Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Valg af hane...?  (Læst 3551 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline mullemerete

• Passiv bruger
Valg af hane...?
« Dato: 08 Juni , 2015, 10:30 »
Nu har vi jo fået os en blandet flok kyllinger, og der er uden tvivl haner i mellem, det er jo det lod man har når man vælger dag gamle kylliger :-[ Men hvilken race skal jeg beholde hanen i?  ???
Vi har Maran, Orpington og silke høns ;D
1.1 Orpington
0.2 Maran

0.1 Kat
1.0 vinterhvid dværg hamster
0.0.2 vilde drenge
1.0 fantastisk mand

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Valg af hane...?
« Svar #1 Dato: 08 Juni , 2015, 11:01 »
De tungere haner vil kunne skade de små silkehøner, så det er nok en silkehane du bør beholde.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
« Svar #2 Dato: 08 Juni , 2015, 12:12 »
Enig med Henriette. Jeg har også en silkehane i min blandede flok.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Glatnak

• Gæst
« Svar #3 Dato: 08 Juni , 2015, 13:06 »
Jeg kunne forestille mig silkehanen vil få store problemer med at bestemme over orpington og maraner. Eller for den sags skyld klare sig blandt andre større haner

Og hvis man gerne vil have kyllinger fremover, tror jeg heller ikke jeg ville satse på silken
Jeg håber du har en hane i forvejen, hvis ikke du kun ønsker kyllinger fra silker

Jeg ville overveje om ikke maran eller orpington skulle blive, og måske holde silkerne adskilt - de tåler vel heller ikke vådt vejr så godt som de andre ?

Det her er faktisk et godt eksempel hvorfor jeg anbefaler ligeværdige racer, hvis man absolut skal blande

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
« Svar #4 Dato: 08 Juni , 2015, 20:05 »
Min silkehane har absolut ingen problemer med at styre bl.a. brahma og sussex høner, og hele pointen er jo at der skal ikke være større haner, hvis man vælger at beholde silkehøner. De får knækket ryggen, hvis en stor hane prøver at træde dem.

Men man må jo gøre op med sig selv, hvad formålet med hønseholdet er. Hvis der fx skal laves slagtekyllinger, så må alle silkerne jo skilles fra og man kan beholde en stor race.  Hvis man bare vil ha en flok hyggehøns, så går det fint med en silkehane til at lede flokken af blandede høner. Så kan man jo vælge at købe rugeæg andet steds fra.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline mullemerete

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 08 Juni , 2015, 20:24 »
Mange tak for jeres svar ;D
Vi har bare høns for hyggens skyld, fordi jeg synes de er skønne og se på pg de kommer til at rende i hele haven. Så det er ikke for at lave kyllinger, men havde tænkt at vi evt kunne købe nogle rugeæg hvis det blev aktuelt på et tidspunkt.
Det blir en Silkehane vi beholder, oghåber så der er en masse høns i kyllinge flokken ;) så håber jeg han kan styre de mange damer :police:
1.1 Orpington
0.2 Maran

0.1 Kat
1.0 vinterhvid dværg hamster
0.0.2 vilde drenge
1.0 fantastisk mand