Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Salg af racekyllinger i 'Udkantsdanmark'  (Læst 2087 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lone

• Bruger
Salg af racekyllinger i 'Udkantsdanmark'
« Dato: 01 Juli , 2015, 09:05 »
Mener, der var en tråd en gang i vinter, om at få de små hønseholdere til at købe racefjerkræ og ikke bare 'brug-og-smid-væk' hybridhøns til en sæson af gangen.
Og der var forskellige meninger, både at racefjerkræ var for dyrt eller ikke til at få fat i.
Nu kan jeg så se - både her og på face book, at der er masser af racefjerkræ til salg, både kyllinger og voksne dyr. Men det er også mit indtryk, at der ikke er købere.
Jo, hvis dyrene leveres på Rådhuspladsen eller Lolland, kønssorterede vel og mærke.
Er de for dyre? Jo, hvis 50 kr for en varmefri, rimelig sikker høneracekylling er for dyrt, så er de for dyre. Men der skal vel også være et rimeligt forhold mellem den tid og de penge til foder m.m., man bruger som avler.
For mig er det en hobby, og salg af kyllinger er kun for at hjælpe andre i gang med de racer, jeg selv er glad for. Men jeg vil heller ikke forære dem væk.
Hvad er jeres mening, nu her i højsæsonen for kyllinger?
Skrevet af en avler i Udkants-Ålborg  ::)
Det, der ikke er mindst een på Dansk Fjerkræforum, der ved - er ikke værd at vide :)

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Salg af racekyllinger i 'Udkantsdanmark'
« Svar #1 Dato: 01 Juli , 2015, 09:24 »
Jeg er meget enig. Jeg oplever også, at der ikke rigtig er købere i år, men måske venter de bare til efter ferien. Jeg tager 75,- for en kønsbestemt varmefri raceren hønekylling. Hvis ikke jeg kan få det, så må den jo i gryden i stedet. Jeg vil selvfølgelig gerne gi lidt rabat ved køb af flere dyr, men jeg forærer dem ikke væk og vil mindst ha prisen tilsvarende hvad en rigtig god kylling koster i køledisken.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #2 Dato: 01 Juli , 2015, 09:49 »
Jeg ser i hvert fald mange af de eftertragtede racekyllinger til salg pt., og hvor sælger "opper" annoncen jævnligt, fx på araucana, maran og brahma, som ellers har været nærmest umulige at opdrive i flere år.

Jeg synes ikke prisen er for høj. Jeg tager selv 50 kroner for daggamle kyllinger og 150 kroner for en kønsbestemt høne, og rabat ved køb af flere. Der er enormt mange der synes det er for dyrt, men det koster mange penge at opdrætte høns, og jeg nægter at sælge et levende væsen for en flad 20'er, så vil jeg hellere slagte og spise hønsene selv. Jeg tror at der er mange "ude på landet" der har det forhold til høns, at de skal være billige og kunne lægge æg, så pyt med om de hedder noget specielt. -Hmmm, og dog nu jeg tænker over det. Der ligger jo et rugeri lige rundt om hjørnet fra mig, og her holder familierne i kø hver lørdag for at købe enten startpakker med høns, hus, foder og hele pivtøjet, eller blot høns. Der koster en "industrimaran" 115 kroner.

Jeg plejer også at få en del henvendelser om foråret på rugeæg og kyllinger, men i år har jeg kun fået et par stykker. Måske er det fordi nye hønseholdere synes det er nemmere at slå et rugeri op på nettet, frem for at søge privat? Der er jo flere af de store drenge der er begyndt at sælge "racehøns" og nybegyndere har svært ved at vurdere om det er den ægte vare eller ej.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Hans-Kurt

• Global Moderator
« Svar #3 Dato: 01 Juli , 2015, 10:36 »
Der skal ikke være tvivl om, at racehøns ikke skal være billige. Der er altid en forventning om, at de der producere afgrøder eller dyr, kan gøre det for ingen penge. Det er en indstilling jeg har mødt 1000vis af gange. Som jeg normalt siger, når prisen er oppe og vende - og ikke i mit favør  *t - om vedkommende ønsker at gå ned i løn, for at jeg kan får foder mm billigt. Jeg skal jo åbenbart ikke have den løn, jeg forventer for at kunne få min økonomi til at hænge sammen.

