Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: O skræk o ve!  (Læst 2431 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Magnus

• Bruger
  • magnusfundal@gmail.com
O skræk o ve!
« Dato: 02 Maj , 2009, 21:43 »
Min skrukhøne har lagt sig på den forkerte rede!

Er der nogen, der har erfaringer med dette?

Det er sandsynligvis sket i formiddags engang, og jeg fandt ud af det klokken halv tre i eftermiddags.
Det er 12. dagen i dag.
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.

Offline Lisbeth Kristine

• Passiv bruger
Sv: O skræk o ve!
« Svar #1 Dato: 02 Maj , 2009, 21:45 »
Prøv bare at flytte hende tilbage igen. Måske bliver hun der.
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Magnus

• Bruger
  • magnusfundal@gmail.com
« Svar #2 Dato: 02 Maj , 2009, 21:49 »
Jeg har flyttet hende tilbage, og ja, hun bliver der. Hun har kun skiftet rede fordi vi ikke har hentet æg i tre dage, så begge reder var fulde, og de står ret op og ned ad hinanden.

Jeg er ikke spor bekymret over hendes videre præstation, jeg er bekymret over fostrenes videre udvikling, nu de har ligget glemt i timevis.

Jeg skal simpelthen vænne mig til at uddybe mine forklaringer...
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 02 Maj , 2009, 21:51 »
Smid hende tilbage omgående Magnus. Min høne gjorde samme nummer i eftermiddags. Hun havde været fra æggene i 3½ time, men håber stadig på kyllinger!
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Frk.olsen

• Passiv bruger
  • Feberramte...
« Svar #4 Dato: 02 Maj , 2009, 22:08 »
*k Kryds fingre og glæd dig over at det har været lunt i dag... *t
Mange hilsner Rikke
0.1 sort dværgsilke - Sorte Sara
0.1 grå/vildt/noget dværgsilke - Granny
0.1 hvid dværgsilke - Duske
0.1 guld sort/randet dværgwyandot - Randi
0.1 tværstribet dværgwyandot - Zebra
0.1 porcelainsfarvet dværgwyandot - Bodil

0.2 kooikerhondje (Det er en hunderace ;)) - Bellis & Easy

0.1 dværgvædder - Karla Kanin
1.0 dværgvædder - Svend Emil
1.0 dværg?vædder - Carlo

1.0 fantastisk dejlig kæreste

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #5 Dato: 03 Maj , 2009, 00:05 »
Det samme skete to gange for den samme skruk, da jeg for nylig havde tre skrukker liggende, begge gange lagde jeg hende tilbage, det var i marts, og noget koldere end nu.
Jeg havde en forventning om at hendes æg nok ville klække lidt senere end de andres, men de klækkede samtidig uden problemer.
Jeg er sikker på at dine æg har det fint.  :D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Egon

• Bruger
    • Egonnyt
« Svar #6 Dato: 03 Maj , 2009, 00:22 »
Ja det kan være et problem, når de går sammen med de andre høns. Så kan en af de andre se deres snit til at lægge sig ind ogfor at lææge æg. Og når skrukken så vender tilbage er reden optaget! Derfor plejer jeg at spærre reden af og selv åbne og tage skrukken ud når jeg er hjemme og kan holde øje!
mvh. Egon
med venlig hilsen Egon Jensen - 0,2 dværg sussex i 2 farver - og en guldfasan hane.  www.egonnyt.dk

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 04 Maj , 2009, 20:38 »
Jeg gør det samme, men så er det ikke altid hun finder op på den rigtige rede igen :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Magnus

• Bruger
  • magnusfundal@gmail.com
« Svar #8 Dato: 06 Maj , 2009, 20:27 »
Nu har jeg lige lyst æggene, og alting ser helt fint ud. De har måske en lidt stor luftlomme, jeg er ikke sikker, men ægget er iøvrigt fuldkommen mørk indeni.
Dejligt...  :)

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #9 Dato: 06 Maj , 2009, 20:52 »
Det er da gode nyheder, Magnus  *o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Mette Nygaard

• Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
« Svar #10 Dato: 08 Maj , 2009, 16:07 »
Selv om jeg har en kæmpe stald, kan jeg alligevel ikke finde ud af at skille skrukkerne fra resten af flokken... som i øvrigt stadig er for stor  ::)

Så jeg havde en skruk, som jeg hver anden dag fandt liggende i den forkerte rede, når jeg kom hjem fra arbejde. Æggene nåede at blive kolde flere gange, og alligevel klækkede fire fine kyllinger :) så de er mere hårdføre end vi tror, de små dun... Ok, jo, der klækkede også et par navlekyllinger, som ikke klarede den, men det er jo hvad man kunne forvente af den mislykkede rugning. Faktisk havde jeg opgivet håbet om kyllinger, men lod alligevel skrukken ligge tiden ud - og heldigvis da ;)
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)

Offline Magnus

• Bruger
  • magnusfundal@gmail.com
« Svar #11 Dato: 10 Juni , 2009, 14:12 »
Jeg bør måske også lige fortælle, at rugningen endte med 7 kyllinger ud af 8 æg. Nu har de i mellemtiden næsten fået fjer over det hele og har lært at sidde på pind om natten.

I øvrigt var jeg ude og sætte nogle rugemskine-kyllinger under en nybagt hønemor i går aftes, da jeg opdagede, at en af hendes egne var faldet omkuld og blevet kold. Den lå dér hvor hun sad, da jeg var der om eftermiddagen, så den kan sagtens have ligget der hele aftenen.

Jeg varmede den op, og stik imod forventning begyndte den at røre på sig. Den var levende...

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 10 Juni , 2009, 14:27 »
 :D
Dejligt. Sådan en lille overlever giver virkelig varme om hjertet.

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 10 Juni , 2009, 16:47 »
Det var godt den blev reddet!
I  morges da jeg gik ud kunne jeg høre en lille kylling pippe hjælpeløst - det viste sig at være en af de små silkeblomster, der var smuttet ud gennem kyllingenettet (ja, de er små!), og sad og kaldte på moar. Jeg skyndte mig at sætte den ind. Den var også ret kold. Men her til eftermiddag har den det fint, og futter rundt og spiser. Jeg ved jo ikke hvor længe den har været ude, og det er jo koldt om morgenen for tiden, så man bliver da lidt nervøs...
Mvh Marianne

Offline Magnus

• Bruger
  • magnusfundal@gmail.com
« Svar #14 Dato: 10 Juni , 2009, 19:21 »
Moderen er en Wyandotte. Tværstribet. De skulle jo være sådan nogle gode, rolige hønemødre, men hun er både urolig (hun rejser sig fra æggene/kyllingerne når jeg rækker hånden hen til hende) og klodset (jeg har allerede flere gange set hende jokke på en kylling).

Men jeg har en temmelig stor, erfaren høne, som kun klækkede fire. Jeg ender nok med at give hende kyllingerne...