeg ved ikke om det er nødvendigt.

Jeg har ikke fået så mange kuld endnu, men jeg har fået op til 20 ællinger i samme kuld og ned til 6 styk.

Jeg fik en gammel andeavler til at klippe mine ænder, men det holder dem ikke tilbage fra at flyve. Jeg har valgt at overdække deres gård i stedet for (Det sikrer også for rovfulgle). Når de går frit i haven har jeg ikke problemmer med de flyver.

Med hensyn til foder får mine korn (byg og hvede) som er enden valset eller malet. De får også hele kerne ind i mellem, men de vil heller have de forarbejdede. Der udover supplerer jeg med kraftfoder, som også er i meget høj kurs.

Jeg giver dem alt hvad jeg kan finde af mælkebøtter og ind i mellem også græsafklip. De spiser mælkebøtterne med stor tilfredshed, men jeg er ikke sikker på de spiser græsset. De er til gengæld meget glade for at rode efter insekter mv. i det.

Hilsen Kasper   

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #4 Dato: 04 August , 2015, 13:31 »
Næh ænder kan ikke leve hovedsagligt af græs som gæs kan.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline jes.l.h

• Global Moderator
« Svar #5 Dato: 04 August , 2015, 18:38 »
vores ænder har en opvaskebalje til drikkevand, men oftest stikker de næbbet ned i deres svømmebassin. De napper godt nok af græsset men spiser ikke så meget af det. De går bag et 90cm hegn, men det skal jeg nok have kigget på når deres svingfjer er helt udvoksede. Deres hus er en plastik kompostbeholder
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Jens S

• Passiv bruger
    • Jens Stolt photography
« Svar #6 Dato: 06 August , 2015, 22:17 »
4 ting:
1.. ænder forvandler alting til mudder
2... ænder skal have frisk vand, Frisk!  så dybt i det mindste at de kan få øjnene under.
3... ænder skal fodres med malet korn + kraftfoder. Mængden af kraftfoder afhænger af, hvormange fjer, de skifter og hvormeget, de vokser.
4... Det er smart at lave et arrangement, hvor ænderne kan tage foderet ud af en beholder og snadre ( blande det med vand) i en anden beholder, som ikke nødvendigvis er deres drikkevand kilde.

Info: ænder skifter fjer 2 gange inden de er kønsmondne. Ænder har brug for at snadre og blande føden med vand.
Ænder har ikke brug for at svømme. Det er faktisk bedst om man undgår for meget vand, som de ellers vil lave til mudder.
Ænders jord og overfladebehandling giver frugtbar muld.

• Bruger
« Svar #7 Dato: 22 August , 2015, 16:13 »
Når I skriver kraftfoder, hvad mener I så? Er det fuldfoder til høns?
Mand og 3 børn

Offline maja1981

• Bruger
« Svar #8 Dato: 23 August , 2015, 00:12 »
Jeg er ikke helt enig med Jens.

Ænder er svømmefugle og jo mere vand de kan få jo bedre.
Her bader moskusællinger fra dag 1.

Jeg har både en sø, men også overskårne murerbaljer til drikkevand og som bruges til badevand til de små.

Om det bliver et stort smathul kommer helt an på størrelsen af det areal de går på.

Mine har 1300kvm og der er ALDRIG smattet, men græs alle steder.

Ællinger har dog mindre indhegninger men stadig så de har græs.
De spiser en del græs syntes jeg.

Jeg fodrer dem som kyllinger/ høns.
Og ja de har det samme behov for foder som hønsene har 😄

Jeg har foder stående i umiddelbar nærhed af drikkevandet. Men ikke så tæt at de kan blande hver mundfuld.
Her tager de nogle mundfulde og går så til vandet og skyller efter.

Sådan har jeg altid fodret og det har altid fungeret fint.

Huse er kun noget de bruger for at ligge i skygge for solen eller til en middagslur ( hvis det er mere åbne huse).

Ellers bruges huse ikke til andet end at ruge i hos mig.
Og mine går ude året rundt.

Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet

Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.