Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: skruk  (Læst 1368 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tinne

• Passiv bruger
skruk
« Dato: 08 Maj , 2015, 16:39 »
Hej.
Jeg har en skruk af racen dansk landhøne . Hun har været skruk siden sidste søndag og har lagt meget troligt på æggene (golfkugler) :D
Tirsdag kom jeg  rugeæg(orpington)  under hende. Da jeg kom hjem torsdag havde hun forladt reden og lagt sig på en nye rede ved sine af (hvor de andre hønsene havde lagt æg). Rugeægggen var stadig lidt luneog en anden høne havde lagt æg oven i rugeæggene.Jeg flyttede skrukken hende tilbage. Hun lå nu hele natten og morgnen på æggene, men da jeg kom hjem lå hun igen på en anden rede :-, men æggene var nu kolde.
Min spørgsmål er : har æggene taget skade? Skal jeg skaffe nye rugeæg eller skal jeg lade hende prøve med dem hun har? Skal jeg et flytte hende til et skrukhus.
Jeg tror hun flytter rede, fordi hun bliver forvirret over at der er to reder.
Hvad mener I?Har æggene taget skade?
Venlig Hilsen
Tinne
Venlig hilsen Tinne
1,0 Mand
0,3 Dansk landrace,
0,7 Rødeste Amerikanerne
0,1 Labrador
0,0,4 Orpington

Offline Gok

• Bruger
Sv: skruk
« Svar #1 Dato: 08 Maj , 2015, 23:50 »
I starten af rugetiden kan den slags hændelser godt få et positivt udfald, hvis æggene ellers bliver ruget på efterfølgende.
Høns er jo ikke ret kloge, og hvis der er flere valgmuligheder mht redevalg, så kan man slet ikke regne med, at de kan finde deres egen rede.
Hvis du sørgede for, at hun kom tilbage til sin egen rede, og hun ikke fremover har mulighed for at tage fejl, så tror jeg, at der kan komme kyllinger ud af æggene.

Offline Tinne

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 09 Maj , 2015, 09:14 »
Tak for svaret  ;D. Vi prøver....... vi har nu sat tråd omkring redekassen, så hun ikke kan komme til andre reder, men stadig kan strække ben og spise. Håber virke på kyllinger <L <L
Venlig hilsen Tinne
1,0 Mand
0,3 Dansk landrace,
0,7 Rødeste Amerikanerne
0,1 Labrador
0,0,4 Orpington

Offline Gok

• Bruger
« Svar #3 Dato: 09 Maj , 2015, 09:33 »
Hvis du gennemlyser æggene ca. dag 7, finder du ud af, om du skal skaffe nye rugeæg ;)

Offline mlyhnesv

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 09 Maj , 2015, 12:45 »
hej Sidste år fandt vi ud af at at det ikke dur at lade dem ruge i redekassen i hønsehuset. Det endte med 2 høner og 35 æg i alle stadier da de andre høns hoppe op og supplerer.
nu har vi en dværg der er gået skruk - i forsvindingsreden!
Har et par gange forsøgt at flytte hende til hønsefræseren med en dejlig redekasse der har været i brug før. Men næ nej det kan ikke bruges. Og når jeg så 1 1/2 dag senere putter hende tibage i den store gård går der 10sec og hun er løbet ind i hønsehuset og op på forsvindingsreden uden æg.
Sidste år gik det fint med at flytte hende men der var der også kommet kyllinger.
Lader man hende bare ligge og spilde tiden med ruge på luft eller?

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
« Svar #5 Dato: 09 Maj , 2015, 13:28 »
Prøv at lukke hende i et mindre bur uden redekasse i 3-4 dage. Det plejer at afskrukke selv mine silker. Alternativet er at du køber nogle daggamle kyllinger til hende. Så kan du lukke hullet i  forsvindingskassen mens hun lærer kyllingerne at kende, og når hun går af reden med kyllingerne kan du åbne op igen.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline mlyhnesv

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 08 Juni , 2015, 18:28 »
Det virkede fint. efter 4 dage uden kase var hun normal
nu er hun skruk igen og det kunne da være hyggeligt med kyllinger. Hvornår flytter man hende fra den tomme forsvindings rede til hønsefræseren med en ny redekasse? Altså så hun fortsættre med at være skruk?

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
« Svar #7 Dato: 08 Juni , 2015, 20:08 »
Det kan du forsøge, når hun har lagt fast et par dage, evt på snydeæg. Find en redekasse der ligner den hun har så meget som muligt, så er hun nemmest at snyde, og vent med at lægge rigtige æg under hende til hun har lagt fast 2-3 dage det blivende sted.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.