Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: velmenende dyremishandling  (Læst 2071 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline nimrod

• Passiv bruger
velmenende dyremishandling
« Dato: 10 Juni , 2015, 19:25 »
Jeg sidder lige her og er lidt forarget,
jeg var (igen) på facebook for at læse lidt hønserier, men det er et tidsfordriv jeg kraftigt overvejer at droppe eller kraftigt neddrosle.

Der er høns i haven, hobbyhøns og bestemt også forums gruppe på facebook for bare at nævne de store, men der er bare lige nu så frygteligt mange opslag med halvdøde høns og kyllinger folk forsøger at holde liv i.
I den ene tråd var en kylling med indvoldende hængende ud, stadigvæk spørges der om den kan reddes ...
I samme sekund et fornuftigt menneske så siger øksen, stop dens lidelser så starter hetzen - alt kan forsøges reddet uanset lidelserne de stakkels dyr må gennemgå.

De hardcore "min høne er mit kæledyr"-folk tager heldigvis til dyrlæge der vel udskriver noget smertestillende, men en stor del leger bare hønse-doktor der hjemme og man kan da ikke økse sit kæledyr ...

Jeg syntes faktisk det er dyremishandling, ja, nu sagde jeg det. Alle de super dyrevenlige mennesker der absolut ikke kan nænne at økse deres høne selvom den er mere død end levende mishandler jo deres dyr i den bedste mening.

Kan det overhovedet forsvares, altså at lade dyret lide når man nu gør det for at helbrede?
Hvis landmanden fanges i det er svaret helt tydeligt nej, der er bål, brand og bøder - men når det nu er fru jensen der forsøger at holde liv i sin kælehøne hvorfor er det så bedre? og er det virkeligt det?

det er jo ikke fordi vi skal ræse ud og hugge hovedet af den høne der nøs i formiddags, men hvor er tanken på dyrene i al denne dyrevenlighed ?
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline Helle K.

• Administrator
Sv: velmenende dyremishandling
« Svar #1 Dato: 10 Juni , 2015, 19:40 »
Jeg er så enig med dig Charlotte

Det er uhyggeligt og skræmmende at læse, hvor mange høns, der må lide, mens ejerne sysler med hjemmestrikkede hokus pokus behandlinger. Desuden er det for tiden en trend i hønsegrupperne om, at havregrød kan kurere alle hønsesygdomme og bakterielle infektioner.
« Senest Redigeret: 10 Juni , 2015, 20:44 Fra Helle K. »
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Tante Brun

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 10 Juni , 2015, 19:48 »
Uha, det er vist godt for mit blodtryk og min sjælefred at jeg har droppet facebook.
Med venlig hilsen Charlotte

1,0 husbond
2,1 børn
1,0 berner sennen blanding
1,3 maran
0,2 kochin
0,1 orpington
0,05 RIR

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #3 Dato: 10 Juni , 2015, 20:19 »
Du er bestemt ikke alene. Og vi er vist mere end en der har fået et gevaldigt slag over næsen i den forbindelse. Jeg er blevet bedre til at scrolle hen over de indlæg, for folk vil hverken høre eller forstå.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline monasalvesen

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 10 Juni , 2015, 20:36 »
Havregrød? Det har jeg altid fået at vide at man aldrig må give fjerkræ, for det sætter sig fast i næbet, det er måske en skrøne?
Men uanset så helbreder det jo ikke noget...

Offline nimrod

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 10 Juni , 2015, 20:48 »
Jeg syntes bare det er forfærdeligt at dem der taler for at befri dyret fra dets lidelser hænges ud som dyrehadere, flere steder gik folk imod dyrlægen, der havde sagt afliv ...
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #6 Dato: 10 Juni , 2015, 21:05 »
Jeg vil nu hverken dømme folk, som bruger øksen som behandling eller bruger dyrlægen, hovedsagen er nemlig at der tages aktion på sygdomme her og nu, og man ikke bare lader stå til.

Personligt bruger jeg hellere øksen, hvis det er enkelt dyr, som bliver syge, da jeg er den overbevisning at man skal luge skravlet væk, for at opretholde en sund bestand. Men det er jo bare min mening, men jeg er jo også bare en af de onde, som slagter og spiser mine dyr.  ;)
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Hans-Kurt

• Global Moderator
« Svar #7 Dato: 10 Juni , 2015, 22:23 »
Kan kun tilslutte mig Jeres holdning til dyrevelfærd, for det er jo det der drejer sig om. En meget sød og venlig dame jeg kender har 19 katte og 4 hunde. Kattene er under lås og slå 24/7, kender ikke til mussefangst, hvis en mus forvilder sig ind bag tremmerne til dem, ser de undrende på den. Alle udgange i huset er spærret for udgang, Terrassen er omgivet af jerngitter osv osv. Det er vel ment alt sammen, men jeg syntes det er dyreplageri, at de kun må gå i huset og på en fængselslignende udegård. Katte er ikke de mest sociale dyr, så 19 sammen, nej.
Når jeg siger - "Hvor er den kalv sød, og så smager den jo godt"  ser visse personer på mig med megen underen.  :o

