Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Min hane er gul  (Læst 3762 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lisbeth Kristine

• Passiv bruger
Min hane er gul
« Dato: 01 Maj , 2009, 09:34 »
Min hane Georg har fået et gult skær i fjerdragten - han skal normalt være hvid. Alle damerne er fine og hvide. De får ikke majs. De får æglægningsfoder og det grønt de kan finde i haven. Skaller får de også men det tror jeg ikek Georg spiser. Engang imellem får de hvedekorn i gården. De får vitaminer i maden og hvidløgsolie i vandet.
Hvorfor er han gul?
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Min hane er gul
« Svar #1 Dato: 01 Maj , 2009, 18:34 »
Ja det er desværre et meget udbredt problem og en stor fejl ved "ældre" hvide og sølvhalsede dyr.

Nogen mener at det er fodringen, som giver det, majs og hvede især.

Andre mener at det er genetisk og derfor skal avles væk.

Jeg snakkede engang med en dommer omkring det og han fortalte at han og nogle andre havde lavet et forsøg med en flok hvid sort columbia farvede kyllinger, det  ene hold fik majs og det andet hold ikke.
Der var renhvide dyr og dyr med gullig overfarve i begge hold. Så han mente at foderet havde nogen betydning.

Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lisbeth Kristine

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 01 Maj , 2009, 21:11 »
Så må det være hveden, for de får ikke majs. Og det er først den her sommer han er blevet gul, han var ikke sidste år.
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #3 Dato: 02 Maj , 2009, 19:48 »
Jeg tror desværre ikke at foderet har nogen (eller måske kun meget lidt betydning) for den gule overfarve, for hvis det var foderet ville den vel være der fra "begyndelsen" jeg tror mere at det er en arvelig fejl.

I nogle racer accepteres gulligt anstrøg ved ældre haner, bla ved hvide Jersey Kæmper, men det anses for en grov fejl hos f.eks hvid sort columbia  Sussex  :-\

Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 02 Maj , 2009, 21:24 »
Min tværstribede plymoth rock hane havde det samme problem, og han var kun 1½ år gammelt :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Magnus

• Bruger
  • magnusfundal@gmail.com
« Svar #5 Dato: 02 Maj , 2009, 21:40 »
Det påstås også at være fra solen. Jeg holder på at det skal avles væk, men det bliver jo lidt svært hvis det kun er de 2-årige der får det...
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.

Offline Patricia

• Passiv bruger
  • Mit første Klubmesterskab
« Svar #6 Dato: 03 Maj , 2009, 18:55 »
Jeg har også hørt det med solen.
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk

Offline Vinni Knudsen

• Passiv bruger
  • Wyandot fan
« Svar #7 Dato: 03 Maj , 2009, 19:49 »
Min eneste hvide høne er også blevet lysegul omkring halsen ??? og det har hun da aldrig været før. Så enten er det solen eller noget spiseligt i haven der giver farve.
Hilsen Vinni