Som I skriver, så er der dels udgifter ifm opdræt og man lægger et hav af timer i pasningen af dyrene - man fodre efter alle kunstens regler, for at få det lille kræ til at blive et godt dyr, enten til at spises eller avl. Det er en stor glæde at følge - dejligt at beskæftige sig med det der interessere en  /o.

Jeg var 7 måneder om at få de dyr jeg gerne ville have, men kan godt se, at nu er der mange til salg. Hvorfor udbud og efterspørgsel ikke følges ad - ved jeg ikke.

Offline renepaulsen

• Bruger
« Svar #4 Dato: 01 Juli , 2015, 10:55 »
Mit indtryk er at salg af racehøns primært foregår mellem dedikerede fjerkræholdere, da mange nybegyndere bare ønsker æglæggende høns der primært skaffes hos rugerier eller større forhandlere/opdrættere.
Og det er en skam. Jeg har præsteret at finde 6.1 sussex til 400 kr. mod at jeg kørte knap 2 timer hver vej. Men hvis jeg nu ikke (død og pine) ville have haft de flotte Sussex der kunne jeg godt have fundet noget i nærheden.
Problemet er nok at, især, førstegangskøbere primært søger på DBA og Guloggratis. Det gjorde jeg skam også selv, inden jeg faldt over køb og salg siderne på Facebook der bare gemmer på meget guld!
Og jeg synes nu at 150 kr. (+/-) for en racehøne er en fin pris. Man får jo æg og kød ud af det. En kanin kan da nemt koste lige så meget, men det vil folk åbenbart gerne give?
« Senest Redigeret: 01 Juli , 2015, 10:57 Fra renepaulsen »
1.6 Sølvgrå Sussex

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #5 Dato: 01 Juli , 2015, 12:04 »
Der var for noget tid siden en MEGET livlig debat i nogle grupper på FB, hvor der var nogle, som deciderede svinerede folk, som opdrætter racefjerkræ til.
For de mente at racefjerkræ opdrættere ikke ville jo sælge dyr og endvidere holdt de også kortene tæt på kroppen. Hvilket jeg bestemt ikke kan genkende.

Da jeg så (efter at have forklaret igen og igen, hvorfor vi opdrættere ikke alle 365 dage om året kan levere 1,10 racehøns i begyndende æglægning) så blev de stadig ved og ved....... til sidst da jeg så skrev at folk ikke kunne/gad køre efter hønsene, så blev der mærkeligt nok ro........ og debatten forstummede.

Men der er jo mange aspekter i det.
1) de færreste af os har nok ikke 10 tønder land til at have fjerkræ på.
2) de færreste af os, har nok heller ikke råd til at brødføde 1000 vis af kyllinger.
3) laver man evt. 100 kyllinger, ja så er der jo så i hvert fald 50 haner, og hvad skal de så? Dem køber folk jo alligevel ikke og de fleste af os spiser trods alt ikke kylling hver dag.
4) Mange får måske ideen om høns her og nu, og så er det ikke sikkert at der lige er høns på næste gadehjørne. Især ikke hvis det uden for avlsæsonen.

Om prisen på racefjerkræ er for høje, nej bestemt ikke, tvært i mod er de nok mere for lave, i forhold til hvad de koster at lave.
Jeg har lige fornyligt set en annonce på grønlægger kyllinger på 10 uger til 125 kr. pr. stk... (info : grønlæggere er krydsningshøns). Og der var da god respons på. Men selvfølgelig er det jo også højeste mode, med krydsninger, som måske/måske ikke lægger grønne æg.
Og de ganske alm. hybrider lægger på priser fra 40 - 125 kr. pr. stk. alt efter alder og landsdel. Ligeledes har jeg set såkaldte racehøns fra hønserier til helt op til 175-225 kr. pr. stk. Så det kan ikke være prisen, som skræmmer folk.

Jeg sælger for øvrigt  "mange" dyr  til både opdrættere og nybegyndere, når jeg har overskud, men mit "lager" er ikke fyldt hele tiden

Men der er jo selvfølgelig mange, som har fordomme om at racehøns, hverken lægger æg eller er værd at slagte og så er der jo også dem, som har de samme forventninger/mål til høns, som industrien har, nemlig 365 æg om året pr. høne og stege på 5 kg. på 2 måneder. Og de køber kun industri høns.
« Senest Redigeret: 01 Juli , 2015, 12:24 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lone

