Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Rødt eller hvidt lys i varmelamper  (Læst 790 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Hans-Kurt

• Global Moderator
Rødt eller hvidt lys i varmelamper
« Dato: 24 Juni , 2015, 14:11 »
Skal lyset være hvidt eller rødt i varmelamper  <J  Hvad betyder farven på lyset der kommer fra pæreren for trivslen af kyllinger og andre der påvirkes af lyskilden. ?. Jeg har kun kendt til rødt lys. Nu om stunder kan man også få pærer i hvidt.  <J
Min lomme teori går ud på, at kyllinger sover bedre under rødt lys end hvidt  <A eller hvad ?
Mine kyllinger går i et indelukke i selve hønsehuset. Derfor vil belysningen fra varmelampen kunne påvirke de andre høns - især om natten. Et hvidt lys vil vel opfattes som dagslys, hvorimod det røde vel ikke gør det ?

De første aftner, hvor der ikke længer blev tændte varmelampen over kyllingerne, var der en del uro i kyllingeflokken. De pippede meget og var i det hele taget meget støjende. 
Men de var nu også støjende da lampen var tændt. Hvordan mon det påvirker de andre i hønsehuset ?.

Kyllinger under en høne sover jo fra det bliver mørkt (næsten) til næste morgen. Her får de værken vådt eller tørt. Kyllinger under varmelampe spiser måske hele natten, når de ikke lige sover.  <:

Mine kyllinger sov ofte, da de var få dage gamle, når ikke de blev forstyrret af en, der absolut skulle vade hen over dem. Som tiden gik, blev de mere og mere aktive, og soveperioderne blev kortere og færre. Mon det har irriteret de andre i huset - altså om natten ? <W

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Rødt eller hvidt lys i varmelamper
« Svar #1 Dato: 24 Juni , 2015, 17:05 »
Sort lys er så absolut at foretrække.  Det giver kun varme.  Elstein pære.  Dernæst rødt og til sidst hvidt der kun bør bruges som en nødløsning
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi