Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Skrukhøne død  (Læst 14681 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Berit

• Passiv bruger
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Skrukhøne død
« Dato: 03 Maj , 2009, 09:16 »
Jeg har haft min skrukhøne til at være i et lille hus og en god løbegård med sine 9 kyllinger, jeg hørte hun nyste nogle gange igår, jeg gav lidt ropa B i vandet, men tænkte nu der bliver dårlig vejr så må jeg heller sætte hende over i hønsehuset igen, da jeg så kom over til hende imorges, så jeg hun havde det bestemt ikke ret godt, hun rejste sig fra kyllingerne og vaklede lidt og så faldt hun om og døde, hun var utrolig mager, jeg kikkede efter utøj men det var der ikke noget af, ja så tænker jeg foder hvad gør jeg forkert de får startfoder, hvede, blendet havergryn, lidt majs engang imellem, lidt hvidt brød hver morgen, kyllingerne er fine runde, og har det fint.

Nu er det så heldig at jeg havde en skruk mere, jeg tog de små kyllinger og satte over til den anden skruk, hun tog fint imod de små, men hun går med for mange, så jeg har sat en varmelampe op for at hjælpe dem lidt til at holde varmen.  :'(

Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
Sv: Skrukhøne død
« Svar #1 Dato: 03 Maj , 2009, 09:24 »
Det var synd, Berit, måske har det taget for hårdt på hende at ruge? Og hun har glemt at spise, så hendes immunforsvar er i bund? Jeg ved det ikke, men godt du har en anden, der kan tage over!

Jeg har en skruk silke, som jeg lagde 4 blomsteræg under igår, starter nemlig rugemaskinen op idag med 22-24 æg, så må vi se, hvordan det går, både her og der.
Mvh Marianne

Offline Helle

• Passiv bruger
  • 1,10 lys columbiafarvede dværg sussex
« Svar #2 Dato: 03 Maj , 2009, 09:30 »
Hvor er det trist for dig. Det er så svært at miste dyr.  *t

Jeg skal ikke kunne sige hvad der har været årsag, men jeg har med orpintonnerne tidligere oplevet at de blev magre og halvsvage fordi de blev ved med at være skruk. Jeg tror ikke skrukker altid sørger godt nok for sig selv.

Jeg tror helt sikkert du har gjort det rigtige i forhold til foder. En skruk må gerne få en kalorietung foder og jeg synes at have læst at netop startforderet var godt for skrukker. Jeg mener helt klart ikke du har gjort noget forkert. Det er nok bare sådan noget der kan ske en sjælden gang imellem.

Godt du havde en skruk mere. Jeg har en skruk der klarer hele 22 kyllinger. Imponerende at hun kan have dem under sig, men rart med sikkerheden i en varmelampe.

Held og lykke med kyllingerne :)
Helle
Begejstret ejer af gode ægproducenter :-)

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #3 Dato: 03 Maj , 2009, 09:33 »
Altså Berit, det er jeg ked af at høre  <W
Heldigt for de små, at du har en anden skruk.
Fra mig til dig:  *t *l
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 03 Maj , 2009, 09:48 »
Øv, hvor trist.
 Som Marianne siger, så kan det være, hun har været så pligtopfyldende, at hun har glemt, man også skal have mad?

*t

Et klap på skulderen herfra. Det bliver godt at få kyllinger, så der er noget at glæde sig over igen.

Offline Berit

• Passiv bruger
    • teckels-punch
« Svar #5 Dato: 03 Maj , 2009, 10:38 »
Tak skal i have, jeg troede at jeg gav hende det forkerte foder, men som jeg har skrevet i en anden tråd en ulykke kommer sjældent alene, bedst som man tror nu er alt ok, ja så går strømmen, jeg har kyllinger herinde under en varmeplade, og æg i rugemaskinen, bare mens jeg skriver dette har strømmen været gået 2 gange, jeg håber ikke de tager skade.  :'(
Hilsen

Offline Lene Kongstad

• Bruger
« Svar #6 Dato: 03 Maj , 2009, 10:52 »
Øv hvor ærgerligt Berit...
Jeg tror også som de andre at skrukkeriet har tæret på hende.
Det er jo en tilstand med forhøjet temp. og nedat ernæring.
Det er da også uheldigt med strømmen, det er da helt sydlandske tilstande.
Jeg kan ikke i min vildeste fantasi forestille mig at du har gjort noget forkert foder mæssigt, Jeg har virkelig indtryk af at du passer dine dyr til top karakter.

