Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Skrukhøne død  (Læst 14688 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Søs, Tisted

• Passiv bruger
  • Søs, Tisted
    • Tisted
Sv: Skrukhøne død
« Svar #15 Dato: 04 Maj , 2009, 06:50 »
Jeg tror også, at hun simpelthen har glemt at spise.

Jeg havde engang en skruk, som jeg kunne se ikke spiste af maden. Hendes klatter lå lige udenfor redekassen, som om hun bare lige drejede måsen udenfor, når det skulle ske.

Jeg fjernede klatten hver dag og satte små skåle med mad og vand, som hun kunne nå. Hun spiste og drak fint, samtidig med hun rugede ;D
Søs, Tisted, 9510 Arden

Stor hvid/sort brahma, stor gul silke, stor lys sussex,  1,1 moskus ænder, 1,2 cocker spaniel, 1,2 maine coon, skotsk højlandskvæg, diverse alle mulige andre dyr

Offline Jette Jensen

• Passiv bruger
  • Grib dagen, timen, minuttet
« Svar #16 Dato: 05 Maj , 2009, 13:01 »
En dag  jeg mærkede på min skruk om aftenen havde hun intet i kråsen/kroen. Næste dag fik hun så en ugrillet grillpølse, så der var lidt at stå imod med.

Så nu hiver jeg hende af hver dag, ellers er jeg bange for det går galt. Hun er meget modvillig, bliver bogstaveligt proppet ud af flyvehullet, men når hun ser jeg forlader hendes elskede æg og kommer ned og pludrer lidt med hende, så går det. Jeg hiver hende af 1 gang dagligt og jeg kan se hun nyder sine gårdture. Hun spiser endda lidt græs. Og sikke en høne kan klø sig når hun vil.

Det er den mest gokkede skruk jeg endnu har haft. Hun har været skruk en gang før, men der "overtalte" jeg hende til at vente fordi jeg ikke lige kunne skaffe rugeæg. Hun har plukket hele sit bryst og benene med. Hun bliver en skønhedsåbenbaring når hun en gang er færdig med at ruge. Måske en ny race..... barbrystet og barlåret Sussex  ::)
Med venlig hilsen
Jette Jensen

0,0,0, men stadig med en drøm om sussex høner!

Offline Lisbeth Kristine

• Passiv bruger
« Svar #17 Dato: 05 Maj , 2009, 13:14 »
Jeg troede da også lige jeg skulle til at løfte min skruk af reden i dag. Når jeg fodrer de andre høns plejer jeg åbne døren ind til der hvor hun ligger og tænde lyset. På den måde får hun mulighed for at spise og drikke i ca 10 minutter dagligt. Meen hun har ikke været så god til at komme af reden, men det skal jeg da lige love for hun var i dag. Da jeg skulle lukke for hende igen på vejen ud af stalden var hun pist væk. Katten gik sammen med mig så den var da lige inde og se til æggene os, nej ingen skruk var der at se. :) Skrukken var så gået på tur ind i den anden ende af stalden. Men da den så mig og katten blev den noget overrasket og smuttede så helt ned i den modsatte ende af stalden. Med katten på armen, for den kunne jo ikke lade være med at rende efter skrukken, fik jeg så guided skrukken ind til sine æg igen. Skrukken fik da lidt motion ud af det, og fik også lagt en kæmpe klat. :)
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Berit

• Passiv bruger
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
« Svar #18 Dato: 05 Maj , 2009, 13:53 »
Tak for de gode råd,  :D dumt at jeg ikke selv var opmærksom på om hun spiste, jeg har jo en skruk mere, hun går med kyllinger, jeg ser altså heller ikke hun spiser, og jeg synes ellers jeg kommer med mange gode ting til hende og kyllingerne, hun må have lidt fede pølser, og se om det kan gøre hende godt  :D
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Jette Jensen

• Passiv bruger
« Svar #19 Dato: 11 Maj , 2009, 08:17 »
Jeg troede da også lige jeg skulle til at løfte min skruk af reden i dag. Når jeg fodrer de andre høns plejer jeg åbne døren ind til der hvor hun ligger og tænde lyset. På den måde får hun mulighed for at spise og drikke i ca 10 minutter dagligt. Meen hun har ikke været så god til at komme af reden, men det skal jeg da lige love for hun var i dag. Da jeg skulle lukke for hende igen på vejen ud af stalden var hun pist væk. Katten gik sammen med mig så den var da lige inde og se til æggene os, nej ingen skruk var der at se. :) Skrukken var så gået på tur ind i den anden ende af stalden. Men da den så mig og katten blev den noget overrasket og smuttede så helt ned i den modsatte ende af stalden. Med katten på armen, for den kunne jo ikke lade være med at rende efter skrukken, fik jeg så guided skrukken ind til sine æg igen. Skrukken fik da lidt motion ud af det, og fik også lagt en kæmpe klat. :)

Min skruk har også været på afveje.. >:(

Da vi ikke var hjemme, var hun sprunget over hegnet og vadede rundt i gårdhaven og sagde skruklyde, som om "hvor blev mine æg af". Óg hendes æg var blevet kolde, de skal klække i dag, så jeg begyndte at overveje om hun havde forladt æggene fordi de var døde (har kun lyst på 7.dagen), men da vi fik fanget hende og lagt hende på æggene igen, var hun lige så veltilfreds. Og da jeg hev hende af i går aftes, var der hul på 2 æg og bankelyde på nogle andre :D så mon ikke jeg bliver kyllingemor i dag ;D ;D ;D
Med venlig hilsen
Jette Jensen

Offline Børge Bech Jensen

• Chicken rules
  • Bruger
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
« Svar #20 Dato: 11 Maj , 2009, 08:31 »
Dejligt at høre Jette.

Det er jo en forunderlig verden, vi lever i.
I naturen sker dette jo også fra tid til anden, at rugemor bliver nød til at forlade reden, og selv om æggene er blevet kolde, så er overlevelsesevnen stor, bare der ikke er gået for lang tid.
Det er jo lidt det samme som vi ofte hører, æg der er trillet ud, skruk der er gået på forkert rede osv..
Oftest så overlever de små disse genvordigheder, heldigvis
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

hoejberg

• Gæst
« Svar #21 Dato: 11 Maj , 2009, 08:42 »
Venter spændt på kyllinge nyt ;)

Offline Jette Jensen

• Passiv bruger
« Svar #22 Dato: 11 Maj , 2009, 11:32 »
Rapport indtil nu :D

2 sprællevende Sussex-kyllinger (æg fra Patricia) næsten for livlige for hønemor, der er førstegangsfødende. Hun er i hvert fald meget bekymret for de små. Hul på 3-4 æg.

Spændende... og denne gang får mine kyllinger en rigtig hønemor i stedet for den kedelige varmelampe.

Det er livskvalitet!
Med venlig hilsen
Jette Jensen

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #23 Dato: 11 Maj , 2009, 11:43 »
Ih, hvor dejligt for dig - og hønen  :D
Held og lykke med de små, det lyder som om hun er en rigtig hønemor!
Mvh Marianne

Offline Børge Bech Jensen

• Chicken rules
  • Bruger
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
« Svar #24 Dato: 11 Maj , 2009, 12:05 »
Nu har de jo sikkert haft en rigtig hønemor i dig, tidligere.  <:

Tillykke, indtil videre med de 2.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

hoejberg

• Gæst
« Svar #25 Dato: 11 Maj , 2009, 13:07 »
Dejligt at høre. Stort tillykke. <L <I