• Bruger
« Svar #6 Dato: 01 Juli , 2015, 12:38 »
Selvfølgelig kan man slagte sig ud af problemet. Det var bare ikke lige tanken med racehøns, der glad og gerne lægger æg både 1., 2. og 3. sæson. Så egentlig vil jeg da hellere sende kyllingerne videre i livet hos nye ejere.
Men det er altså op af bakke, når en køber vil have:
Høner i fuld æglægning (bare tanken om en hanekylling i dølgsmål er YT)
Max ½ år gamle (det var om foråret)
+ leveret på toget, hvor køber var på vej til fødselsdag hos modtageren af 'gaven'.
 Og så er jeg da glad for, at jeg stadig bare har min 10 år gamle madam blå - og ikke har investeret i en 200-300 stk's maskine

Og jeg vil fortsætte med at lave kyllinger, for det er dynamikken ved opdrættet, der fascinerer mig, ikke bare det at have 4 brune høns til at sørge for æg til husholdningen.
Heldigvis har jeg en kunde, der glad og gerne aftager overskuddet til rimelig pris.
Hans dyr lever et godt (men ind i mellem kort) liv i frihed med adgang til en stor græsplæne - men ræven kommer ofte forbi og tynder ud. I mine øjne er det liv ikke ringere end at ende sit liv som kylling på huggeblokken.
Det, der ikke er mindst een på Dansk Fjerkræforum, der ved - er ikke værd at vide :)

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #7 Dato: 01 Juli , 2015, 12:49 »
@ Rene

Du mener vel 1,6 Sussex? for ellers er det dæleme mange haner.  :o
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline nimrod

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 01 Juli , 2015, 12:57 »
Jeg har for første gang prøvet at køre nogle ekstra hold i maskinen udover hvad jeg selv ville have og de har været væk inden de overhovedet blev klækket stort set. Jeg har annonceret med rugeæg og alene derigennem har jeg simpelthen fået oparbejdet en venteliste på dyr også.

Det er mine racerene og pæne araucanaer, der dog ikke er farverene - dvs. det er havehønsefolket der køber og prisen har jeg sat efter hvad jeg kan se andre tager på dba og g&g - MEN jeg bor altså også lige smask i trekantsområdet, ved en hovedvej og med motorvejen tæt på ...

Da jeg selv skulle købe gæslinger i år endte jeg med at måtte køre 100+ km, INGEN i nærheden havde hvad jeg ville have og da jeg så kom til sælger var det heller ikke det jeg troede :( men sunde uægte dyr der kom med hjem og omkring november skal de se hvor fryseren står ;)

Men ellers plejer vi bare at spise overskudsproduktionen og det er skam ikke at kimse af :) det er i hvert fald skidt at sælge sine dyr for en flad 20'er også skulle i brugsen og købe kylling bagefter ...

ps. en del af problematikken med hanerne er jo at en stor andel af de nye hønsefolk i disse dage simpelthen ikke KAN/VIL slagte deres dyr, selv ikke når de er dødsyge kan de svinge øksen og udfri dem - så for den del af aftagerne er en mulig hane en uoverskuelig hurdle  ...
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline renepaulsen

• Bruger
« Svar #9 Dato: 01 Juli , 2015, 13:00 »
@ Rene

Du mener vel 1,6 Sussex? for ellers er det dæleme mange haner.  :o
Du har ret. Mine fingre var lidt for hurtige der!  /o
Heldigvis passer min signatur  ;D

...
Men det er altså op af bakke, når en køber vil have:
Høner i fuld æglægning (bare tanken om en hanekylling i dølgsmål er YT)
Max ½ år gamle (det var om foråret)
Jeg kan godt kende det. Jeg ville også helst have nogle hønniker nær æglægning, og det var faktisk i januar (første gang jeg købte høns). Det er jo sådan at folk bliver klogere med tiden, hvilket også skete for mig. Og jeg tror en af grundene til at man gerne vil have voksne høns skyldes at mange ikke ønsker at stå at skulle skaffe sig af med eventuelle haner, enten via salg eller slagte dem (det gør de færreste nybegyndere nok - har stadig selv til gode at slagte). Plus hvis man evt. skal have fat i varmelampe til de kære små, kan det godt virke uoverskueligt for en nybegynder med "ekstraudstyr".
1.6 Sølvgrå Sussex

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #10 Dato: 01 Juli , 2015, 13:05 »
Jeg ville også have æglæggende høns da jeg startede med høns i 2010, men fandt ingen, så jeg købte daggamle kyllinger, og det var en stor glæde. Jeg var dog utålmodig efter at smage egne æg, så jeg købte tre blandingshøns i æglægning, da mine kyllinger var 3 måneder gamle. Det var en god løsning.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #11 Dato: 01 Juli , 2015, 15:04 »
Hønerne kan sagtens altid blive havehøns, hvis de ikke lige opfylder standarden.

