Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Æglægning i redekassen  (Læst 13102 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline mutterand

• Passiv bruger
Æglægning i redekassen
« Dato: 02 Maj , 2009, 07:25 »
Vi har fået 4 søde luttehøner, rigtig dejlige høns. De har dog den uskik at de ikke lægger deres æg i redekassen, vi har sådan en kasse,hvor der er hul i bunden så æggene dratter ned osv. Hvordan pokker lokker man damerne op i kassen så de ikke smider ders æg over alt?

Offline Børge Bech Jensen

• Chicken rules
  • Bruger
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Æglægning i redekassen
« Svar #1 Dato: 02 Maj , 2009, 08:18 »
Dæk hullet til, og læg noget hø i bunden istedet.
Der er mange høns, der ikke bryder sig om den slags redekasser, og hvis det er for lyst, finder de også tit en lidt mørkere plads.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #2 Dato: 02 Maj , 2009, 08:24 »
 ;D Høns har det med selv at ville bestemme hvor de lægger deres æg, og der skal være indbydende og halvmørkt, og der er ikke mange der synes at forsvindingsrederne er rigtig spændende.
Høns vil stille sig tilfreds med en papkasse der liger på siden, hvor den øverste klap er nede, så der ligesom kun er halvt åbent, lidt spåner og gerne en tot hø, så hønen kan lave lidt redefacon i materialet, gerne stor nok til to høns, de elsker at pute sammen, også når de lægger æg.

Hvis du insisterer på at de skal bruge dine forsvindingsreder, kan du som begyndelse lægge noget hø ind, så der er bundfyld og så efterhåndende lave hullet igennem høet, så hønen bliver naret til at bruge den, og ægene til sidst ligger hvor de skal, men er er ingen garantier, jeg har haft rigtig mange høns, og meget få har ville forsvindingsrederne, så dem har jeg opgiver for længe siden, og de fleste er kun velegnede til små høns, de store orpington og andre, kan dårligt vende rundt derinde.

Lad os høre om det lykkedes for dig.  ;D
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline lisbethpilkjær

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 02 Maj , 2009, 10:21 »
Startede også med de forsvindingsreder, men fandt hurtigt ud af, at jeg blev nødt til at dække hullet til for damerne lagde æggene alle andre vegne  ::).
En lille plade i bunden af træ og så halm ovenpå, og vupti så lå æggene i redekasserne  ;)

Offline Helle

• Passiv bruger
  • 1,10 lys columbiafarvede dværg sussex
« Svar #4 Dato: 02 Maj , 2009, 10:53 »
Jeg har lavet mine redekasser anderledes. Mit hønsehus er opdelt i 2 en del til hønsene og en del til "mig", dvs til opbevaring af foder m.v.. Inde fra selvehønsedelen er der huller i væggen. På min side af væggen hænger der så en kasse fast på væggen. Der er låg på og godt med halm inde i hulen. Det har samme effekt som forsvindingsrederne. Du risikerer ikke hønsemøj på skoene for at hente æg. Men det er lunt,- mørk (malet med en rest mørkeblå maling inden i) og i de 8 år jeg har haft høns før jeg fik silkehøns virket perfekt. Alle æg i redekassen.... MEN "hullerne" sidder for højt til silkehønerne for ikke alle af dem kan ikke komme de 30 cm op for at komme ind af hullet.

Altså 2 huller på størrelse med kattelemshuller ca. 35-40 cm mellem hvert hul, på bagsiden en hylde med sidder, ender og låg på. Selve kassen giver plads til at der fint kan ligge 3-4 store høns sammen og lægge æg. Jeg har så udviklet på min "model" sådan at låget sidder i en højde hvor det giver mig et lille arbejdsbord, som jeg kan stille ting fra på når jeg fylder madskåle m.v.. Sidderne på hylden er hængslet sådan at de helt kan tages af så jeg bare kan feje halmen direkte ned i en spand og der er krog som jeg kan sætte låget fast med så det kan stå åbent når børnene skal række armen ned og hente æggene. 
Helle
Begejstret ejer af gode ægproducenter :-)

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #5 Dato: 02 Maj , 2009, 13:05 »
Lyder smart, har du også billeder? *s
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Vipse

• Passiv bruger
  • Min mands kone
    • Sindbjerglund.dk
« Svar #6 Dato: 03 Maj , 2009, 09:56 »
Tja....jeg anskaffede mig også en flot dyr model med 3 forsvindingsreder, men dét gider mine høns overhovedet ikke !! En af dem foretrækker såmænd et gammelt kaninbur hvor der ligger en plade ovenpå. Den er helt åben til alle sider, men det er hun ligeglad med. Det var egentlig beregnet til den lille kanin som bor sammen med putterne, men den har Elisabeth altså overtaget nu :)
Et par af de andre kan bedst lide at lægge deres æg bag en plade som står skrå op ad væggen. Det var egentlig meningen at den skulle bruges til andet formål, men allerede i løbet af et par timer første dag blev den resolut indraget til yndlingssted og så kunne jeg jo ikke nænne at flytte den !
Jeg HAR prøvet alle mulige tricks for at "overtale" putterne til at bruge mine fine forsvindingsreder, men niks, det vil de IKKE !

MVH Vipse
3 heste og en pony
Rottweileren Lillepige og staldkatten Gucci
2 blandingshøner og en hane.....indtil ræven henter dem også 😡

Offline mutterand

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 06 Maj , 2009, 09:04 »
Tak for de gode råd med forsvindingskasserne. Det med at dække hullerne til med hø og halm har haft en positiv virkning på 3 af damerne, men den sidste dropper stadig sine æg i hønsegården

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 06 Maj , 2009, 18:17 »
Så er vi i samme båd. Jeg har fire der bruger redekasser og en der klatter sine æg, hvor det lige passer damen. Det virker helt tilfældigt.

Det løser godt nok ikke problemet, men så er du da ikke alene med det ;D

Offline Helle

• Passiv bruger
  • 1,10 lys columbiafarvede dværg sussex
« Svar #9 Dato: 25 Maj , 2009, 23:19 »
@ Marianne. Så kom der billeder. Det første bilede er inde i min afdeling af hønsehuset, hvor låget er lukket og jeg kan bruge det som afsætningsbord.

Det næste bilede er taget ned i redekassen hvor låget er åbnet og hullerne ind/ud til selve hønsehuset kan ses.

I øjeblikket fungerer redekassen også som soveplads for flokken. Det giver risiko for æg med klatter på, modsat er det meget nemt at fjerne klatterne. I den rigtige højde og tæt ved møjspanden ;)
Helle
Begejstret ejer af gode ægproducenter :-)

Offline Helle Ludvigsen

• Passiv bruger
  • Chabo
« Svar #10 Dato: 26 Maj , 2009, 22:06 »
Mine høns har samme adfærd. 2 ud af 4 har fundet ud af at reder er til æg. En lægger sine æg uder i hønsegården og den sidste er ikke begyndt endnu. Men halm i redekasserne har opdraget de 2 første. :) :)
Har et par gange snuppet en af dem og stoppet den baglæns ind i reden....det har muligvis også lært dem noget.
 <P
Held og lykke
Gul sorthalet Chabo
Gul sorthalet Chabo krøllet
Blå hvedefarvede Dværg Sulmtaler
Røde dværg Purhøns (Strupphüner)(Frizzles)
Hvide Moskusænder
Nova Duck Tolling Retriver
Boer geder
katte