Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hus til ænder  (Læst 15018 gange)

0 Medlemmer og 2 Gæster læser dette emne.

Offline inaknud

• Passiv bruger
Hus til ænder
« Dato: 05 Maj , 2015, 13:25 »
Vi overvejer af anskaffe os ænder, da vores have bliver overmandet af snegle hvert år. Det er faktisk allerede begyndt lige så stille.

Men kan man købe sig fra et hus til dem? Er det fint nok med at købe en hønsegård, som fx denne?

De skal selvfølgelig gå frit, når vi er hjemme, og de får vand til at bade i osv.

« Senest Redigeret: 05 Maj , 2015, 13:27 Fra inaknud »

Offline lisaln

• Passiv bruger
Sv: Hus til ænder
« Svar #1 Dato: 05 Maj , 2015, 17:31 »
Jeg tror ikke, at ænderne vil gå derop. De foretrækker faktisk som regel at blive blive udendørs - både i regn, storm og sne. Huset behøver derfor slet ikke at være så fint. Vi bruger en gammel grisehytte til vores. En udendørs hytte til spædekalve, et stort hundehus eller et hjemmelavet hus af træplader vil jeg også mene kunne gøre det :-) Så kan I bare selv lave en  løbegård.
Brahma, stor (guld sortbåndet, sølv sortbåndet og hvid)
Moskusænder
Rouenænder
Vildænder
Amerikanske gæs
Katten, Gunnar
Korthåret tysk hønsehund, Bess

Offline nimrod

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 05 Maj , 2015, 18:52 »
Vores bruger kun husene til at ruge, de er aldrig inde. En god rævesikker mindre indhegning er dog en rigtig god ide til nætterne
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline inaknud

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 05 Maj , 2015, 19:25 »
Vi bor lige ud til en skov, så ville egentlig rigtig gerne at de kunne være inde i et hus om natten. Men det gider de måske slet ikke?

Vi har ikke evnerne til at lave en fin og rævesikker gård + hus der er nemt at gøre rent. Det var derfor jeg tænkte om sådan noget der kunne gå an.

Tak for svar. :)

Offline inaknud

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 05 Maj , 2015, 19:45 »
Hvis I har lyst til at vise et billede af jeres andehus og -indhegning, vil jeg meget gerne se. :)

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
« Svar #5 Dato: 05 Maj , 2015, 20:22 »
Det skal lige nævnes at den type huse ikke er særlig gode. De er lavet af billige dårlige materialer, og holder ikke ret længe, så det er spild af penge.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Gnidding

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 08 Maj , 2015, 10:06 »
Jeg tilslutter mig kritikken af det viste hønsehus. Vi bruger et tilsvarende lige nu, som midlertidig løsning til et par dværghøns (små i fht. ænder), mens vi banker et rigtigt hønsehus op... det er intet mindre end elendigt! Elendig kvalitet, elendig konstruktion og ubrugeligt til ænder! /d Spild af penge!
Rampen op til huset er desuden så smal, at vores dværghøne ikke er begejstret.. ænder har store fødder!

Hvis moskusænder får et godt hus med god luftudskiftning og gode redekasser, så er det min erfaring at de meget gerne sover derinde om natten og i allerhøjeste grad også gerne lægger æg og udruger mange ællinger... jeg tror vi får i omegnen af 25 ællinger i år... flere, hvis ikke vi begrænser produktionen 8)

Mht. snegle, så er det især store ællinger i god vækst og især andrikkerne, der evner at spise mange snegle. Når de når kampvægt spiser de ikke lige så mange mere... ikke at de dropper det, men det er ikke sådan, at de støvsuger haven for dem. De foretrækker en vist en varieret kost.
29 moskusænder, 2,2 Jumbo Magnum vagtler, 4 katte, 2 heste, 1 dværgvædder ... og cirka 3-400000 honningbier...

Offline nimrod

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 08 Maj , 2015, 12:14 »
der er lige en inde på facebook gruppen der viste netop den model den anden dag, hvor ræven havde flået bunden ud af redekassen og tømt hele skidtet for høns ...
Mine ænder har det store hus fra mejlskov og et stort træhundehus - ingen af dele bruges andet end til at ruge i - de kan dog godt lide at sidde på taget om natten :-)
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline maja1981

• Bruger
« Svar #8 Dato: 08 Maj , 2015, 13:38 »
Jeg tilslutter mig også de andre. Dårlig kvalitet og slet ikke egnet til ænder.

Køb et hundehus i stedet hvis i ikke selv ønsker at bygge noget. Det kan dog gøres meget enkelt.

Mine bruger også kun deres huse til at ruge i og indimellem en middagslur i skygge.

Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet

Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.