Der var for noget tid siden en MEGET livlig debat i nogle grupper på FB, hvor der var nogle, som deciderede svinerede folk, som opdrætter racefjerkræ til.
For de mente at racefjerkræ opdrættere ikke ville jo sælge dyr og endvidere holdt de også kortene tæt på kroppen. Hvilket jeg bestemt ikke kan genkende.
Da jeg så (efter at have forklaret igen og igen, hvorfor vi opdrættere ikke alle 365 dage om året kan levere 1,10 racehøns i begyndende æglægning) så blev de stadig ved og ved....... til sidst da jeg så skrev at folk ikke kunne/gad køre efter hønsene, så blev der mærkeligt nok ro........ og debatten forstummede.
Men der er jo mange aspekter i det.
1) de færreste af os har nok ikke 10 tønder land til at have fjerkræ på.
2) de færreste af os, har nok heller ikke råd til at brødføde 1000 vis af kyllinger.
3) laver man evt. 100 kyllinger, ja så er der jo så i hvert fald 50 haner, og hvad skal de så? Dem køber folk jo alligevel ikke og de fleste af os spiser trods alt ikke kylling hver dag.
4) Mange får måske ideen om høns her og nu, og så er det ikke sikkert at der lige er høns på næste gadehjørne. Især ikke hvis det uden for avlsæsonen.
Om prisen på racefjerkræ er for høje, nej bestemt ikke, tvært i mod er de nok mere for lave, i forhold til hvad de koster at lave.
Jeg har lige fornyligt set en annonce på grønlægger kyllinger på 10 uger til 125 kr. pr. stk... (info : grønlæggere er krydsningshøns). Og der var da god respons på. Men selvfølgelig er det jo også højeste mode, med krydsninger, som måske/måske ikke lægger grønne æg.
Og de ganske alm. hybrider lægger på priser fra 40 - 125 kr. pr. stk. alt efter alder og landsdel. Ligeledes har jeg set såkaldte racehøns fra hønserier til helt op til 175-225 kr. pr. stk. Så det kan ikke være prisen, som skræmmer folk.
Jeg sælger for øvrigt "mange" dyr til både opdrættere og nybegyndere, når jeg har overskud, men mit "lager" er ikke fyldt hele tiden
Men der er jo selvfølgelig mange, som har fordomme om at racehøns, hverken lægger æg eller er værd at slagte og så er der jo også dem, som har de samme forventninger/mål til høns, som industrien har, nemlig 365 æg om året pr. høne og stege på 5 kg. på 2 måneder. Og de køber kun industri høns.