Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Kyllinger der ik´ vil gå ind  (Læst 1316 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Hans-Kurt

• Global Moderator
Kyllinger der ik´ vil gå ind
« Dato: 13 Juni , 2015, 09:02 »
I går var så dagen, hvor alle Barnevelderkyllingerne endelig turde gå ud af hønsehuset. *y De har i flere uger kikket ud og set Brahmanerne dampe af. Men selv - naajjj det nok farligt  :P.

Vejret var jo helt forrygende - så det var virkelig en god dag at vælge, som sin første i Guds fri natur. Så alle solede sig, fandt kriple kraple og spiste småsten, løb insekter op osv osv  alt i alt en dejlig dag. Selv tog jeg frokosten med ud og sad (på den anden side af tråden  :angel:) her kom Brahmamadammerne og forventede betjening mht fodring. Så vi delte min frokost - næsten  /2

For at Rovfuglesikre indhegningen, gik jeg i en god times tid og trak sort snor mellem hegnspælene og taget på stalden. Tråden skal forhindre indflyvning til gården. Og den generer jo ikke hønsene og heller ikke mig. Så jeg håber det virker. I urtehaven holder den i hvert fald flyvende tyve væk  <E

Det var helt hyggeligt at være i hønsegården. Barnevelderne skulle jeg passe på ikke at komme til at træde på, for de pilede rundt omkring mig. <L

Men nu kommer så afslutningen af dagen. Efter selv at have indtaget aftensmaden omme i have, ville jeg lige tjekke, om alle mand var kommet ind - Rigtig gættet - ikke Barnevelderene - De havde sandelig ikke til sinds at forlade denne nye spændende verden, nu de end endelig havde fundet den.

Så mellem 21 og 23 underholde vi os med fangeleg - jeg fangede en - satte den ind af indgangen. Mens jeg forsøgte at fange den næste, så smuttede den ud igen  *g.

Men da mørket kom nærmere og alle var ved at være trætte (mig selv incl), samledes vi alle foran opgangen til hønsehuset. Jeg fik tilbudt hjælp - mine 2 katte kom og tilbød deres hjælp med at fange kyllinger, Men med deres bagtanker  /1 - så sagde jeg nej tak.
Kyllingerne var ellers særdeles interesseret i hvad det dog var for nogle underlige væsner. Jeg har aldrig set dem med så lange halse før. De blev dobbelt så høje end de plejer. En kort stund tænkte jeg på kalkuner  :o :o

Nå men endelig - efter flere forgæves forsøg - fik jeg alle ind. Håber de har haft en god nat, for de må have været trætte efter en hel dag ude.

I dag er vejret forudsagt til at være godt igen, med regn senere på dagen, så skal de ud eller ..........
God weekend til Jer alle
« Senest Redigeret: 13 Juni , 2015, 09:07 Fra Hans-Kurt »

Offline Tante Brun

• Passiv bruger
Sv: Kyllinger der ik´ vil gå ind
« Svar #1 Dato: 13 Juni , 2015, 10:23 »
Det er åbenbart ikke instinkter det hele. Noget skal indlæres.
Min svigermor der er tidligere bondekone, har fortalt om når de fik nye kyllinger. Altså i meget stort antal. Så sad hun hele natten de første par nætter og satte dem på pind én for én, for at de kunne lære det. De havde ikke haft en mor til at lære sig det. Kedelig tjans tænker jeg.
Med venlig hilsen Charlotte

1,0 husbond
2,1 børn
1,0 berner sennen blanding
1,3 maran
0,2 kochin
0,1 orpington
0,05 RIR

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
« Svar #2 Dato: 13 Juni , 2015, 12:09 »
Hyggelig beretning :) kan godt nikke genkendende til det med at dele sin frokost med hønsene. Min datter på 8 har lige delt en bolle med hønsene. Hun fik pålægschokoladen og de fik, det meste af bollen :)

Jeg synes som regel hurtigt de vænner sig til at gå ind om aftenen, men de første gange  skal de hjælpes. Nogen er mere tungnemme end andre ;)
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Hans-Kurt

• Global Moderator
« Svar #3 Dato: 14 Juni , 2015, 23:53 »
Tungnemme - ja mon ikke, også i dag måtte jeg træde til (løb hid og did i hønsegården, alt efter i hvilken retning den formastelige fandt det opportunt at løbe) igen igen. Denne gang 3 stk i går 5 stk. Nu må de altså snart lære det  /1.
Men den ene er en genganger, en charmerende lille fyr. Han pludre hele tiden. Sidst han blev fanget, faldt han til ro,  da han mærkede varmen fra mig og begynde at kalde de andre til med sin særlige kaldelyd. Han går helt hen til mig, men dog med så stor afstand, at jeg ikke umiddelbart kan fange ham. Han vender om igen og igen, som om han egentlig godt vil fanges, men fortryder alligevel - meget hyggeligt spil vi to har sammen  ;D
Her i dag var han atter blandt efternøglerne, som ikke kan finde ind selv.  :D og atter fik vi vores lille leg med "jeg er lige her, men du kan ikke fange mig  ::) - Denne gang var der 3 stk. Fangede "min lille ven" og en til i et snuptag. Puttede dem ind i min T-shirt (lavede en kænguru pose  8) 8)). Derefter skulle den sidste åbenbart motionere mig, for det var noget af en smutten rund i hønsegården.
Der var pussigt med min lille ven i kænguruposen, for han snakkede vider, som om han kunne se alt hvad der skete, altså pludrede nok så hyggeligt. Det ville være rart at kunne vide hvad han egentlig siger  ::).
Jeg måtte hele vejen rundt om laden og ind i hønsehuset, for i dag har jeg fået sat åben/luk anordningen til - og den virker *y
Så tømte jeg kænguruposens ud og de 3 kom til bage til deres flok. Det er dog utroligt så talende de Barnevelder er. De snakker og snakker i et væk. Det må være irriterende for de andre der bare vil sove. Men det er måske fordi det kun er 2 nat, de ikke har varmelampe mere. Nu er det jo pludselig mørkt, når den røde lampe er væk.

Håber snart, de lære at gå ind selv, for ..........Men i dag var der faktisk kun 4 ude, resten blev inde. Det var det samme som med Brahma kyllingerne, de havde også fået nok, af en hel dage uden for hønsehuser, den dag de alle var ude 1. gang. Først et par dage efter var de atter ude og gik selv ind og sådan har det være siden.

Offline Hans-Kurt

• Global Moderator
« Svar #4 Dato: 15 Juni , 2015, 00:09 »
@Tante Brun - sikken en god svigermor du har, vil jeg da tro  ::), for det kræver megen tålmodighed, at sætte høns på pind, især ved større mængder.
Det har næppe været kyllinger  <L hun satte på pind, nærmere hønniker - vil jeg tro *f

Offline Hans-Kurt

• Global Moderator
« Svar #5 Dato: 18 Juni , 2015, 23:33 »
I dag kl 22:00 - Alle var gået ind af sig selv - ENDELIG har de lært det. I går, da det regnede, måtte 6 våde kyllinger fanges og sættes ind. De var nu egentlig tørre nok. For de havde søgt tilflugt under indgangsbroen  ;). Og så rettede de deres små kroppe,  så vandet kunne løbe af fjerne. Hoved højt og halen hængende nedad.

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
« Svar #6 Dato: 19 Juni , 2015, 06:58 »
Dejligt med fremskridt :)
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.