Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: 2 skrukker passer kyllinger  (Læst 4214 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
2 skrukker passer kyllinger
« Dato: 25 Juli , 2015, 16:37 »
Et lille eksperiment, der er vellykket. 2 skrukker der deles fint om kyllinger. De har ruget ved siden af hinanden og så skulle de da også prøve at have kyllinger ved siden af hinanden. Det går fint, kyllingerne er både ved den ene og den anden og ingen ballade med at de prøver at stjæle kyllinger fra hinanden

"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
Sv: 2 skrukker passer kyllinger
« Svar #1 Dato: 25 Juli , 2015, 18:40 »
Spændende  :) jeg har to der ruger i samme rede lige nu, er meget spændt på hvordan det kommer til at gå. Den ene er nemlig meget lavt rangerende. Men er obs på at dele dem op, hvis der bliver det mindste.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #2 Dato: 26 Juli , 2015, 07:09 »
Det er dejligt når det lykkes, og mindre dejligt når det ikke gør. Jeg har en enkelt gang oplevet to skrukker der delte et hold kyllinger. De rugede også sammen, og alt gik godt. Jeg har siden forsøgt at lade tre skrukker være i samme hønsehus, men det gik til gengæld galt, og flere kyllinger mistede livet, da de blev hakket ihjel af en konkurrerende skrukhøne. :o

« Senest Redigeret: 26 Juli , 2015, 09:37 Fra Tanja Pedersen »
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Hans-Kurt

• Global Moderator
« Svar #3 Dato: 26 Juli , 2015, 08:38 »
Vil det sige, at man ikke frit kan lade sine skrukhøns gå sammen med de andre, men skal holde dem adskilt ?.

Jeg troede, at efter nogle dage, hvor høne og kyllinger har lært hinanden at kende.  Hvor de forskellige lyde der betyder forskellige ting, er indkodet i kyllingerne, så kunne de lukkes ind i hønsehuset til resten af flokken.

Jeg ville nok være meget forsigtig, hvis flere skrukker med kyllinger, skal gå sammen, hvis ikke pladsen er til det. Den nederste rangerende høne, skal jo kunne fjerne sig med sit afkom, hvis hun bliver udfordret af en anden.

Men det kan altså ikke lade sig gøre ? Eller retter det vil oftest gå galt  :'(

Det afføder endnu et spørgsmål, ::) hvor når kan man så sammenføre - er det kyllingernes alder der er afgørende. ??

Jeg ville jo tro, at sammenføringen gik - om ikke smertefrit - så dog meget nemmer via skruk. Jeg troede, at hun via at sætte de andre høns på plads, ville hendes afkom får en plads i hakkeordenen i flokken. Men det er ikke tilfældet åbenbart.

Jeg sammenligner lidt med mine kalve. De sammenføres jo med flokken via deres mor, så normalt arver de hendes status i flokken. Dog kan tyrekalve tilkæmpe sig en højere rang. :police:

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
« Svar #4 Dato: 26 Juli , 2015, 10:13 »
Jeg ville ikke turde lukke en skruk, der har været adskilt fra de andre under rugeperioden, sammen med flokken mens kyllingerne er helt små. Der kommer altid nogle gevaldige slåskampe og der vil kyllingerne kunne komme til skade. Jeg vil sige, at kyllingerne skal være min 3 uger gamle før man laver en forsigtig sammenføring.

I år har jeg for første gang haft nogle høner til at ruge i flokken, og det giver en del arbejde under rugeperioden med at holde øje med at andre ikke lægger æg hos hende, og der er da røget et par rugeæg undervejs,  men det er en dejlig nem sammenføring med flokken og jeg har ikke oplevet en eneste høne eller hane for den sags skyld, der har været hårde ved kyllingerne, andet end lige et enkelt hak for at vise hvem der må komme først til maden.

Men hvis man vil ha mere end en skrukmadamme i flokken, så skal man nok ikke lade dem få kyllinger på samme tid, medmindre man har virkelig meget plads. Det jeg har oplevet er, at når de ældste kyllinger først er 4-5 uger, så er mor knap så beskyttende og har nemmere ved at acceptere andre overbeskyttende madammer i flokken.

Men det er jo levende væsener vi har med at gøre, og alt er individuelt, så mange gange må man prøve sig frem, og det der ikke fungerer hos nogen, vil gå fint hos andre.

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #5 Dato: 26 Juli , 2015, 12:03 »
Det med 2 skrukker sammen kan både gå godt og skidt. De 2 her har begge et mildt sind, så jeg var rimelig fortrøstningsfuld. Den ene (den i huset) er en ældre høne, der har været skruk før. Den anden er faktisk en kylling fra august sidste år,  så noget hurtigt hun blev skruk.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
« Svar #6 Dato: 26 Juli , 2015, 12:07 »
Er det ikke normalt for australorps at blive skruk første år? Jeg har haft silker på 6 mdr og en maran på 7-8 mdr der var skruk.