Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Skrukhøne  (Læst 759 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Nielsen86

• Passiv bruger
Skrukhøne
« Dato: 14 Juli , 2015, 18:26 »
Har lige brug for råd og visdom.. En a tv plymuoth rocker har lagt skruk i næsten 3 ugen på blanke æg så jeg kørte igår ud og hentede 7 kyller til hende af samme race ville så ligge dem under hende så tænkt så gjort så igår da mørket faldte på listede jeg ud og lagde 3 af dem under hende da jeg har har haft dårlige erfaringer fra en anden race med at gøre dette hun reagerede meget roligt det igår og jeg tænkte yes mission fuldført.. Da jeg så kom ud til hende i morgens ved 6 tiden havde hun frasrødt den ene og jeg tænkte nå ja så røg den ind under lampen til resterende 4 og jeg drog på arbejde.. Da jeg så kom og kiggede til hende igen lagde den ene ved siden a hende og gispede og den anden lagde og var død i et hjørne af huset.. Men om det så er hende selv eller de andre høns der har været hårde ved dem det har jeg ikke set.. Så spørgsmålet er skal jeg prøve igen i aften? Kyllingerne klækkede søndag så det er ved at være sidste udkald..
dette.
Mvh kenneth.
1,5,5 tværstribet plymuoth rock (stor)
1,6,13 sort austrolorps (stor)
0,1 dejlig kone
1,0 knægt
1,0 dansk svensk gård hund
0,1 brun labrador

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Skrukhøne
« Svar #1 Dato: 14 Juli , 2015, 18:48 »
Hvordan er dine reder? Du skal sørge for at de andre høns ikke kan komme ind og lave ballade og når du får så mobile kyllinger, skal du også sørge for at de ikke kan komme ud af reden. Når først hønsene er gået til ro, så plejer de at blive fint liggende, men det er nødvendigt at holde en del øje med dem i dagtimerne, hvis der er adgang for andre eller kyllingerne selv kan forlade reden. Det kan jeg godt se er svært hvis du er på arbejde det meste af dagen.

Det korte af det lange..  jeg ville nok gøre et forsøg mere, men lukke af for reden indtil skrukmutter viser tegn til at ville gå fra reden. Oftest når man får daggamle så har de jo alderen hvor de er begyndt eller skal til at begynde at spise. Derfor plejer jeg at stille en skål med kyllingefoder ind i reden. Så går hønen også tidligere af reden og det er jo fint når det ikke er nyklækkede. I øvrigt vil jeg ikke sige at det er sidste udkald. Man kan uden problemer lægge kyllinger under på op til 4 dage og de fleste gange går det også godt med kyllinger op til en uge gamle.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Nielsen86

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 14 Juli , 2015, 19:24 »
Jamen jeg har lavet en rede til hende på gulvet under redekasserne på gulvet på Ca 90x40 strøer op med halm.. Og så forsøgte jeg at lukke den med er stykke mink tråd (stiv udgave af voliere tråd) som jeg satte i spænd det var dog åbent i den ene ende da jeg kom hjem.. Så det er nok de andre der har blandet sig... Syntes bare hun  virkede beskyttende nok da jeg nærmede mig den ene af dem nu her...
Mvh kenneth.
0,1 dejlig kone
1,0 knægt
0,1 brun labrador

Offline Anna Hovalt

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 24 Juli , 2015, 22:15 »
Mht. til det med hvor gamle kyllingerne skal være; jeg har i år en skruk der fik 11 kyllinger tilføjet til de få hun selv udrugede. De var godt 10 dage gamle. Dette gik uden problemer. Hun er enda en lidt urolig skruk. Dog bør det siges hun er erfaren 😉 Ellers tillykke med kyllerne og held og lykke 😊
Mvh: Anna :)
1,1 fede huskatte
0,1 dejlig Border collie
1,0 kanin (Pus)
0,1 Gul Kochin
1,2 Plymouth Rock
0,4 Danske Landhøns
0,5,2 Brahma
0,4 Wyandotter
0,1,4 Faverolles
0,0,9 Barnevelda
0,0,15 blandinger

Offline Nielsen86

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 25 Juli , 2015, 09:12 »
En lille update.. Det lykkedes i anden omgang 6  :laugh: jeg havde et hold lorpser i rugemaskinen der klækkede i mandags og tirsdag aften gjorde jeg forsøget igen denne gang med 2 kyller og dem accepterede hun med det samme.. Har fået lukket af så ledes at de andre høns ikke kan snige sig derind og nu går hun lystigt og gokker rundt med dem...
Mvh kenneth.
0,1 dejlig kone
1,0 knægt
0,1 brun labrador