Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Spørgsmål fra FVST om stalddørssalg  (Læst 1728 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
Spørgsmål fra FVST om stalddørssalg
« Dato: 01 Juni , 2015, 10:32 »
Jeg har fået nogle spørgsmål fra Fødevarestyrelsen i forbindelse med udarbejdelsen af regler for salmonella-kontrol, som jeg rigtig godt kunne tænke mig nogle input på.

1. Hvor mange vil gøre brug af disse muligheder for kyllinger vedkommende

2. Ved hvilken alder slagtes kyllinger typisk, når det ikke er almindelige slagtekyllinger.
- Mit bud er 4-6 måneder, andre bud
« Senest Redigeret: 01 Juni , 2015, 10:51 Fra Finn Jensen »
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Spørgsmål fra FVST om stalddørssalg
« Svar #1 Dato: 01 Juni , 2015, 10:52 »
Som jeg givet udtryk for før, så slagter jeg ikke ret mange høns om året og max 5 ad gangen, da mit helbred ikke kan holde til mere. Derfor vil jeg ikke ha mulighed for at gøre brug af de nye regler, hvis det indebærer nogen form for kontrol, som koster penge pr gang.

Jeg slagter aldrig før 6 mdr, og brahmaer helst først som 8-9 mdrs. Derfor er jeg også rigtig træt af deres dumme regel om at man max må ha 30 høns over 30 uger gamle (Er det ikke sådan det er?).
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #2 Dato: 01 Juni , 2015, 11:28 »
Jeg vil helt sikkert komme med det forslag at der indføres en bundgrænse på f. eks 5 kyllinger der kan afsættes til en kendt kundekreds uden salmonellakontrol.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
« Svar #3 Dato: 01 Juni , 2015, 11:38 »
Det er en god idé. For mig ville det også kun være aktuelt med et par stykker til naboer, venner og familie.

Offline nimrod

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 01 Juni , 2015, 16:29 »
Jeg har tidligere været i kontakt med diverse myndigheder for at finde ud af hvad der skulle til for at sælge henholdsvis æg og slagtekyllinger, juleænder og julegæs og opgave hele projektet da omfangen gik op for mig ...

De nuværenede regler med afsætning af æg passer rigeligt fint til mit behov.
mht slagt ville jeg gerne kunne afsætte overskuddet nogle år hvor kuldene har været for store til egen konsum til familien og gode venner, det vil dreje sig om under 10 ænder, under 10 gæs og under 10 kyllinger - typisk er det bare nogle få af hver jeg har "for meget".

Men følger med stor interesse hvordan mulighederne bliver for stalddørssalg og salg til lokale erhvervsdrivende :-)
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline anneke

• Bruger
« Svar #5 Dato: 01 Juni , 2015, 23:49 »
Hos mig bliver de også mellem 6 og 8 måneder inden slagt. Hvis det var muligt uden ekstra kontrol ville jeg sælge max 20 st. om året.
mvh. Anneke
Barnevelder, moskusænder, svanegæs.

Offline Ari

• Bruger
« Svar #6 Dato: 02 Juni , 2015, 06:44 »
Vi slagter ikke kyllinger, men ænder og gæs, men  dér kommer reglerne vel også at gælde?

Vi ville måske slagte op til 20 gæs og 50 ællinger om året.
Danske gæs og moskusænder i blåbroget og sortbroget.

Offline Hans-Kurt

• Global Moderator
« Svar #7 Dato: 02 Juni , 2015, 09:07 »
Der hvor jeg køber æg i dag, har de 500 høns. De betaler vist kr 1.000,00/måned for salmonella kontrol - om de så skal kontrolleres yderligere når de slagtes og sælges slagtet ved jeg ikke.
Dette kun til orientering, da det jo er kyllinger spørgsmålet går ud på og ikke æg.

Hvordan forventes kontrollen at skulle ske ?, kontrollen skal vel ske løbende - er det via gødningsprøver ?

Prisen for en laboratorier undersøgelse er vel ens, om man har 5 kyllinger eller 5000 ?, blot større mængde ved det sidste antal. I hvert fald må prisen langt overstige, hvad der er bare lidt fornuft i - når/hvis der skal være økonomi i det ved salg af meget få dyr.

Eller er der afsat midler ifm lovændringen, som udløses ifm kontrol ?.