Er ikke på face book  *e

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #8 Dato: 11 Juni , 2015, 13:08 »
Det har undret mig med den enormt store forskel der er her på fjerkrae.dk og så på facebook. Begge steder er det høns, ænder og fjerkræ men det skulle man sørme ikke tro. Det går meget hurtigt på Facebook, men til gengæld er seriøsitet og eftertænksomhed ikke noget der bruges. Det der med at søge om der kunne være svaret på et spørgsmål og dette svar eventuelt kunne bruges er der heller ikke mange der bruger...

Facebook er rigtig god hvis der skal piskes en stemning op, både negativt og positivt, men det betyder også at det sørme er svært at komme igennem med andre holdninger om at lidende kyllinger egentlig bør aflives som her.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Tante Brun

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 11 Juni , 2015, 13:48 »
Det minder mig om engang det bankede på døren kl. 23.30. Udenfor stod en mand fra noget dyreambulance og spurgte om det var os der havde ringet om en kvæstet solsort?  *g
Vi må have set meget mærkelige ud i ansigterne, for han sagde at han godt kunne se at vi ikke lignede nogen der ville ringe om det. Det var vist en ung pige der havde ringet tidligere på dagen, og nævnt vores adresse.
Så den stakkels solsort må enten have klaret skærene eller været overgået til fuglehimmelen uden at være opdaget.
Proportionsforvrængning er et ord der trænger sig på.
Med venlig hilsen Charlotte

1,0 husbond
2,1 børn
1,0 berner sennen blanding
1,3 maran
0,2 kochin
0,1 orpington
0,05 RIR

Offline Lone

• Bruger
« Svar #10 Dato: 11 Juni , 2015, 13:52 »
Jeg sværger stadig til min 'dyrlæge', Dr. Oechse - og hans assistent Haageblock  ;D De svarer hele døgnet, er særdeles rimelige i pris og ordner problemerne på 2 minutter - vel og mærke, når jeg har taget beslutningen om at konsultere dem..
Det, der ikke er mindst een på Dansk Fjerkræforum, der ved - er ikke værd at vide :)

Offline nimrod

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 11 Juni , 2015, 14:16 »
En kvæstet solsort ... *g

Dr. Oechse - og hans assistent Haageblock, den er sgu sjov, den må jeg altså se om ikke jeg kan huske  8)

Det må altså være vores fornemste opgave at udfri hvad der ikke kan reddes, den stakkels solsort lå såmænd nok og kiggede langt efter nogen med hjerte, initiativ og en skovl  :-X
Med venlig hilsen

Charlotte

1.1 heste
3.0 Missetat

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #12 Dato: 11 Juni , 2015, 20:21 »
Jeg er meget enig med dig, det piner mig, når folk doktorerer på deres høns med, for nu at nævne nogle eksempler:
Rodalon i drikkevandet
Saltsyre i drikkevandet
og lignede remedier.
Havregrød er et hit her, men jeg tror næppe det kan kurere andet en lækkersult.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Jens S

• Passiv bruger
    • Jens Stolt photography
« Svar #13 Dato: 12 Juni , 2015, 08:08 »
Man kan ikke argumentere med ejere af kæledyr, det hele er en stor projektion, og sammenblanding af subjekt og objekt. "Vuffi elsker mamma!", eller Berta, som høns ofte hedder.

Men man kan nemt provokere dem, og det kan faktisk være meget sjovt.
Jeg var engang på et Amerikansk akvarieforum, hvor folk også behandlede deres fisk for diverse sygdomme. Fiskene havde navne, og en yndet sport var at redde et vantrevent eksemplar fra dyrehandlerens grusomhed, for at vise hvor god man var.
Jeg fik meget pis i kog ved at sige: "Boil it and feed it to the cat". -Og sådan kan man have megen sjov i de lange vinteraftener.  8)

Offline Veteranen

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 12 Juni , 2015, 12:40 »
Jeg tør godt indrømme at vores høns også er navngivne kæledyr. Høns er dejlige dyr også fra denne vinkel. Men jeg bruger principielt hverken dyrlæge eller medicin. Jeg er kynisk nok til at foretrække den hurtige økse fremfor en langvarig behandling.
Når man anskaffer høns bør der også være en økse i startpakken.
Da jeg desuden gerne vil have gode høns som nogenlunde matcher standarden, og helt naturligt foregår dette medfølgende fravalg oftest med øksen /d
Helt enig med Nimrod, alias Charlotte, med irritationen over det pladderhumanistiske Disney-vås /o
Hilsner
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.