Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Skrukhøne og rugeæg  (Læst 1447 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Binguera

• Bruger
Skrukhøne og rugeæg
« Dato: 27 Maj , 2015, 17:23 »
Hejsa

Jeg har muligvis fundet en skrukhøne jeg kan købe  :)
Mit spørgsmål er, kan jeg flytte hende fra sælger, og hjem til mig, ca 30 min. i bil og så lægge hende på rugeæg? altså vil hun så stadig være skruk, eller stresser det hende for meget?

Jeg har ikke før ruget kyllinger ud  ;D

Offline Anne Grethe

• Bruger
Sv: Skrukhøne og rugeæg
« Svar #1 Dato: 27 Maj , 2015, 17:50 »
Du kan godt risikere at flytningen vil afskrukke hende. Du skal nok ikke give hende rugeæggene med det samme, men nogle andre æg, som kan undværes, og se tiden an om hun lægger sig fast igen efter flytningen.
"Det er da en syg høne, der har lagt det der æg..." (Blinkende Lygter)

Offline Binguera

• Bruger
« Svar #2 Dato: 27 Maj , 2015, 18:06 »
Okay det er noteret, tak for det, et spørgsmål mere hvor mange æg lægger man under en høne det er en stor Orpington?

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
« Svar #3 Dato: 27 Maj , 2015, 18:36 »
Det er der nok mange meninger om, men jeg vil sige max 12. Orper er lidt klodsede og kan nemt komme til at træde æg i stykker hvis der er for mange. Æg der går i stykker i reden kan stoppe porerne til i de resterende æg, og så kommer der ingen kyllinger.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Anne Grethe

• Bruger
« Svar #4 Dato: 27 Maj , 2015, 19:37 »
Og hun skal have en pæn stor rede - er reden for lille,  træder hun æggene i stykker når hun vender sig...
"Det er da en syg høne, der har lagt det der æg..." (Blinkende Lygter)

Offline Jens S

• Passiv bruger
    • Jens Stolt photography
« Svar #5 Dato: 27 Maj , 2015, 23:06 »
Rugehøns kan sagtens flyttees, men der er gode chancer for at de holder op med at være skruk. Det gælder også hvis man flytter dem hjemme hos sig selv.
Pointen er at ruge-adfærden er knyttet til reden, det er jo logisk nok, at høns er knyttet til deres egen rede, så de ikke ruger på tilfældige æg. En rugegal høne er derfor desperat for at komme til bage til sin rede, idet hun ved hvor længe æggene kan tåle at være uden varme. Hvis hun ikke kan komme til sin rede indenforen vis tid, opgiver hun, og går i æglægning igen, for at lave æg i en ny rede.

Kunsten ved flytning er at få hønen til at tro, at hun er på sin egen rede. Det kan gøres ved sansedeprevation. Man flytter om aftenen i mørke, man flytter hende i en lukket kasse med varme ( helst egne) æg og redemateriale, og man lukker hende IKKE ud følgende morgen, men først efter 2-3 dage (det er jeg lidt usikker på, og det lyder som dyrplageri, men rugehøns går ikke altid ud hver dag). Princippet er at hun skal have tid til at glemme information om gammel rede, og præges med ny info.
Det giver sig selv at man sletikke skal flytte kasse og i øvrigt ændre omgivelserne mere end en gang.

Offline Binguera

• Bruger
« Svar #6 Dato: 28 Maj , 2015, 11:11 »
Mange tak for jeres svar, vi henter hende i aften, og rugeæg til hende fredag, eller lørdag, og flytter hende efter alle kunstens forskrifter, og håber hun bliver ved med at være skruk :)

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
« Svar #7 Dato: 28 Maj , 2015, 11:40 »
Vent med at lægge rugeæg under hende til hun har lagt fast 2-3 døgn. Det er så ærgerligt at bruge en masse penge på rugeæg hvis hun alligevel rejser sig efter et par dage.

Offline Binguera

• Bruger
« Svar #8 Dato: 29 Maj , 2015, 16:19 »
Nu er damen kommet hjem, og på plads, hun er stadig skruk, har kun rejst sig for at spise, og drikke, men lægger ellers fast på reden, kan jeg så godt hente rugeæggene, og lægge dem under hende idag, eller bør jeg vente lidt længere?

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
« Svar #9 Dato: 29 Maj , 2015, 17:46 »
Jeg ville vente et par dage.