Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: udrugning af vagtelæg  (Læst 20308 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline mogens præst

• Passiv bruger
udrugning af vagtelæg
« Dato: 01 Maj , 2009, 18:36 »
Min svoger og svigerinde har nogle dværgvagtler, de gør masser af æg og vil godt ruge men der kommer ingen kyllinger. Spørgsmålet er nu om jeg kan ruge dem ud i min rugemaskine, eller om en skrukhøne kan gøre det. hilsen Mogens Præst
1.4 Guld sortbåndet Wyandotter i stor.
2.6 Sølvsortbåndet dværg Wyandotter.
1.2 Fransk vædder kaniner
1,10 Suffolk får

Bjarne Andersen

• Gæst
Sv: udrugning af vagtelæg
« Svar #1 Dato: 01 Maj , 2009, 21:35 »
Hvis vagtlerne ruger hele perioden ud og der ikke kommer kyllinger er det formentlig fordi de ikke er befrugtet og i så fald hjælper det ikke meget at komme dem i rugemaskinen. Modsat hvis de ikke ruger stabilt kan rugemaskine være en løsning.

Offline mogens præst

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 02 Maj , 2009, 19:47 »
Problemet er at de stopper med at ruge inden de har ruget færdig.
Men hvor lang tid og ved hvilken temperatur skal de ruges.
Kan de egentlig fodres med alm. kyllingefoder som daggamle.
1.4 Guld sortbåndet Wyandotter i stor.
2.6 Sølvsortbåndet dværg Wyandotter.
1.2 Fransk vædder kaniner
1,10 Suffolk får

Bjarne Andersen

• Gæst
« Svar #3 Dato: 02 Maj , 2009, 22:24 »
Rugetiden er 14 - 16 dage.
Tempraturen er 99 fareheight.
Det bedste foder er et startfoder til fasaner agerhøns og vagtler.

Brian Boesen

• Gæst
« Svar #4 Dato: 09 Maj , 2009, 20:25 »
Skal jeg forstå det på den måde at de kun selv skal ruge ca. 16-18 dage på æggene. For jeg har et hold Kinesiske dværgvagtler der nu har ruget i 24 dage.

Hvis det er rigtigt, skal jeg så bare fjerne æggene fra dem, og så vente på at de lægger et nyt hold æg.

Brian Boesen

• Gæst
« Svar #5 Dato: 13 Maj , 2009, 11:28 »
Heldigvis bestemte jeg mig for at give dem en uge mere inden jeg ville fjerne æggene, og så her til morgen tøffede der 3 små humlebier rundt i bunden.

jeg kan bare ikke forstå at de har lagt så lang tid på æggene. Det skal jeg bare huske til næste gang.

Den ene af kyllingerne er brun/spraglet, og de 2 andre er gule. Kan jeg bruge disse oplysninger til at bestemme køn, eller kan det have noget med farverne at gøre.

Bjarne Andersen

• Gæst
« Svar #6 Dato: 13 Maj , 2009, 11:46 »
Der er noget der ikke helt stemmer. I bøger og alle andre steder inkl. mine egne Kinesiske dværgvagtler ruger mellem 16 og 18 dage. Dine har efter det du har oplyst ruget 1 måned. Det er tæt på det dobbelte og der er stadig kommet kyllinger. Det kan umulig være æg fra første kuld der er klækket.

Brian Boesen

• Gæst
« Svar #7 Dato: 13 Maj , 2009, 12:18 »
Kan hun bare have passet æggene i starten, og så sørget for at rulle dem rundt i ny og næ. For den 16. april, lå hun på æggene. Både jeg og konen er enige om at den helt klart har ruget længere tid end de 16-18 dage. Ellers er det bare fordi at vi ikke er klar over hvornår rugningen egentligt starter.
« Senest Redigeret: 13 Maj , 2009, 12:24 Fra Brian Boesen »

Bjarne Andersen

• Gæst
« Svar #8 Dato: 13 Maj , 2009, 12:47 »
Jeg vil tro at den sidste mulighed er den mest realistiske. Rugningen kan i nogle tilfælde variere op til et par dage. Dette har noget med tempraturen og ægenes alder at gøre. Hvis der går længere tid er chancerne for at der kommer levende kyllinger meget små.

Brian Boesen

• Gæst
« Svar #9 Dato: 13 Maj , 2009, 20:41 »
Jeg skal lige høre om en ting.... Farverne på ungerne, har det noget at sige??

Jeg har nemlig en brunbroget og 2 lysegule.

Bjarne Andersen

• Gæst
« Svar #10 Dato: 13 Maj , 2009, 22:48 »
Man kan ikke se hvad der er haner og høner på kyllingerne.

Brian Boesen

• Gæst
« Svar #11 Dato: 22 Maj , 2009, 13:11 »
Kyllingerne vokser lige så fint, og spurter rundt i burret. De er begyndt at få noget der ligner fjer.  Jeg i den forbindelse et spørgsmål... Den ene af de gule begynder at få nogle næsten hvide fjer... Kan der være skjulte arve muligheder i forældrene for sølvfarvede dværgvagtler, eller hvad?

Bjarne Andersen

• Gæst
« Svar #12 Dato: 22 Maj , 2009, 13:57 »
Der kan sagten være andre mutations farver gemt i de gamle vagtler uden at man kan se det.

Brian Boesen

• Gæst
« Svar #13 Dato: 24 Juni , 2009, 16:38 »
Ungerne er nu ved at være fulddtvoksne, men nu kommer problemet med at kønsbestemme dem...

Den ene der er normalfarvet har jeg ingen problemer med at se er en Han, men hvordan ser jeg forskel på Isabel ungerne, for det er nemlig det de 2 andre er. Får hannen også her hvidt skæg, eller hvad.

Offline Helle D.

• Bruger
  • 1,2 kinesiske dværgvagtler i drivhus
« Svar #14 Dato: 24 Juni , 2009, 17:45 »
Jeg har et sølvfarvet par, der er tydelig forskel på "hagesmækken", på billedet ses en han. Hunnen ser ligesådan ud, bare uden de hvide fjer under hagen.

Mvh.
Helle
1,2 kinesiske dværgvagtler
0,1 dv. australorps
0,3 dv. orpington
0,2 blandinger af skånske blomsterhøns og araucana