God søndag trods starten på dagen.
Og så får du lige et  *l og lidt *t

Offline lisbethpilkjær

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 03 Maj , 2009, 11:07 »
Nej hvor synd Berit. Jeg føler virkelig med dig  :'(

Det gør så ondt at miste de dyr  *l *t. Godt du havde en anden skruk der kunne tage over. Tror ligesom de andre at hun simpelthen har været for pligtopfyldende og har glemt sig selv både under rugningen og bagefter.

Offline Berit

• Passiv bruger
    • teckels-punch
« Svar #8 Dato: 03 Maj , 2009, 12:20 »
Tak skal i have, det luner altid med et klap på skulderen, hvor er det godt at have jer alle.  *b
Hilsen

Offline Stinne

• Passiv bruger
  • Sidste skud på stammen
« Svar #9 Dato: 03 Maj , 2009, 14:59 »
Nej, hvor er det træls, Berit.
Også et stort trøsteknus fra mig. *b
Mange hilsner
Stinne

0.5 stor silke (sort, hvid og vildtfarvet)

Offline Kate

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 03 Maj , 2009, 15:47 »
Det var da synd for dig  :'(

Det med strømmen kan du ikke trække en ledning fra et stik der virker sådan midlertidig ?

Stort kram fra mig.  *b *t
med venlig hilsen
Kate
har 0,1 Isa Brown - 1,4 silkehøns  - 1,0 hund - 4 teenager børn her af 2 på gule plader og en dejlig kæreste

Offline Berit

• Passiv bruger
    • teckels-punch
« Svar #11 Dato: 03 Maj , 2009, 15:58 »
Strømmen er heldigvis tilbage, nej jeg kunne ikke trække en ledning da det var hele vores strømforsyning der var gået, men ikke kun hos også hos alle i området  ;)
Hilsen

Offline Bjørn Nielsen.

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 03 Maj , 2009, 16:24 »
Strømmen er heldigvis tilbage, nej jeg kunne ikke trække en ledning da det var hele vores strømforsyning der var gået, men ikke kun hos også hos alle i området  ;)

Der har jeg lavet en hel-gardering, det er lidt trist hvis rugemaskinen køre, eller der er gang i varmelamper, endnu være at køleskabet ( kolde øller  :o ) ikke køre... Jeg har en el-generator fra Harald Nyborg af de billige 2000W. så kan man altid hekse lidt...

Offline Dorte Hee

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 03 Maj , 2009, 16:29 »
Nej hvor er det træls Berit. Den fine skruk havde det da så fint og passede sine kyller til UG, da jeg var oppe ved dig.
Og når man ved selvsyn har set dine høns, er der intet! at sætte fingeren på hvad forhold og foder angår  <- Så jeg tror også den kære skruk har glemt at passe på sig selv, men ærgeligt er det da  :(
Din anden skruk skal nok passe dem, hun var da ude med næbbet da jeg kom for tæt på de små  :D ;)
Ku hende Hyben ikke skrukke lidt, der er da plads til mange under hende  ;D

Og så har strømafbrydelsen da rakt langt, når den også nåede jer  :( Det var tranformatoren ved rensningsanlægget nede ved os der brød i brand, så vi var mange der var uden strøm  :( (og så finder man ud hvor meget man bruger det uden at tænke over det...  ;)) Håber ikke dine rugeæg tager skade.

Stort  *b *l herfra
Mange hilsner Dorte

0.1 Australops
0.1 Maran/Orpington
som er i pleje på ubestemt tid

Offline Børge Bech Jensen

• Chicken rules
  • Bruger
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
« Svar #14 Dato: 04 Maj , 2009, 00:34 »
Trist at høre, Berit

Jeg kan heller ikke give noget endegyldigt svar på et, men der kunne måske være en lille ting, man kunne ha' gjort, hvis ellers hun ikke bare ville blive liggende.

Når skrukken ligger på reden, er det ofte at de ligger så fast, at de ikke kommer ud og får noget at spise, det er lidt henad det samme som tråden med de beskidte æg.
Hvis jeg får fornemmelse af, at hun ikke spiser, prøver jeg at tage hende ud til foderet, og ofte spiser hun og klatter, før hun igen smutter på reden.
Men jeg har også haft en silke, som bare blev liggende, der hvor jeg satte hende, og som efter lidt tid bare smuttede tilbage på reden, så det er ikke altid, det virker.

Men det er dog slet ikke sikkert, at det var det, der var årsagen i dette tilfælde.
Jeg er heller ikke sikker på, hvormeget man skal gribe ind, for man kan jo ikke holde øje med hønsene hele tiden.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.