Dværgmaran galer i modsætning til andre dværghaner ikke særlig skingert. Af natur er de meget rolige og tillidsfulde. Jeg har aldrig oplevet en aggressiv gråstribet dværgmaran, mens jeg af og til har haft en sort-kobber hane som lynhurtigt kom til at hedde "tartelet".
Hvedefarvet i dværg bliver absolut en udfordring, der har været avlere i Danmark, som har haft gang i projektet, men det er vist gået lidt i sig selv igen, da det er et større arbejde. I Frankrig arbejdes der også med en fordværgning i hvedefarvet, men det sidste, jeg har hørt er, at der stadigvæk er nogle generationer til målet.
Hvis det er de mørke æg, du forventer, skal du ikke regne med superfarve fra dværgene; indtil videre er det de gråstribede, der lægger de mørkeste æg, men der er et fornuftigt avlsarbejde i gang for at forbedre farven hos sort-kobber.
Mht. isolering er mit hønsehus isoleret med 50 mm rockwool, det giver en rimelig isolering for morgengal. Omkring lys er det min erfaring, at haner sagtens kan finde på at gale i mørke, så det er en regel uden afsæt i virkeligheden at forlænge mørklægning