Tak for input. Her er hvad jeg svarede
Kyllinger slagtes typisk efter 4-6 mdr, for nogle racer endda 8 mdr.
Hvor mange der vil sælge slagtede kyllinger ved stalddøren er svært at sige og som sagt hænger det meget sammen hvordan salmonellakontrollen skrues sammen.
Jeg tror hovedparten vil fokusere på ænder og gæs, altså de lidt større fugle som folk også vil give lidt mere for til jul/mortensaften.
Et bud på hvor mange der vil sælge slagtekyllinger er 100-200, men jeg har meget lidt af have det i.
Der er rigtig mange som slagter måske 5-10 stk af gangen og som gerne ville have lov at afsætte 1-2 af disse til naboer, venner og familie. Hvis der kunne komme en grænse på eksempelvis 10 stk om året der kunne afsættes til en kendt kundekreds uden kontrol, ligesom den med at æg fra op til 30 høns kan sælges uden kontrol, så ville det være alletiders.
Håber at mine tal hjælper jer og hvis der er andet er I meget velkomne
De 100-200 er et gæt som står helt for min egen regning. Som jeg skrev så tror jeg at der bliver flere på ænder og gæs.
det er jo sådan nu at man godt kan drive deltidslandbrug(fritids) i nærmere specificeret omfang ved siden af sit arbejde og stadigt være dagpengeberettiget hvis ulykken sker,
MEN en af undtagelserne er specifikt hønseri eller animalsk produktion med slag for øje (man mister retten til dagpenge)
http://www.socialjura.dk/content-storage/regler/2005/vejl-116-af-1412-2005/
Husker "man" mon at lave regelændringer/ændre vejledninger i forbindelse med at åbne for en bagatelgrænse af salg, sådan så man ikke risikerer økonomisk ruin fordi man har solgt 100 fjerkræ i lokalområdet eller æg ved stalddøren?
Tak, noteret