Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Syg høne... Hjælp søges hurtigt!  (Læst 9121 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Henrik Carlsen

• Passiv bruger
  • 1 lys Sussex 1 Mørklægger
Syg høne... Hjælp søges hurtigt!
« Dato: 15 Juni , 2015, 18:53 »
Har ingen erfaring med dette, så hjælp søges!
Min ene høne bløder lidt friskt fra kloakken, og der løber ligesom lidt cremefarvet tyndt ud derfra. Den spiser ikke og er ikke ret aktiv.
Hvad kan det være? Og bør den lade livet?
Med venlig hilsen
Henrik Carlsen🐔

Offline Helle K.

• Administrator
Sv: Syg høne... Hjælp søges hurtigt!
« Svar #1 Dato: 15 Juni , 2015, 19:49 »
Når der er blod i en 'løs' mave, manglende ædelyst og nedstemthed, så tænker jeg coccidiose. Coccidier er parasitter som angriber og æder tarmslimhinden. Coccidiose ses oftest hos kyllinger, men kan angribe høns i alle aldre - jeg har selv haft en voksen høne med coccidiose

http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=12814.msg120046#msg120046

Coccidiose er smitsomt og de angrebene individer kan kun overleve, hvis de bliver behandlet, hvilket kræver et dyrlægebesøg.

En anden - måske ret tvivlsom - mulighed kunne være et knust æg i æggevejene, som har skåret hul i en slimhinde. Det er dog kun et gæt, om det vil give en blodig, cremefarvet diarre, men en høne vil også være svært påvirket i en sådan situation
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline nimrod

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 15 Juni , 2015, 20:12 »
Da min gås havde læggenød (et æg i klemme) var der blodig diarre der ligesom sneg sig forbi ægget og det var faktisk pga. tilsmudsningen jeg opdagede det for hun var meget diskret mht. at hun havde det skidt.

Den kom sig i øvrigt helt efter en lille "æg-tomi" - så hvis du er "heldig" er der et æg i klemme

Men er det coccidiose er det alvorligt og meget smitsomt ... og knust æg og indre blødninger ... jeg ville aflive :(
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline Henrik Carlsen

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 15 Juni , 2015, 20:31 »
Jeg har kigget til dem igen. Den syge høne er begyndt at nippe lidt føde i sig, drikker mest vand og trykker sig lidt.
Den anden (raske) høne har jeg opdaget har lidt gammelt indtørret blod i hovedet og omkring 'kammen'.
Kan høner finde på at hakke hinanden bagi?
Med venlig hilsen
Henrik Carlsen🐔

Offline nimrod

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 15 Juni , 2015, 21:45 »
åh ja, høns kan være kannibaler ...
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat

Offline Henrik Carlsen

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 16 Juni , 2015, 11:04 »
Gokke Gummiben har måttet lade livet, - den havde det skidt til morgen og så mildest forfærdelig ud bagi...
Nu har vi 1 høne (Blegben) tilbage. Vi vil kun have 2 høns.

Kan man købe 1 ny høne og sætte ind til Blegben, - eller skal hun også lade livet, så vi køber 2 nye store kyllinger??

Hvad anbefaler dette forum???
Med venlig hilsen
Henrik Carlsen🐔

Offline nimrod

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 16 Juni , 2015, 11:14 »
når nu blegben er under mistanke for kannibalisme så ville jeg da kraftigt overveje øksen og begynde forfra
Med venlig hilsen

Charlotte

1.1 heste
3.0 Missetat

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #7 Dato: 16 Juni , 2015, 11:27 »
Jeg vil anbefale mindst 3 høns, det er trods alt flokdyr, og så kommer du sandsynligvis ikke i den situation, hvor du står med en enlig høne.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Henrik Carlsen

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 16 Juni , 2015, 11:27 »
Vi er gået væk igen fra den uhyrlige tanke om kannibalisme, selvom det kunne have været en mulighed. Der var flere andre indikatorer på, at det med stor sandsynlighed ikke var tilfældet..

Så - KAN man integrere en ny høne til Blegben, eller er der generelt en dårlig erfaring med dette??

Tak for altid hurtige svar!
Med venlig hilsen
Henrik Carlsen🐔

Offline nimrod

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 16 Juni , 2015, 11:31 »
Det korte svar er ja, det kan man godt - hvis du havde 10 høns og ville sætte én ny ind var det mere risikobetonet, men 1 til 1 er meget bedre ods :)
Med venlig hilsen

Charlotte

1.1 heste
3.0 Missetat

Offline Henrik Carlsen

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 16 Juni , 2015, 11:44 »
Nu lytter vi meget til jer og kan forstå, at det er bedre at have 3 høner end 2...

Hvordan så med at sætte 2 nye ind til 1 fast tilvænnet beboer???
Med venlig hilsen
Henrik Carlsen🐔

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
« Svar #11 Dato: 16 Juni , 2015, 11:51 »
Synes det vil være en god ide at vente lidt med nye høns, selvom det er synd den anden skal gå alene. Men hvis det nu var noget smitsomt den aflivede havde, så er det ikke smart at sætte nye dyr ind i bestanden.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Henrik Carlsen

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 16 Juni , 2015, 12:02 »
Tak for kompetente svar i et godt forum! Vi går lige lidt i tænkeboks..

En anden ting:
Hvordan håndterer I HEMEXIDE som FOREBYGGENDE blodmide-middel??

Kan man blot drysse det ud overalt i bunden af hønsehuset og i redekasserne og lægge strøelsen ovenpå??

Kan hønsene blive syge af HEMEXIDE-pulveret, når det er gjort sådan??
Med venlig hilsen
Henrik Carlsen🐔

Offline nimrod

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 16 Juni , 2015, 12:46 »
Hemexcide drysset overalt i bunden (mit hønsehus er ca. 25-30m2, måske større) vil give et utroligt støvende og tørt miljø (testet ...), nu er jeg gået over til at det er hvor der sandbades, i redekasserne og på pindende hvor de sover.
Små daggamle går på sand iblandet lidt hemexcide og i øvrigt giver jeg også lidt i foderet mod indvoldsparasitter til alle fjerene.

De profesionelle sprøjter det vist ud over hele hallen, så tror såmænd bare du kan gå amok i det, men som sagt kan det blive en tør og støvende fornøjelse at hente æg og fylde foder/vand beholder ;)
Med venlig hilsen

Charlotte

1.1 heste
3.0 Missetat

Offline Jens S

• Passiv bruger
    • Jens Stolt photography
« Svar #14 Dato: 19 Juni , 2015, 14:53 »
Jeg bruger ikke nogen medicin, jeg ville slet ikke overveje forebyggende medicin. Men måske er jeg dum?