Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Uddøende eller sjældnere hønseracer?  (Læst 3884 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline KEW

• Bruger
Sv: Uddøende eller sjældnere hønseracer?
« Svar #15 Dato: 03 Juni , 2015, 12:15 »
man bevarer vel heller ikke en "race" ved at "blande" en anden ind i???
så vil jeg mene projektet døde lige der....
Hilsen Kenneth

0.2.0 Store Røde Silkehøns
1.4.0 Dværg Laksefarvet Faverolles
Formål med høns: hygge,æg,kød.

Offline RandiL

• Passiv bruger
« Svar #16 Dato: 03 Juni , 2015, 18:44 »
Luttehøns :-)
De kortbenede landhøns. De er generelt svære at få fat i, hårdføre, gode æglæggere,  ok til slagt og ja en gammel dansk race

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #17 Dato: 03 Juni , 2015, 19:12 »
Jeg tror, at hvis jeg skulle noget med racer, ville jeg gå efter at lave noget solidt og brugbart. Noget der holdt en bred variation af gener og var livskraftigt og produktivt og som kunne leve sammen med mennesker på en økologisk måde til gensidig glæde.
Ikke nogen fancy farver, ikke nogen lange eller korte fjer eller ben.

Jeg ville tage udgangspunkt i landhøns og nok krydre dem lidt med ægte originale junglehøns, for vitalitet og overlevelses kraft. En nøjsom, produktiv, selvhjulpen generalist, der ikke var afhængig af opvarmede hønsehuse og særforplejning.

De fleste racer opfylder da heldigvis det kriterium (selvom de har fancy farver og evt. fjer på benene) :o, medmindre man selvfølgelig ønsker 365 æg pr. høne pr. år og en steg på 5 kg. på to måneder.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Tante Brun

• Passiv bruger
« Svar #18 Dato: 03 Juni , 2015, 19:50 »
Næh man skal ikke avle videre på skravlet, det er selvfølgelig rigtigt. Det var nok ikke så gennemtænkt det her med at redde en race. Hvis I som har kontakter og knowhow har svært ved at tiltuske jer eksemplarer, så tør jeg ikke tænke på hvor svært det ville være for mig.

Nå men jeg er også bare en bondekone, spærret inde i en parcelhuskvindes krop, så ambitionerne står ikke helt mål med virkeligheden.

Luttehøns og Danske Landhøns er gode bud. Bortset fra at jeg ønsker mig store æg. Ikke nødvendigvis mange ;)
Med venlig hilsen Charlotte

1,0 husbond
2,1 børn
1,0 berner sennen blanding
1,3 maran
0,2 kochin
0,1 orpington
0,05 RIR

Offline Veteranen

• Passiv bruger
« Svar #19 Dato: 03 Juni , 2015, 19:58 »
Hvad med Orloff?
Disse høns er en gammel race der er meget vinterhårdfør og lægger æg i den tid hvor det kniber for andre. De er rolige af natur og meget lette at gøre tamme. En Orloffhane siges desuden at være en af dem der galer aller mindst, hvilket kunne være interessant i en villahave med tætte naboer.
Hilsen
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.

Offline Tante Brun

• Passiv bruger
« Svar #20 Dato: 03 Juni , 2015, 20:07 »
Må man godt synes at en race er grim?  :angel: Jeg hvisker det kun ligeså stille så. Orloff og den der nøgnehalsede er ikke højt på listen her. Det æstetiske har også noget at skulle have sagt. Hov lige pludselig har jeg jo en masse kriterier, viser det sig.
Med venlig hilsen Charlotte

1,0 husbond
2,1 børn
1,0 berner sennen blanding
1,3 maran
0,2 kochin
0,1 orpington
0,05 RIR

Offline lisaln

• Passiv bruger
« Svar #21 Dato: 03 Juni , 2015, 20:47 »
Jeg synes da ikke det er en dårlig idé at ville redde en race. Du kan selvfølgelig ikke gøre så meget alene, men en sjælden race vil da altid have gavn af, at en avler mere vil engagere sig.

Mvh. anskaffelse af de sjældne racer, så kan du jo f.eks. starte med at kigge på Facebook. Mange racer . også flere sjældne - har deres egen gruppe her, og folk er generelt meget hjælpsomme, og formidler gerne kontakter.

Hvis racen har en specialklub (eller hører under en anden specialklub) kan du også prøve at aflægge besøg på deres hjemmesider.
Brahma, stor (guld sortbåndet, sølv sortbåndet og hvid)
Moskusænder
Rouenænder
Vildænder
Amerikanske gæs
Katten, Gunnar
Korthåret tysk hønsehund, Bess

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #22 Dato: 03 Juni , 2015, 21:06 »
Orloff er da ellers en ret facinerende race og havde jeg uanede mængder af tid, plads og penge, så var de 100 % en race, jeg gad gerne have.

Og Nøgenhalse er en meget robust og god æglægger.  ;)

Alt andet lige, så er det da fedt nok at have en race eller to af de mindre talrige, men det er desværre ikke altid lige nemt at finde gode dyr eller for den sags skyld nyt blod ( som er i orden ) .
Så den tanke skal man også have in mente. Desuden kræver det lidt mere at opdrætte seriøst, for her det en fordel at have flere stammer eller i hvert fald en hane eller to mere, så man ikke stå på bar bund, hvis man er uheldig at miste en.