Og jeg slagter også gerne mine egne haner, og køber hverken æg eller kød i butikkerne mere. Så ja det ER SKØNT at være selvforsynet med det.
Og som en extra bonus, så VED jeg hvordan dyrene har levet, hvad de har spist og hvordan de er slagtet.
Så det er en ren luksus, som alle med høns skulle prøve. /o /o
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:

Offline Binguera

• Bruger
« Svar #12 Dato: 02 Juli , 2015, 18:10 »
Som ganske almindelig relativ nyt hønsemenneske, startede jeg med at få foræret nogle brune industrihøns af en veninde, da de eller bare skulle i gryden, dem var jeg mægtig glad for, og jeg havde dem vel et års tid, så kom ræven desvære, og tog dem alle, men nu ville jeg jo så have høns igen, og af ren uvidenhed, faldt jeg over konceptet red en burhøne, dem købte jeg 4 af , og følte jeg havde gjort en god gerning, men, men, så begyndte jeg at læse ;)
Jeg faldt over racehøns, og fandt ud af at en høne, ikke bare var en høne  :laugh:
Så nu har jeg Jersey Kæmper, og stor Orpington i gul, det bliver nok dem jeg vil have fremover, selv om jeg dog stadig har mine industrihøns :)

Offline Jens S

• Passiv bruger
    • Jens Stolt photography
« Svar #13 Dato: 02 Juli , 2015, 22:37 »
hvis man går ned i facta, så kan man få "pulled chicken", kyllingebryster eller hele kyllinger, i andre butikker kan man få franske, tropiske eller økologiske kyllinger.
Nogle endda fra Bornholm.
Men det er det værste lort, det er ikke værd at spise. Svarer til slam fra et rensningsanlæg.
Kyllingerne er af en særlig brystvenlig race. De har korte kødfibre, og masser af løst kød, der ikke smager godt.
De er opdrættet på uanstændig måde, og jeg mener virkelig unanstændig.
Sådan en kylling koster 30 kr, og det er ca 100 kroner under prisen.
Det kan kun lade sig gøre fordi avleren lader hånt om al dyrevelfærd, fordi foderomkostningerne er lave pga EU tilskud og avleren betaler ikke for miljøpåvirkningen fra sin produktion.
Man kan vende den om og sige at EU giver tilskud til produktion af billigt kød til masserne, så de ikke laver revolution og render rundt i gaderne og er utilfredse.
Det koster mere end 100 kr at producere en kylling, om produktionen skal være ansvarlig og bæredygtig. Et æg koster 5 kr.
Det burde folk vænne sig til.
Men det gør de ikke, for supermarkederne er fulde af billig pulled pork og chicken.

Lene Skelmose

• Gæst
« Svar #14 Dato: 03 Juli , 2015, 08:23 »
Det er svært at gøre en hobby op i penge. Når jeg tænker på al den tid jeg bruger på hønsene og da ikke mindst på kyllingerne - så ville de blive meget dyre, hvis jeg skulle have det betalt. Nu har jeg så heller ikke så mange, at jeg har nogen særlig overskudsproduktion, men når jeg har, bruger jeg æggene som gave til nabo ( hønsepasser i ferien), børn mm. Jeg vil ikke sælge de slagtede haner. Når nogen spørger, giver jeg i stedet tilbud om at komme til middag og smage. Jeg vil ikke se seks måneders arbejde og en slagtning (et liv) gå i skraldespanden, fordi hanen evt bliver tilberedt forkert eller ender i skraldespanden, fordi kødet ikke er det man er vant til, eller fordi man bare ikke kan finde ud af at bruge rester. Så hellere spise det vi kan selv og lade resten gå i recirkulation som hønsefoder.

Hvis jeg havde mange høns, ville jeg nok have en anden holdning :). Avl til udstilling må give et ret stort overskud og så er det vel heller ikke helt uvæsentligt at få lidt penge i kassen som tilskud til udgifterne.

Ved at tage/give en ordentlig pris for dyrene/æggene signaleres også at vi selv værdsætter det produkt vi har.