Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Det går ikke altid efter planen!  (Læst 858 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Lene Skelmose

• Gæst
Det går ikke altid efter planen!
« Dato: 19 Juni , 2015, 16:58 »
Jeg skulle bare have tre høner -dværgorpington- og et lille hønsehus i 'saml let selv klassen'. Fortrød dog valget af hønsehus og vi byggede et større, mere solidt saml selv redskabsskur. For stort til tre dværghøns så det blev store gul-sortsømmede Orpingtons - 1,2. Da ingen af hønerne skrukkede, kom vi af med hanen og øgede besætningen med 7 kyllinger - stor sort Australorp. Herudaf kom tre høner. Så var vi oppe på 5 stk fjerkræ.

Planen blev ændret til at der skulle tilføres tre høner hvert år. Nok til at gøre os selvforsynende med æg året rundt.
I år har vi så fået 8 daggamle Australorpkyllinger - bare for at være nogenlunde sikker på at der ville være tre høner iblandt. Det er der så lige præcis. Så er vi nu oppe på 13 stk fjerkræ. 8 høner og fem haner ( til vintersul).

Så lægger een af Australorphønerne sig skruk og i dag har jeg så hentet seks maran rugeæg.

Har erkendt at det der med planer er ret svært, i hvert fald når det gælder hønsehold.
Gad vide hvad det ender med?

Offline William

• Passiv bruger
Sv: Det går ikke altid efter planen!
« Svar #1 Dato: 19 Juni , 2015, 18:42 »
Jeg startede også med et par Orpingtoner og et lille kinahus.
Nu har jeg 6 seks store australorps kyllinger, to hybrider og planlægger at tilføje nogle dværg kochin ::)
Venlig hilsen
William

En flok isa'er

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
« Svar #2 Dato: 19 Juni , 2015, 19:03 »
Jeg skulle også bare ha 4 høner til æglægning..... lol
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline monasalvesen

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 20 Juni , 2015, 09:15 »
Vi skulle bare have nogle der lagde forskellige farver æg, for at lære vores børn at æg ikke er samme størrelse og hvide med et lyserødt stempel. Men jeg var da selvrealistisk nok til at erkende at jeg ikke ville nøjes med en høne for hver person i familien, som jeg havde læst ville være nok. Så vi byggede selv et hus, og startede med 7 høner, senere kom en Hane, nu har vi 6 høner tilbage, men jeg har taget en høne og en Hane (hanen til slagtning) fra påske med hjem, og den 9. Maj fik vi selv 5 kyllinger, og på valgdagen har vi igen fået kyllinger (jeg set 3 indtil nu) så det udvikler sig hurtigt...

Offline Hallserydsgård

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 20 Juni , 2015, 17:50 »
Ja, ja, det med planer kan være svært! :) jeg startede med høns i 2012. Jeg skulle bare have nogle aflagte hybrider, som skulle slagtes om efteråret, for jeg skulle absolut ikke have høns om vinteren!  Heldigvis fik kæresten stoppet det. Han ville have høns med fjer! Nu bare tre år efter har jeg 6 avelsgrupper samt 2 sommergårde som alle er fyldt med høns, der gerne skulle have udstillingskvalitet. Så ja begrænsningenskunst er svær! ;)
Mvh Mette