Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvor højt skal hønsehuset være over jorden?  (Læst 6395 gange)

0 Medlemmer og 2 Gæster læser dette emne.

Offline Cath

• Passiv bruger
Hvor højt skal hønsehuset være over jorden?
« Dato: 15 Maj , 2015, 13:56 »
Er ved at bygge et hønsehus, men ved ikke hvor højt det minimum skal være løftet over jorden for at det er sikret mod rotter.

Er der krav for dette? Og hvor højt har I andre løftet jeres?

Skal lige sige at hønsehuset måler udvendigt 2,5x2,5 meter og er 2,10 meter til kip, så det skal ikke alt for højt op
Venlig hilsen Cathrine

Bosat på det lille landsted Ny Favrbjerggård <3
(kommende hønseejer og utrolig spændt!)
1,0 hund
1,1 katte
2,0 børn

Offline nimrod

• Passiv bruger
Sv: Hvor højt skal hønsehuset være over jorden?
« Svar #1 Dato: 15 Maj , 2015, 17:32 »
man løfter det for at det skal være Uattraktivt for rotterne at bo under det (grave gange/lave huler) - det "rottesikrer" ikke, da rotter snildt kravler op flere meter hvis bare der er det mindste fodfæste (trævæg/grov mur etc.)

Vi blev af kommunens rottemand rådet til ca. 30-40 cm - det har vist sig i år at være for lidt - i løbet af 2 dage var der gravet volde op om hele huset så der var lukket derunder :(

populært sagt siger man at højden skal svare til at katten kan færdes derunder  8)
« Senest Redigeret: 16 Maj , 2015, 07:59 Fra nimrod »
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline Nielsen86

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 15 Maj , 2015, 23:44 »
De to største af mine er hævet Ca 25 cm over jorden og det lille er hævet 60... Har aldrig set en rotte hverken under eller i dem men ved vi har Dem da jeg kæmper for at holde dem ude a mit foder... Men ja hvis katten kan færdes vil rotterne ikke være der...
Mvh kenneth.
1,5,5 tværstribet plymuoth rock (stor)
1,6,13 sort austrolorps (stor)
0,1 dejlig kone
1,0 knægt
1,0 dansk svensk gård hund
0,1 brun labrador

Offline Cath

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 16 Maj , 2015, 12:06 »
Vi har heldigvis meget sjældent rotter her, men vi har masser af mus. Vores to katte er heldigvis gode jægere   Havde tænkt at det skulle hæves så hønsene kan færdes under. Så det skal vel være minimum 30-40 cm?
Venlig hilsen Cathrine

Bosat på det lille landsted Ny Favrbjerggård <3
(kommende hønseejer og utrolig spændt!)
1,0 hund
1,1 katte
2,0 børn

Glatnak

• Gæst
« Svar #4 Dato: 16 Maj , 2015, 13:05 »
Jeg vil anbefale at det er så højt over jorden, så du selv kan komme derind

Mine høns lægger sommetider et æg under hønsehuset, og det hænder at der er en der ikke vil ind inden kl 22 - hvor hønselemmen automatisk selv lukker

Offline alex1981

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 16 Maj , 2015, 15:53 »
Jeg havde min gamle hønse hus 40 cm fra jorden. og der har rotterne haft fest ned under og jeg ku ikke rigtig komme til dem.

Nu har jeg bygget en 9m3 hus og har ingen bund i det. og jeg fik det nem med fange rotter og er rotte fri siden sidste sommer.

Offline walter

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 09 Juni , 2015, 20:22 »
rottemanden anbefaler 50cm
blå og  sort doppel randet barnevelder i stor, dansk landrace   sølvhalset i stor, laksefarvet faverolles i stor, hvide faverolles i stor og laksefarvet blå i stor, Maran i S/K og B/K i stor
 lutte brun i dværg,  Thyringer Skæg i dværg,farverne chamois/hvid plettet,og sort/guldplettet, guldhalset, sort og hvid.Brakel i sølv,guld og chamoi 0,1 Newfoundlænder. 0,1 grå tigerstribet kat