Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Afstemning

Hjælp til nyetablering....

Hvor
1 (100%)
Hvem
0 (0%)

Totale antal stemmeafgivende: 1

Forfatter Emne: Hjælp/råd til nyetablering af høns i haven  (Læst 1724 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline LineH

• Passiv bruger
Hjælp/råd til nyetablering af høns i haven
« Dato: 07 Juni , 2015, 09:16 »
Hej og godmorgen... 🌞
Vi er en familie på to voksne og tre børn, som vil have høns på hygge, lidt æg og lidt spise -plan. Vi har lavet hønsegård på 2*3m og hus på 1,5*1,5m ca. Fin højde på det hele. Der bliver en indhegnet gangbro, fra hus til gård, da de skal gå over noget "indbygget" kompost beholder, som ikke sådan lige kan flyttes.
HVOR: hvor på Fyn kan man købe høns og kyllinger?
HVEM: jeg har læst mig til at Orpington skulle være en god, rolig, børnevenlig, æglæggende og spiselig høne??? Jeg havde tænkt mig 4 æglæggere og nogle kyllinger til slagtning.
HVOR MEGET: hvad koster høns egentligt? Jeg har ikke kunnet finde hverken steder på Fyn at købe, eller priser nogen steder...
Hilsen Line

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Hjælp/råd til nyetablering af høns i haven
« Svar #1 Dato: 07 Juni , 2015, 09:26 »
Hej Line, og velkommen til forum /o

Prøv at opret en købstråd her på Forum, det kan være du er heldig at der er nogen der har orpington eller andre lignende racer til salg. Undgå for så vidt muligt hønserier. Hobbyhønseavlere har bedre dyr og så støtter du også hobbyen ved at lægge dine penge der, frem for hos industrien :). I øvrigt er det sjældent, at det rugerierne kalder for racehøns, har noget som helst med racen at gøre når det kommer til stykket, og mange bliver frygtelig skuffede når de har handlet, og efterfølgende opdager at deres høns slet ikke er "ægte". Du kan også kontakte specialklubben for orpington, der er næsten altid hjælp at hente til en kontakt i nærheden af dig selv: http://www.orpington.dk/

Du kan også mikse et par racer, fx to orpington og to høns der lægger lidt flere æg om vinteren, fx en mellemsvær race som new hampshire, australorps, sussex m.fl.

Høns koster fra ca. 100 kroner og opefter, mange steder op til 2-300 kroner pr. stk. Jeg tager selv 150 kroner for en høne, når jeg en sjældent gang har nogen til salg. Daggamle kyllinger koster fra ca. 20 kroner og opefter.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #2 Dato: 07 Juni , 2015, 09:32 »
Nyklækkede kyllinger koster fra ca. 30 kr. og opefter. Voksne høner nær æglægning koster fra omkring 100 kr og op. Normalt ca. 150 for en ung høne nær æglægning, men det kan variere alt efter udbud og efterspørgsel på de enkelte racer.
Vil hønerne have mulighed for at komme ud i haven? For ellers vil jeg mene der er alt for lidt plads til dem på den plads du angiver. 6m2 gård ender som sort jord/mudder i løbet af ingen tid. Alle racer høns giver æg og kan spises. Nogle er bare mere egnede til det ene eller det andet. Orpington er en fin kombinationsrace, men de vil rigtigt gerne ruge, så hvis du ikke vil have hane eller købe befrugtede rugeæg til madammerne er det ikke nødvendigvis den smarteste race at vælge. Der findes mange gode kombinationsracer der ikke skrukker så meget.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Dorthe S.

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 07 Juni , 2015, 09:51 »
Vil bare lige tilslutte mig Henriette i forhold til pladsen på hønsegård. Vi startede med lignende plads til 3 kyllinger fra sidste sommer, og da efteråret kom, måtte vi åbne hele haven til dem, for hønsegården var et stort mudderhul.
Med venlig Dorthe

0,7 silkehøns stor
1 kleinermünsterlænder

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
« Svar #4 Dato: 07 Juni , 2015, 10:59 »
Hvis du vil ha en stor race, som fx orpington, så skal du regne 1m2 hønsehus pr dyr. Tænk på at de dage det regner og sner mm, der går de ikke ud med mindre det er overdækket. Så i dit hønsehus + gård, der kan du kun ha to store høns.

Hvis du gerne vil ha til både æg og slagt, skal du op i betydelig mere plads, både inde og ude. En flok på måske 10 slagtekyllinger skal vel som min ha et hus på ca 6-8 m2 og en gård på 20 m2 efter min mening. Og det vil stadig blive gnavet hurtigt ned.