Offline nimrod

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 02 Juni , 2015, 11:04 »
En strøtanke ...

det er jo sådan nu at man godt kan drive deltidslandbrug(fritids) i nærmere specificeret omfang ved siden af sit arbejde og stadigt være dagpengeberettiget hvis ulykken sker,
MEN en af undtagelserne er specifikt hønseri eller animalsk produktion med slag for øje (man mister retten til dagpenge)
http://www.socialjura.dk/content-storage/regler/2005/vejl-116-af-1412-2005/

Husker "man" mon at lave regelændringer/ændre vejledninger i forbindelse med at åbne for en bagatelgrænse af salg, sådan så man ikke risikerer økonomisk ruin fordi man har solgt 100 fjerkræ i lokalområdet eller æg ved stalddøren?

I øvrigt slagtealder:
kyllinger 4-6 md, suppehøns 1 år, ænder 6 md, gæs 6-8 md
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat

Offline Hans-Kurt

• Global Moderator
« Svar #9 Dato: 02 Juni , 2015, 11:18 »
Man skal altid opgive det beløb man sælger varer til andre for. Op til 50.000 er KUN moms fri, ikke skatte fri  ::). Set på årsbasis.

Nimrod har fat i noget der er vigtigt at få afklaret.

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
« Svar #10 Dato: 02 Juni , 2015, 11:35 »
Såvidt jeg ved er det kun evt overskud, man skal melde til skat, og der er vist ikke nogen der kommer til at lave overskud, hvis vi taler om salg under en bagatelgrænse. Man skal jo trække alle sine udgifter fra til foder, skaller, inventar o.s.v.

Tinggaard

• Gæst
« Svar #11 Dato: 02 Juni , 2015, 11:42 »
Hvis det var muligt ville vi gerne sælge ud af slagtede overskudshaner. Og vil også gerne betale for salmonella kontrol hvis omkostningerne hænger sammen med det vi kan få for hanerne

Vi slagter når de er min 5 mdr. Og nogle racer senere.

@Raziel - mener det er 30 høns over 16 uger og desværre ikke 30 uger. Har også læst et sted at det defineres som 30 høns som defineres som haner og æglæggende høner - vi tæller udfra den sidste herhjemme
« Senest Redigeret: 02 Juni , 2015, 12:10 Fra Tinggaard »

Offline nimrod

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 02 Juni , 2015, 12:32 »
Jeg snakker ikke om skat og moms, men det faktum at produktion af slagtedyr betyder man mister retten til dagpenge uanset at det evt. Giver underskud :(
Med venlig hilsen

Charlotte

1.1 heste
3.0 Missetat

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #13 Dato: 03 Juni , 2015, 17:56 »
Tak for input. Her er hvad jeg svarede

Kyllinger slagtes typisk efter 4-6 mdr, for nogle racer endda 8 mdr.

Hvor mange der vil sælge slagtede kyllinger ved stalddøren er svært at sige og som sagt hænger det meget sammen hvordan salmonellakontrollen skrues sammen.
Jeg tror hovedparten vil fokusere på ænder og gæs, altså de lidt større fugle som folk også vil give lidt mere for til jul/mortensaften.

Et bud på hvor mange der vil sælge slagtekyllinger er 100-200, men jeg har meget lidt af have det i.

Der er rigtig mange som slagter måske 5-10 stk af gangen og som gerne ville have lov at afsætte 1-2 af disse til naboer, venner og familie. Hvis der kunne komme en grænse på eksempelvis 10 stk om året der kunne afsættes til en kendt kundekreds uden kontrol, ligesom den med at æg fra op til 30 høns kan sælges uden kontrol, så ville det være alletiders.

Håber at mine tal hjælper jer og hvis der er andet er I meget velkomne

De 100-200 er et gæt som står helt for min egen regning. Som jeg skrev så tror jeg at der bliver flere på ænder og gæs.

det er jo sådan nu at man godt kan drive deltidslandbrug(fritids) i nærmere specificeret omfang ved siden af sit arbejde og stadigt være dagpengeberettiget hvis ulykken sker,
MEN en af undtagelserne er specifikt hønseri eller animalsk produktion med slag for øje (man mister retten til dagpenge)
http://www.socialjura.dk/content-storage/regler/2005/vejl-116-af-1412-2005/

Husker "man" mon at lave regelændringer/ændre vejledninger i forbindelse med at åbne for en bagatelgrænse af salg, sådan så man ikke risikerer økonomisk ruin fordi man har solgt 100 fjerkræ i lokalområdet eller æg ved stalddøren?
Tak, noteret
― Mahatma Gandhi