Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: skrukhøne og antal æg  (Læst 6086 gange)

0 Medlemmer og 2 Gæster læser dette emne.

Offline Rikke Leblanc

• Passiv bruger
skrukhøne og antal æg
« Dato: 29 April , 2009, 20:03 »
Nu har jeg fået min første skrukhøne hun har så ligget nogle dage på egne æg (dvæg wyandot) i går hentede jeg så de rugeæg hun skulle lægge på... jeg hentede 8 australorps i stor, det var hvad han mente hun kunne lægge på... men jeg syntes ikke hun klare det vildt godt altså, hun kan godt lægge så der ligger æg udenfor, hvilket jeg ikke tror er så smart i alt for lang tid  ::)
men hvor lang tid skal jeg vente inden jeg evt fjerner nogle æg? hvor mange vil i mene hun kan ligge på?
Venlig hilsen Rikke

Den heldige ejer af 1,1 australorps og 2,3 sølv sortbåndet Brahma

Offline Lisbeth Kristine

• Passiv bruger
Sv: skrukhøne og antal æg
« Svar #1 Dato: 29 April , 2009, 20:10 »
Hvis hun ikke kan varme alle æggene skal du i hvert fald fjerne nogen af dem for ellers vil hun cirkulere æggene rundt og så dør de allesammen.
Jeg ved ikke hvor mange hun kan ligge på, men det må nogen af dem med wyandotter herinde vide.
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 29 April , 2009, 20:12 »
Prøv at gøre følgende ;).. Tag og hak en græstue ud så den passer  med den kasse hun ligger i, og når den så kommer ind i kassen så banker du den flad i midten, og ligger lidt halm ovenpå, så bliver der en fin fordybning, og så triller æggene heller ikke så nemt ud af reden, og ligger ude i længere tid.
Prøvede med den skruk jeg har nu at ligge hende på flad grund, og så æg under hende. Der kunne være 8 æg, men da hun kom på rede kunne der være 12 med fordybningen.

Håber det kunen bruges ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Christian Ernstsen

• Hr. Hanegal - far til Poul Try
  • Passiv bruger
  • Høns i haven er herligt!
« Svar #3 Dato: 30 April , 2009, 20:29 »
Vi har også brugt græs-tricket siden vi hørte om det første gang, og det virker rigtig godt for vores skrukker. Udover at det giver en god facon på reden, vil jorden også afgive fugt til æggene, så klækningsprocenten angiveligt skulle blive højere end hvis der bare bliver ruget i halm på gulvet eller i en kasse...

Jeg er enig med Lisbeth i at for mange æg er skidt, dog har vi aldrig prøvet at miste allesammen, men kun nogle stykker, når der har været for mange æg under skrukken. Måske er det fordi orpington'er er mere klodsede og ikke så dygtige, at de ikke lader æggene cirkulere rundt, som Lisbeth beskriver det? (og det dermed er de samme æg, der får for lidt varme?)
Med sommerlige hilsner, Christian

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 04 Maj , 2009, 17:49 »
Virker det for jer nu? :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 04 Maj , 2009, 17:53 »
Mikkel, jeg har gjort det samme med den silke, som jeg lagde på æg for et par dage siden. Hun er tilsyneladende tilfreds, dalede bare ned og lagde sig på æggene uden at rode rundt i noget. Total trance...  <C
Mvh Marianne

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 04 Maj , 2009, 17:57 »
Ja det er dejligt :D.. Det er godt at lave de græsreder, for så akn de somregelt også have et par æg ekstra under sig :D
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.

Offline Rikke Leblanc

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 05 Maj , 2009, 21:16 »
Virker det for jer nu? :)
Det virker bare super duper  ;D hun kan snildt have de 8 æg under sig nu... jeg tror æggene har gledet rundt for hende før, nu ligger de lige hvor hun vil have dem  ;D
Venlig hilsen Rikke

Den heldige ejer af 1,1 australorps og 2,3 sølv sortbåndet Brahma

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 08 Maj , 2009, 22:44 »
Det var super :D..
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.

Offline Peter Agger

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 08 Maj , 2009, 22:54 »
Jeg vil bare lige sige, at disse her halmbøjler, som de hedder. (Det er dem blomsterhandlerne binder grand om til adventskranse) er rigtig gode som reder, med lidt halm i midten, der triller der ingen æg ud.
Hilsen
Peter