Som du beskriver dit hus nu, så vil det egne sig bedst til en dværgrace, og da meget gerne med en større  gård eller frit udløb i haven i dagtimerne.

Som der bliver nævnt så skrukker orpington meget. Dvs at de i løbet af foråret og sommeren kun lægger æg i en lille periode, og så vil de ruge og ha kyllinger,  og det kræver også en del plads. Det er super hyggeligt at ha en høne med kyllinger og en stor oplevelse  for både børn og voksne, men man skal bare overveje om man vil ha så mange  kyllinger,  som det kan blive til med fx 4 skrukhøner + overvejelsen om at  der ikke kommer æg så længe.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline LineH

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 07 Juni , 2015, 12:23 »
Tak for hurtige svar..
Ok, Orpington er hermed ude af billedet, vi er nok mere til æggene end slagtekyllingerne. Ingen rugerer til os, og vi skal ikke have hane.
Gården er delvist overdækket og i en af hjørnerne har vi lavet "sandkasse" med tag over.
Nogen forslag til race ud over sussex? Måske new Hampshire?

Offline LineH

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 07 Juni , 2015, 12:42 »
Hvad med italienere? De skulle ikke være så store og være gode til æg. Jeg må så bare lige affinde mig med at de nok er lidt mere hidsige, og at det ikke er børnene men mig som fodre.. ??

Offline Nielsen86

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 07 Juni , 2015, 12:58 »
Austrolorps er også en super race både til æg og slagt...
Mvh kenneth.
1,5,5 tværstribet plymuoth rock (stor)
1,6,13 sort austrolorps (stor)
0,1 dejlig kone
1,0 knægt
1,0 dansk svensk gård hund
0,1 brun labrador

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #8 Dato: 07 Juni , 2015, 14:02 »
Hvad med italienere? De skulle ikke være så store og være gode til æg. Jeg må så bare lige affinde mig med at de nok er lidt mere hidsige, og at det ikke er børnene men mig som fodre.. ??
Italienere er  af den"lette type" dvs. de flyver nemt, og de har også et lidt mere iltert temperement. Jeg ville nok vælge en mellemsvær type. Har du lånt Jørgen Liljesøes bog "Høns i haven" på biblioteket? Der er de forskellige racer inddelt i lette typer, mellemsvære, svære og dværgracer. Der står hvor mange æg hver race lægger om året, om de skrukker eller ej, og meget mere. Supergodt opslagsværk. Som andre har nævnt er jeres hus ikke så stort (endnu, bare vent til hønsene kommer, så får du hønsefeber og bygger til ::) ), så en god håndfuld høns er nok hvad der er plads til. Det er også en god idé at give dem adgang til selve haven, ellers kommer de hurtigt til at kede sig på den forholdsvis lille plads i hønsegården. Her er de lidt tungere racer også at foretrække, da du kan lave små indhegninger i haven ved hjælp af en rulle havehegn og 10 tentorpæle. Sådan et hegn på ca. 90 cm flyver de fleste tunge racer aldrig over, mens italienere og andre lettere racer flyver over, hvis de synes at græsset er grønnere på den anden side. Med de små indhegninger styrer du hvor hønsene skal have adgang til i haven, og hønsene bliver lykkelige for græs under fødderne :).
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline walter

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 07 Juni , 2015, 14:37 »
Hej
Har du tænkt på Barnevelder lige den race du efterlyser
blå og  sort doppel randet barnevelder i stor, dansk landrace   sølvhalset i stor, laksefarvet faverolles i stor, hvide faverolles i stor og laksefarvet blå i stor, Maran i S/K og B/K i stor
 lutte brun i dværg,  Thyringer Skæg i dværg,farverne chamois/hvid plettet,og sort/guldplettet, guldhalset, sort og hvid.Brakel i sølv,guld og chamoi 0,1 Newfoundlænder. 0,1 grå tigerstribet kat

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Hjælp/råd til nyetablering af høns i haven
« Svar #10 Dato: 07 Juni , 2015, 16:53 »
Med det plads der er, så er dværg wyandotter oplagte, og de er til at finde på Fyn. Dværg wyandot er endvidere en god begynder høne, som lægger godt med æg med en stor blomme kontra hvide.
« Senest Redigeret: 07 Juni , 2015, 16:58 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
« Svar #11 Dato: 07 Juni , 2015, 16:58 »
Skrukker dværg Wyandotter ikke meget?  Hvad med dværg New Hampshire? Hvis de er som de voksne,  så skrukker de ikke.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.