Jeg vil dog ikke være en lyseslukker, for mange ting kan da lykkedes hvis viljen og interessen er til det.

Det kunne måske være en løsning, hvis man var et par stykker om at starte op med en race, for så havde man en sparringspartner.  Især når man ikke selv har uanede mængder af plads.

Jeg kan igen og igen ligeledes kun opfordre folk til at få racerene høns og være med til udbrede og ikke mindst bevare dem.
For racerene høns æder, skider og fylder det samme som hybrider og diverse krydsninger også gør-
Og vi mangler i den grad folk som kan og vil være med til at bevare de mange racer og varieteter som findes, så vores efterkommere ikke kun skal se på brune og hvide hybrider.
« Senest Redigeret: 03 Juni , 2015, 21:08 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline KEW

• Bruger
« Svar #23 Dato: 03 Juni , 2015, 22:34 »
nu vi er inde på racerene hvor mange af racerne er egentlig det?
jeg syntes man ofte læser at en art er krydset med en anden for at få noget bestemt frem evt farver, skæg eller befjering osv.
så hvilke ER racerene.
og hvilke kunne så evt trænge til lidt TLC  :D
Hilsen Kenneth

0.2.0 Store Røde Silkehøns
1.4.0 Dværg Laksefarvet Faverolles
Formål med høns: hygge,æg,kød.

Offline Veteranen

• Passiv bruger
« Svar #24 Dato: 04 Juni , 2015, 08:22 »
Det er godt og prisværdigt at arbejde med at bevare de lidt sjældnere racer, men faktisk er der også en opgave i at bevare de store og kendte racer! De racer som er mest populære bliver "produceret" af professionelle med rå profit for øje. Sådan er disse markedskræfter jo. Men bivirkningen af denne produktion er så desværre at opfyldelsen af kravene til racen bare flyder ud.
Der er efterhånden en del racehøns, som dybest set ikke alligevel er racehøns fordi de ikke holder standarden. En trist udvikling.
Racer som risikerer denne kvalitetsmæssige udvanding er deprimerende mange  :'(
Hilsner
P.S.: Tak til Lestat for at sige noget pænt om Orloff, for det er virkeligt dejlige høns som jeg er kommet til at holde meget af /o
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #25 Dato: 04 Juni , 2015, 09:08 »
Der er da stadig mange racerene høns, men det er da klart at går man ikke op i standarder og racekendetegn, så bliver dyrene jo mere og mere "udvandede".

Endvidere hjælper industrien/hønsehandlerne heller ikke så meget til, når de sælger deres hybrider i forskellige i forklædninger og kalder dem for racehøns og industrien sprøjter høns ud i 100.0000 vis hele året rundt.
Og disse "racehøns" er jo helt sikkert også i omløb og bliver lavet kyllinger med og bliver solgt videre som racerene høns, af folk, som ikke ved bedre eller bare er ligeglade.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #26 Dato: 04 Juni , 2015, 09:11 »
Kig evt. på alle racerne fra Den Skandinaviske Fjerkræ Standard her :
http://www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk/16854447
http://www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk/10029058
« Senest Redigeret: 04 Juni , 2015, 09:13 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:

Offline MOK

• Passiv bruger
    • Odahesten.dk
« Svar #27 Dato: 04 Juni , 2015, 09:38 »
Inspireret af en - i december 2014 - nyoprettet gruppe på FaceBook har jeg fået nogle Brakel-rugeæg hjem fra Tyskland og flere andre har fået æg hjem andre steder fra, så der gerne skulle være noget at avle videre på i årene fremover  /o

For mig et fantastisk spændende projekt og jeg glæder mig som et lille barn til at se, hvad der kommer ud af kyllingerne - desværre har det ikke været alt for opløftende - 30 æg hjem - 17 æg klækkede - 13 kyllinger levedygtige - 11 kyllinger overlevede den første nat og af de 11 er der to, der pt. ikke vokser som resten (ikke at de her efter 3 uger stadig er størrelse-daggammel, men tæt på  ::) )

Men jeg har fra 2 forskellige stammer i hver 2 forskellige farver, så forhåbentlig er der da noget, der kan arbejdes med  :P

redigeret:
Øhh  ::) det jeg egentlig ville med dette indlæg, er at sige, at jeg til fulde forstår din tankegang, Charlotte  /o
Mvh.

Morten

Startet med høns igen i 2013 og nu:
3,6 sølv brakel
Kyllinger fra 8. marts, 6. april og 4 maj

Samt
1,3 islænder

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #28 Dato: 04 Juni , 2015, 11:31 »
Ja, jeg sad engentlig også og tænkte "hvad med Brakel?" det er en forholdsvis kraftig høne som er god til æg og kød. Og så er den også helt utrolig smuk.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:

Offline MOK

• Passiv bruger
    • Odahesten.dk
« Svar #29 Dato: 04 Juni , 2015, 11:36 »
Du kan søge denne gruppe på Facebook - https://www.facebook.com/groups/752008174882076/?fref=ts
Mvh.

Morten

Startet med høns igen i 2013 og nu:
3,6 sølv brakel
Kyllinger fra 8. marts, 6. april og 4 maj

Samt
1,3 islænder