Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Udrugning i børnehave  (Læst 8471 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Gunni

• Passiv bruger
Udrugning i børnehave
« Dato: 05 Juni , 2015, 18:10 »
Hej alle sammen.

Jeg søger lidt råd og meninger om et projekt jeg har gået og tænkt over.

Det drejer sig om at jeg kan låne en lille automatisk rugemaskine, jeg syntes så det kunne være enormt hyggeligt og lærerigt for børnene i min søns børnehave at have en sådanne stående. Herefter ville jeg lave en lille kyllingemoder (kasse) som de kunne være i en uges tid, herefter skulle de så ud til nogle med høns der ville overtage dem.

Der er jo ikke nogen til at holde øje med dem i weekenden og aften, men man kunne jo time det sådanne at æggende ville klække på en tirsdag, så det ikke sker lige en weekend, så skulle det vel være ok.
og hvad med kyllingerne kan de klare alt den larm og børn der kigger ned til dem, samt at blive taget op og vist frem i en uge. De kommer selvfølgelig til at stå et forsvarligt sted og ikke der hvor der er mest traffik, og det er altid en voksen der tager dem op og viser dem frem. Når kyllingerne er ude og hvis de skal være der over en weekend, bliver der selvfølgelig sørget for der kommer en hver dag til dem.

Hvad syntes i er et udrugningsprojekt noget for en børnehave?

Offline Bente E.

• Bruger
Sv: Udrugning i børnehave
« Svar #1 Dato: 05 Juni , 2015, 22:57 »
Det er det absolut - og du har jo allerede tænkt et par løsninger på nogle problemstillinger.

21 dage er meget lang tid for så små børn, så man skal ikke blive skuffet hvis de mister interessen undervejs - den skal nok vende tilbage, når æggene bliver 'levende'. Nu ved jeg ikke hvor du bor henne, men jeg kan godt bruge et par nye høns af stor race i min hønsegård - i Esbjerg.
Nogle maraner, nogle araucana.

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
« Svar #2 Dato: 06 Juni , 2015, 07:23 »
God ide.  Altid positivt at børn lærer noget om dyr og livet.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline nimrod

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 06 Juni , 2015, 08:30 »
rigtig god ide, de voksne skal bare huske at være forberedt på at der kan jo være frafald og få det forklaret ordentligt for de små :)

Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline Veteranen

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 06 Juni , 2015, 10:15 »
Både på det rent pædagogiske, læring og underholdning af børnene, så syntes jeg at det er en rigtigt god ide. /o
For ikke at komme i problemer, så bør du nok undersøge nærmere på de regler der ligger for dyrehold i institutioner. Ansvar og dagligt tilsyn, også i weekender.
Hilsen
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #5 Dato: 06 Juni , 2015, 11:10 »
Kan kun tilslutte mig ideen, altid godt og lærerigt for børn at vide hvordan ting hænger sammen.
Angående weekender, så var det måske en ide, hvis der lige kunne fikses lidt tilsyn, i det tilfælde at der sker noget uventet med maskinen.

Kyllingernes fremtid skulle helst også sikres, så der vides hvad der skal ske med dem bagefter.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
« Svar #6 Dato: 06 Juni , 2015, 11:15 »
Her på siden ude til venstre ligger der en pfd fil om dyrehold i institutioner, der kan du undersøge reglerne.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Jens S

• Passiv bruger
    • Jens Stolt photography
« Svar #7 Dato: 06 Juni , 2015, 17:03 »
Jeg har lidt vinkler fra den anden side af hegnet. Fra institutionens side.

Først. Der skal altså være dagligt tilsyn, både med maskine og kyllinger.
Dernæst. Kan børnehaven selv fodre kyllingeren op og spise dem? Gå hele vejen. Det ville være enormt lærerigt.
Jeg synes hele projektet kræver, at der er kvalificeret mandskab og økonomi fra børnehavens side.
Jeg har regnet på den slags tiltag i skoleverdenen, og det kunne stort set ikke lade sig gøre, medmindre en forældre tog ansvar.
Kvalifikationerne i børnehaven kan det nok knibe med, og så går det galt og børnene får en dårlig oplevelse. Du kan nemt løbe ind i noget dyremishandling, og det skal børnene ikke lære.
Du kan også nemt løbe ind i noget hærværk om aftenen, så kyllingerene skal sikres særdeles meget. Det koster.

Så den hænger på dig, synes jeg. Kan du tage ansvar? ellers spørg lederen i børnehaven, inden du tropper op med rugemaskinen.
Du kan jo skabe en light version, hvor du kommer forbi med en kasse daggamle kyllinger, som børnene så kan se på et par timer.

Offline Veteranen

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 06 Juni , 2015, 17:21 »
Grundlæggende syntes jeg virkelig at ideen er knaldgod. Derfor er jeg nærmest ked af at virke som lyseslukker. Men jeg tror ikke det accepteres at spise ukontrollerede fødevarer i en institution. Reglerne på området er næsten hysteri /d
Hilsner

Offline Jens S

• Passiv bruger
    • Jens Stolt photography
« Svar #9 Dato: 06 Juni , 2015, 17:23 »
Den sidste har jeg omgået mange gange med stort held.
Det kaldes medbragt mad og forældre arrangement.

Offline nimrod

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 06 Juni , 2015, 17:26 »
Man må gerne holde høns og spise æggene i en børnehave.
Man må ikke spise selvsamme høns i børnehaven.

Linket ligger faktisk lige ovre i venstre side her på forum ;)
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat

Offline nimrod

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 06 Juni , 2015, 17:28 »
Hov det er linket til en eller anden artikel, i øvrigt med urigtige oplysninger omkring æggespisning i børnehaven.

Det må man altså GERNE og det er specifikt nævnt i bekendtgørelsen ang. fødevarer og hygiejne i institutioner - jeg har ikke lige tid til at finde den lige nu ...
Med venlig hilsen

Charlotte

1.1 heste
3.0 Missetat

Offline Veteranen

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 06 Juni , 2015, 17:42 »
Som jeg læste trådens udvikling, så handlede det om at fede kyllinger op til slagtning og efterfølgende fortæring.
Disse ting omgås med stor fornuft mange steder, men fødevarekontrollen og spørgsmålet fra en muslimsk familie om de et halalslagtede på rette måde, kan begge starte noget obstruerende idioti.
Håber for projektet at der er en brugbar vej frem :)

Offline Gunni

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 07 Juni , 2015, 16:11 »
Tak for de mange svar, det lyder til at der er stor enighed om at det er en god ide.
Det med at beholde dem tror jeg ikke institutionen er gearet til, så de bliver afsat til anden side efter et par dage til en uge, muligvis til mig selv og ellers til en anden kvalificeret person.

Jeg vil gå videre med ideen, og når alt er på plads skriver jeg et indlæg om at købe nogle rugeæg :-)

Offline monasalvesen

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 07 Juni , 2015, 17:23 »
Jeg arbejder i en børnehave hvor vi rugede kyllinger ud, de kom lige efter påske og er nu blevet store og er sat ud i børnehavens hønsegård. Hvis i vil have dem inde i starten skal i bare være opmærksomme på at de støver helt vildt! Men det har været rigtig fedt og lærerigt at følge dem fra æg til kylling. Man kan finde billeder på nettet af hvad der sker inde i ægget, det er meget spændende. God fornøjelse med projektet.