Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: hvem tager mine ænder ??  (Læst 6927 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Søvigmølle

• Passiv bruger
hvem tager mine ænder ??
« Dato: 05 Maj , 2015, 10:08 »
Jeg er godt nok i vildrede.
har indiske løbeænder, som om dagen render frit i haven samt på markerne, om aftenen lukker vi dem inde andegården som er en lille indhegning ved lejehuset samtidig har de legehuset at være i.
for ca. 8 uger siden havde vi 4 ænder, jeg lukkede dem ind er sikker på at alle 4 var der, næste morgen var der kun 3  :( resten af familien mente at jeg havde talt eller set forkert da jeg havde lukket, hvilket jeg er sikker på jeg ikke har. For 3 uger siden forsvandt vores andrik det var om dagen, så måske Mikkel har været forbi og taget ham. Men i går aftes lukkede min mand for ænderne, han fortalte at den brune var selv gået ind og at han skulle drive den sort ind. Da jeg ville lukke ænderne ud her til morgen var der kun den brune  >:( Hvordan kan det dog gå til, min Mand siger at det er med 200% sikkerhed at de var der begge 2 da han lukkede, jeg var jo lige så sikker da vi gik fra 4 til 3 ænder.
Men der er intet at se, ingen fjer eller liggende, så hvordan kan den bare sådan forsvinde?
kan det være en rovfugl der tager en voksen and, det vil jeg jo ikke tro at den kan. Mikkel kan ikke komme der ind eller jo han kan sikkert godt komme der ind men så kommer han ikke ud igen, for selve gården er kun ca. 2*3 m så han kan ikke få tilløb.

håber i har en god ide, for er meget fortvivlet  :o

Offline Hans-Kurt

• Global Moderator
Sv: hvem tager mine ænder ??
« Svar #1 Dato: 05 Maj , 2015, 11:43 »
øv, det er noget kedelig noget  :(. Kunne det være en to benet tyv ??. Sæt en sytråd på adgangsdør så den springer/går op når/hvis døren åbnes.

Offline Søvigmølle

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 05 Maj , 2015, 11:51 »
Det er jeg ret sikker på det ikke er, bor på landet 300 m fra offentligvej.
Man skal vide at vi har ænder i legehuset/haven for det kan ikke ses fra vejen af  ???

Offline Karen Greve

• Bruger
« Svar #3 Dato: 05 Maj , 2015, 11:52 »
jeg tror du undervurderer Mikkeline, hun har sultne unger og kan komme ind og ud de mest utrolige steder. Jeg mistede for et par år siden en løbeand samt 15 æg, hun rugede på , ræven måtte forcere et el-hegn, et højt træstakit og en flok får og væddere før hun kunne komme ind i et lille indelukke på 1x1m, hvor anden lå på den fineste dunforede rede. siden har jeg haft mine ænder lukket inde om natten i en indhegning med tag på.

Offline Søvigmølle

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 05 Maj , 2015, 11:56 »
Har altid hørt at den skal have tilløb for at kunne komme over et hegn, vil tror mit hegn er 150-160 cm højt.
er begyndt at overveje om der skal net over, for syntes det er meget ærgerligt at vi ikke kan have dem i fred, ved godt at der kan smutte en når de går frit om dagen, men regner jo med de er i fred om natten når de er lukket inde. ;)

Offline Edmond

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 05 Maj , 2015, 12:19 »
Det lyder måske skørt, men kan det være en musvåge?
Min ældste søn og jeg så engang en musvåge snuppe en høne på omkring 3 kg. Den fløj ud på marken med den og startede med at hakke sig vej til indvoldene. Derefter fløj den væk med den. Alt sammen på under 1 minut.
Min søn var kun 6 år den gang, så han turde ikke gå ud i haven i flere uger.
Vi har set det samme sket med en hare. Der gik den også efter indvoldene først. Er der nogen, der ved hvorfor?

Offline Søvigmølle

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 05 Maj , 2015, 12:22 »
syntes ikke det lyder skørt, en af min kollegaer har os sagt at det godt kan være en rovfugl.
Vi har rovfugle i området, så du har sikkert ret.
Det er desværre bare svært at gardere sig mod en fjende fra luften  /d /d

Offline Nielsen

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 05 Maj , 2015, 13:27 »
Ikke musvåge hvis der er forsvundet dyr om natten. Er sikker på det der ræven, som også tog alt vi havde over et par gange.

Offline Gåsepigen

• Bruger
« Svar #8 Dato: 05 Maj , 2015, 21:05 »
Ræve er ret gode til at klatre; også uden tilløb. Se bare her:
https://youtu.be/pTEjdEgqvf0
1.0 Jensen - grå dansk mixgås fra 18. juni 2018
0.1 Magda - fin fransk Toulousegås fra juli 2020
2.0 huskat