Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hanen humper på et ben  (Læst 6792 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Louise W.D

• Passiv bruger
Hanen humper på et ben
« Dato: 04 Maj , 2015, 08:18 »
Min dejlige Hansemand begyndte her i weekenden at humpe rundt på et ben. Jeg har haft ham oppe og undersøge om der skulle side en splint eller andet fremmedlegeme under foden a la Bumblefoot. Men der er ikke noget at se.

Det der bekymre mig mest er at det dårlige ben er koldt, hvor det andet ben er varmt. Jeg tænker at dette kan betyde at der er en "forbindelse" til benet som er revet over eller måske en blodprop  :'(

Jeg har taget nogle billeder. Jeg frygter at jeg skal finde øksen frem......
« Senest Redigeret: 04 Maj , 2015, 08:21 Fra Louise W.D »

Offline Louise W.D

• Passiv bruger
Sv: Hanen humper på et ben
« Svar #1 Dato: 04 Maj , 2015, 08:19 »
Billede 2

Offline Mette Nygaard

• Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
« Svar #2 Dato: 04 Maj , 2015, 12:31 »
Måske det dårlige ben er koldt, fordi han ikke bevæger det så meget?

I hvert fald, hvis han ellers spiser og er glad, så se tiden an lidt. Du kan prøve at begrænse hans plads lidt, evt. sætte ham i et lille bur eller kasse et par dage, for at skåne benet.

En af mine gamle høns faldt i et hul og forvred foden i efteråret. Ankel blev helt blå og hævet. Hun fik støttebind på og en halmforet kasse at ligge i uden for hønsevolieren, så hun kunne se de andre, men ikke skulle slås med dem om maden. Og så mad og vand inden for kort gå-afstand. Så humpede hun frem og tilbage et stykke tid, nogle dage måtte jeg hjælpe hende tilbage til kassen. Sådan gjorde vi nok en uges tid, eller til jeg kunne se, at hun kunne støtte på benet igen. I dag går hun sammen med de andre høns igen :)

Med andre ord: Med mindre h*nen står/ligger og stirrer passivt frem for sig i smerte, så er jeg ikke til hurtige aflivninger, men til at se tiden an. Forstuvninger/forvridninger tager sin tid, hvis det er det der er problemet.

Hvis din egen teori holder stik, så vil det nok også vise sig over de par dage - tror du ikke benet vil skifte farve eller sådan noget?

Pøj-pøj med ham :)
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)

Offline Louise W.D

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 04 Maj , 2015, 21:47 »
Åhh Mette, lige hvad jeg kunne bruge. Hansemands ben var varmt hertil aften. Han ligger mest ned, men han formår at hoppe op på skidebrættet ved aftenstid og et par af tøserne ligger sammen med ham der frem for at hoppe op på pinden.

Han både galer og snakker og kommer med advarende lyde selvom han ligger ned. Siden jeg fik ham ved juletid har han aldrig siddet på pind før i torsdags, så min anden teori er at det kan være det at han har siddet på pind, men jeg ved det ikke.

Jeg vil lige se om jeg kan lave en lille anordning til ham for at skåne benet, men i dag har han løbende flyttet sig rundt hvordan sol/skygge nu har været i hønsegården. Jeg håber det er en forvridning og ja vi ved jo selv hvor lang tid det kan tage.

Tak for hjælpen :-)

Offline Mette Nygaard

• Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
« Svar #4 Dato: 05 Maj , 2015, 08:39 »
Smerte er jo også en vejleder. Så hanen vil ikke flytte sig mere end at benet tillader. Selvfølgelig tager det så lidt længere tid at komme sig, hvis han mosler rundt på det. Men på den anden side bliver han jo ked, hvis ikke han kan være sammen med damerne.
Kan du evt. sætte ham i et mindre bur med hus/skygge i hønsegården? Så er de både sammen, og han skåner benet.

Der krydses hønseklør for at han kommer sig :)
Husk at skrive en lille opdatering om et par dage, ik? :)
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)

Offline Louise W.D

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 08 Maj , 2015, 13:06 »
Efter at have talt med avleren og nogle garvede gamle mænd i faget, er alle enige om at Hansemand nok har brækket benet for det er desværre ikke blevet bedre. Så han bliver sendt afsted til hønsehimmelen i dag og hylstret bliver forvandlet til noget lækkert.

Jeg har så lagt billet ind på en ny hane fra Hansemands bror + et par piger om nogle måneder.