Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Fejlrugning  (Læst 1544 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Rina

• Passiv bruger
Fejlrugning
« Dato: 12 Maj , 2015, 21:26 »
Jeg forstår det simpelhen ikke..nul har jeg ruget 4 maskiner ud i madam blå maskinen og selv om temp og fugt er som det skal være får jeg id af 24 æg, kun max 4-10 kyllinger..temp står på 37,5-37,8 og fugt på 40% de første 18 dage og fra første stjerne ses på 60-75% og alligevel er der så mange befrugtede æg hvor kyllingerne ikke kommer ud..hvad går galt? Er mega frustreret og kan slet ikke forstå det.....nogen der har et forslag?

Offline Karen Greve

• Bruger
Sv: Fejlrugning
« Svar #1 Dato: 12 Maj , 2015, 21:29 »
måske det er for høj fugtighed? jeg har prøvet slet ikke at putte vand i til at begynde med, min rugemaskine står i en stue og sidste gang klækkede alle æggene.

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #2 Dato: 12 Maj , 2015, 21:51 »
Det kan være for høj fugtighed, så de så drukner i æggene.

Det kan også være at forældre dyrene mangler B-vitamin, for så går kyllingerne også til, enten på 18. dagen eller under klækningen.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Rina

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 12 Maj , 2015, 22:18 »
Tak for svarene til jer begge. Mht fugt, så har jeg slet ikke vand i de første 18 dage og der står den på ca 40%, det er først når der kommer stjerner at jeg hæver fugt til 60-75%, så jeg tror ikke det er fordi de drukner,, men at moderdyrene måske mangler bvitamin kunne måske være løsningen.....det må jeg da ihvertfald tilfælde prøve at tilføre og så se hvad der sker..det er ihvertfald tilfælde mange æg der går tabt og det er irriterende og frustrerende....

Offline Nielsen86

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 13 Maj , 2015, 08:21 »
Du kunne evt også prøve at hæve fugtigheden en dag før der kommer stjerner i.. Jeg plejer at hæve fugtigheden på 18 dagen og så ikke pille mere ved maskinen før de er klækket medmindre det trækker i langdrag med de sidste par stykker

Mvh kenneth
Mvh kenneth.
1,5,5 tværstribet plymuoth rock (stor)
1,6,13 sort austrolorps (stor)
0,1 dejlig kone
1,0 knægt
1,0 dansk svensk gård hund
0,1 brun labrador

Offline Rina

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 13 Maj , 2015, 13:58 »
Nielsen86, hvormeget hæver du fugten til på 18 dagen så?måske jeg skulle prøve...

Offline Nielsen86

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 13 Maj , 2015, 14:29 »
Jeg hæver den til Ca 70% (65-75) og så bliver maskinen ikke rørt yderligere før de er klækket medmindre der går mere end 48 timer fra det første æg klækker...
Mvh kenneth.
1,5,5 tværstribet plymuoth rock (stor)
1,6,13 sort austrolorps (stor)
0,1 dejlig kone
1,0 knægt
1,0 dansk svensk gård hund
0,1 brun labrador

Offline Gok

• Bruger
« Svar #7 Dato: 13 Maj , 2015, 14:47 »
Jeg har brugt min lille 9-ægs rugemaskine to gange. Har holdt fugten (manuelt) på ca.40-55%, og dag 18 eller 19 øget til 80-90%.
Jeg sørger selv for fugten, ved at placere et skruelåg eller to med vand i bunden.
Efter frasortering af et par ubefrugtede i første gennemlysning, er alle de andre æg klækket.
Hvis man i gennemlysningen har konstateret, at luftlommen er stor nok, så er det kun en fordel for kyllingen, at fugtigheden er ekstra høj de sidste dage, så hinden ikke bliver sej.

Det har ikke givet nogen problemer, at jeg har åbnet maskinen mange gange under klækningen, for jeg kan se, at fugtigheden forbliver høj.
Skaller tager jeg ud straks, når jeg ser en kylling er klækket.
Efterhånden som kyllingerne er blevet tørre nok, har jeg lagt dem ud under skrukhønen.

Offline Rina

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 13 Maj , 2015, 15:22 »
Jeg må simpelhen prøve at hæve fugten til 70% på dag 18 og se hvad der sker....på den måde jeg har gjordt det nu har det ihvertfald tilfælde ikke været godt...hvis flere har bud på hvad der går galt høre jeg gerne fra jer..

Offline Rina

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 21 Maj , 2015, 19:33 »
Så nåede jeg dag 21 og hævede fugten fra dag 18 til ml 65-75 og har fået en meget bedre udklækning end de sidste 2 gange..15 ud af 24. Sidst fik jeg 9 ud af 31.. Så det må vejen frem med fugt fra dag 18.. Tak for hjælpen...

Offline Frydenlyst

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 22 Maj , 2015, 12:14 »
jeg hæver også temp. på 18 dagen til ca 70 og stoppet med at vende dem. men inden jeg lukker kassen har jeg sprøjtet æggene med en bestøver og det gør jeg også under klækningen hvis jeg kan se de har svært ved at komme ud. det virker for mig.
1.4 moskusænder - 1.5 sussexhøns - 1.23 blandet æglægger